تبیان، دستیار زندگی

پیاده روی اربعین، مهمترین عامل جهانی شدن ابا عبد الله الحسین(ع)

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه رساندن پیام امام حسین(ع) به جهان مهمترین واقعه تاریخی است که در زمان ما رخ می‌دهد گفت: پیاده روی اربعین با چنین مختصات عظیمی مهمترین عامل برای جهانی شدن اباعبدالله الحسین(ع) است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیاده روی اربعین

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شامگاه پنج‌شنبه (26 مهر) در همایش اختتامیه رویداد مسجد محور اشتراک گذاری تجربیات رسانه‌ای فعالان مردمی اربعین، که مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، گفت: امام حسین(ع) به شهادت رسیدند که اسلام رسانه‌ای شود، امام می‌دانستند که با شهادت ایشان همان زمان حکومت اسلامی ایجاد نمی‌شود اما اسلام تضمین شده به نسل‌های آینده خواهد رسید.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: قیام امام حسین(ع) چیزی از جنس رسانه‌ است؛ بنابراین ما باید در زندگی شخصی و اجتماعی به پیام‌های امام عمل کرده و همواره اولویت کار ما این باشد که عاشورا رسانه‌ای شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه رسیدن پیام امام حسین به جهان مهمترین واقعه تاریخی است که در زمان ما رخ می‌دهد، عنوان کرد: به طور قطع رسانه ای شدن امام حسین(ع) برای جهانیان مهمترین واقعه‌ای است که در این پیچ تاریخی رخ می‌دهد و به طور قطع مقدمه ظهور است.

استاد حوزه و دانشگاه درباره اهمیت حضور در اربعین و پیاده روی در آن، اظهار داشت: این تجمع با چنین مختصات عظیمی مهمترین عامل برای جهانی شدن اباعبدالله الحسین(ع) است، یک بیت شعر در رسانه امام حسین(ع) بهشت را بر شاعر آن واجب می‌کند، هر کس بتواند تاثیر را بیشتر و فاصله و حجاب را بردارد کاری از جنس شهادت امام حسین(ع) انجام داده است.

وی افزود: کسی که پیاده روی می‌کند به سوی امام حسین(ع) همچون کسی است که در راه خدا به شهادت رسیده است زیرا پیاده‌روی با این حرکت خود همچون شهادت با صادقانه‌ترین شکل پیام رسانی است. شهید هیچ طمعی ندارد که از خود گذشته است؛ این خلوص و صفا در اربعین دیده می‌شود هیچ هیات، نهاد و کشوری نمی‌تواند در اربعین دنبال نام و نان باشد همه خالصانه عمل می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خطاب به مخاطبان گفت: این فرصت مغتنم را اهالی رسانه قدر دانسته و از آن استفاده کنند که هیچ اثری به گرد این حماسه عظیم حسینی نمی‎رسد، خدمت از جنس رسانه زیبایی بسیار و پرثواب دارد که می‌تواند ‌در شعر، مستند عکس بروز و ظهور پیدا می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای اربعین کار رسانه‌ای کردن چیزی از جنس شهادت و رساترین کار است؛ عنوان کرد: برای اربعین با وضو و نیت کار کنید هنگام کار تقاضای شهادت کنید اگر در کار خود غرق شوید به شهادت خواهید رسید. شهید آوینی در حین کار به شهادت رسیده بود.

وی افزود: رسانه‌ای‌های اربعین در نهایت سرنوشت زیبای شهادت را در پیش خواهند داشت، شهادت برای رسانه‌ای‌ها است. اربعین امام حسین(ع) بسیار غریب‌ است با وجود کارهایی که برای آن انجام شده است هنوز در دل و دیده همه مردم جاری نشده است و این تقصیر رسانه‌ای‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امروز اربعین در اوج غربت است، گفت: رسول خدا(ص) فرمودند امام حسین(ع) غریب هستند از امام حسین(ع) اذن بگیرید برای فعالیت رسانه‌ای شما را یاری خواهد کرد، در مسیر اباعبدالله الحسین(ع) سختی وجود دارد که لطف و علامت مهربانی خداوند است از این فرصت استفاده کنید و خسته نشوید.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: به امام حسین(ع) التماس کنید که برای او خدمت رسانه‌ای داشته باشید، پیام اربعین را به طبقاتی که شبیه شما نیستند برسانید همیشه برای کسانی صحبت نکنید که فقط از جنس شما مذهبی‌ها هستند، همیشه نگویید این سفر عشق است بلکه این سفر عقل هم است، چرا همواره می گویید پیاده روی اربعین قدم عشق است اتفاقا پیاده روی اربعین با وجود عشق عاقلانه ترین حرکت است.

وی با بیان اینکه درباره پیاده‌روی اربعین ما باید به روش های عاقلانه هم صحبت کنیم، عنوان کرد: برای معرفی اربعین به غیرمسلمانان نباید از ادبیات اسلامی استفاده کنیم، ما با پیاده‌روی اربعین به دنیا نشان می‌دهیم در زمانی که به اسم اسلام سر می برند گروهی از مسلمانان بدون اسلحه برای امام سربریده خود حرکت کردند که بدانند اسلام مظلوم واقع شده و ظالم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه رسانه های خارجی رسما تعداد زائران اربعین را 100 هزار نفر اعلام می کنند، گفت: امروز رسانه‌های بیگانه در فضای فکری و فرهنگی ضد حرکت شما هستند و اگر بتوانند اقدام هم انجام می‌دهد؛ مسوولیت رساندن پیام اربعین به دست کیست آیا به دست کسانی غیر از شما زائران اربعین است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بخش‌های بسیار مهم فرهنگ عاشورا برای بچه مذهبی‌ها مورد غفلت است، اظهار داشت: به عنوان مثال درباره روضه حضرت زینب(س) بیشتر به بعد عاطفی حضرت زینب(س) توجه می شود در حالیکه اندوه او برای امام و نه برای برادر بود بلکه وداع انسان عارف وارسته ولایتمدار با امام خود بود.

وی با بیان اینکه غریبه ها را بیاورید و خودی ها را هم رشد بدهید، گفت: درباره ضرورت پیاده روی به روایت‌ها دقت کنید این همه رویات درباره پیاده‌روی اربعین قابل تامل است؛ بنابراین به ابعاد و آثار اجتماعی، معنوی و تشکیلاتی اربعین بپردازید اربعین ما را متشکل می کند. هیچ قانونی نظیر امام حسین(ع) بین مردم اتحاد ایجاد نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه گاهی بین مسوولان ادبیاتی استفاده می شود که گویا مردم یک کار ذوقی انجام می دهند و آنها مجبورند خدمات بدهند، ابراز کرد: امروز با اربعین خرمشهرها فتح می‌شود که ابعاد زیادی از آن مورد غفلت است. بچه مذهبی‌ها اربعین را یک امر عاطفی نگاه می کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.