تبیان، دستیار زندگی

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:

شکر در مقابل خدا نیاز به نعمت شناسی دارد

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: شکر در مقابل خدا نیاز به نعمت شناسی دارد ما همه داده‌های خدا را نعمت نمی‌دانیم آنچه را دوست داریم نعمت می‌دانیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در مراسم سوگواری ایام محرم و صفر که در مسجد امیر برگزار شد، گفت: خداوند در مقابل مومن شاکر قدرشناس است.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند قدرشناسی در مقابل کسی است که شکرگزار باشد. بر اساس آیه 96 سوره اعراف شکرگزاری خدا به این شکل است که اگر اهل شهرها و آبادی‌ها ایمان آورند و تقوای الهی پیشه کنند ما برای آنها برکات خود را باز می کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه اگر در جامعه ما برکات آسمانی نیست یعنی ایمان نیست، عنوان کرد: فرمول اداره اهل ایمان با غیراهل ایمان تفاوت دارد. جامعه ایمانی بر اساس «ان تنصرالله ینصرکم» اداره می‌شود اما جوامع غیرالهی بر اساس بلیه استدراج اداره می شود؛ بنابراین کسی که از خدا دور می شود هرچه باران دریافت کند برای او نعمت نیست.

استاد حوزه علمیه افزود: جامعه ایمانی که به خدا متصف است شاید ظاهرا از دنیا کم برخوردار باشد اما نعمت دارد، همیشه ابزار زندگی نعمت نیست شاید عاملی برای دور شدن شما از خدا باشد. جامعه ایمانی زمان امام زمان(عج) بروز و ظهور پیدا می کند که اصل اولیه آن عدالت اجتماعی است.

وی ادامه داد: اینکه خداوند می فرماید برکات آسمانی یعنی خدا تکفل زندگی مومنان را بر عهده می گیرد. خدا به ما بسیار مهربان است و ما متوجه نیستیم.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه شکرگزاری زمینه زهد است، ابراز کرد: امیرمومنان امام علی(ع) زندگی زاهدانه را انتخاب کردند. زهد کوتاه کردن آرزوها و شکرگزاری بر همه نعمت ها است این زندگی زاهدانه می‌شود. آرزو خوب است اگر به رویا نکشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی دیگر از فواید شکر رشد و کمال بشر است، گفت: شکرگزاری سبب افزایش روزی است، امام صادق(ع) هر کس شکرگزاری به او عنایت شود فزونی نعمت به او عنایت می‌شود. امیرمومنان امام علی(ع) می فرمایند امکان ندارد خداوند باب شکر را بر کسی باز کند و بر او باب زیادت و فزونی نعمت را ببندد،این دو ملازم یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه اثر دیگر شکر سبب مصونیت از عذاب است، اظهار داشت: شکر نعمت وسیله دفع بلا، سبب ورود به بهشت و حفظ مال و اموال است، شکر در مقابل خدا نیاز به نعمت شناسی دارد ما همه داده‌های خدا را نعمت نمی‌دانیم آنچه را دوست داریم نعمت می‌دانیم، سلامتی را نعمت می‌دانیم اما مریضی را نه، چون هرچه خدا داده است نعمت نمی‌دانیم نمی‌توانیم شاکر باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه هرچه رسیده از ناحیه خداست؛ گفت: پولداری برای شایستگی شما نیست، هرچه خدا داد بر آن راضی باشید. شکر قلبی به این است که به قلب یقین داشته باشید آنچه را خدا داده فقط داده الهی است  و شما در آن دخیل نیستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شکر عملی آن است که با هرآنچه خدا داده گناه نکنید، اظهار داشت: شاکرترین شما نسبت به حضرت حق شاکرترین شما نسبت به مردم است. اگر کسی در مقابل نعمت دهنده از مخلوقین قدرشناسی نکند او از خدا قدرشناسی نکرده است.
 
منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.