تبیان، دستیار زندگی
همه ما از قول پیامبر صلی الله علیه و آله شنیده‌ایم که «برترین اعمال انتظار فرج است.» ولی آیا تا کنون از خود پرسیده‌ایم که چگونه می‌توان یک عمل قلبی را از روی اختیار انجام داد؟ به نظر می‌رسد که حالت انتظار یک حالت قلبی است که در زمان دوری از چیزی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افضل اعمال

امام زمان عج

همه ما از قول پیامبر صلی الله علیه و آله  شنیده‌ایم که «برترین اعمال انتظار فرج است.» ولی آیا تا کنون از خود پرسیده‌ایم که چگونه می‌توان یک عمل قلبی را از روی اختیار انجام داد؟ به نظر می‌رسد که حالت انتظار یک حالت قلبی است که در زمان دوری از چیزی یا کسی که برای ما محبوب است به طور ناخود آگاه در ما ایجاد می‌شود. پس چطور امکان دارد؛ پیامبر به عملی فرمان دهند که تحت اختیار انسان نیست! زیرا تنها اعمال اختیاری است که می‌توانند مورد امر و نهی قرار گیرند. اینجا معلوم می‌شود که خود حالت انتظار نیست که ما می‌توانیم آن را ایجاد کنیم، بلکه ما می‌توانیم مقدمات پدید آمدن آن را در خود ایجاد کنیم. با ایجاد مقدمات حال انتظار که اختیاری است می‌توان به بزرگترین و برترین عبادت خداوند دست یافت و خداوند بزرگ عالم را در این دوران تاریک غیبت از خود خشنود ساخت.

مقدمات ایجاد حالت انتظار به سه بخش تقسیم می‌شوند: یقین داشتن به ظهور محبوب، نزدیک دانستن زمان ظهور او و دوست داشت ظهور او و دوست داشتن خود او. جان‌های ما برای ظهور پدر محبوبمان و دیدن روی دلگشای او پر می‌کشد. ما که هیچگاه نتوانسته‌ایم پیامبر خود را ببینیم باید بدانیم که او شبیه‌ترین کسان به رسول خداست.

هیچ عملی در نزد خداوند محبوب‌تر از این نیست که انسان در مشکلات و گرفتاری‌هایش، در حین تلاش برای حل آنها،  منتظر باشد تا خدا مشکلش را حل کند. یعنی انسان بداند که فقط خداست که می‌تواند به او کمک کند و در نتیجه به هیچ کسی جر خداوند امید ندارد. البته از دیگران کمک می‌گیرد و برای حل مشکلات تدبیر و اندیشه می‌کند، ولی در دلش امیدش به خداست نه به مردم یا تلاش‌های خودش. زیرا می‌داند که ناجی حقیقی خداست و مردم تنها وسیله هستند.

پس اگر برترین عبادت خداوند این است که در حالت رضا و تسلیم و توکل بر خدا باشیم و منتظر باشیم خداوند مشکل ما را حل کند، تصور کنید حالت کسی که  منتظر است خداوند با ظهور ناجی بشریت، تمام مشکلات او را حل کند، چقدر در نزد خداوند محبوب است. و باز تصور کنید حال کسی را که منتظر است تا خداوند با ظهور امام عصر علیه السلام نه تنها مشکلات او را بلکه مشکلات تمام بشریت را حل کند و انتظارش فقط به خاطر مشکلات مردم نباشد بلکه به خاطر مشکلات تمامی انسان‌ها باشد. یعنی در حین اینکه تلاش می‌کند به دیگران کمک کند و مشکلاتشان را حل کند، می‌داند که حل نهایی و واقعی همه مشکلات به دست با برکت مولایش است.

ولی باز هم حالت بالاتر و برتر و عظیم‌تری وجود دارد، و آن حال کسی است که شدیداً در قلبش منتظر است و هر لحظه این انتظار را با تمام قلبش احساس می‌کند که حضرت ولی عصر ظهور کند و هدایت و ایمان به سوی خداوند در جهان ظاهر شود. یعنی این فرد نه تنها به خاطر دوری خودش از خداوند و بی ایمانی خودش رنج می‌برد، بلکه از بی دینی و عصیان خداوند توسط انسان‌های دیگر، و دوری ایشان از هدفی که به خاطر آن خلق شده‌اند، نیز بسیار غمناک و ناراحت است. و در کنار تمام تلاشی که برای هدایت و کمک دینی به دیگران می‌کند در قلبش می‌داند که هدایت نهایی و ایمان حقیقی پس از ظهور امام عصر در قلب همه مردم جهان مستقر خواهد شد. پس ببینید که چگونه با تمام وجودش منتظر است تا حضرت صاحب الزمان علیه السلام ظهور کند و دست هدایت و علم و نجات بر سر تمامی بشریت از جمله خود او بکشد.

ولی این پایان مراتب بلند و ملکوتی انتظار فرج نیست. برترین اعمال انتظار فرج است و برترین انتظار فرج آن است که از این جهت منتظر نجات دهنده باشیم که او ناجی تمامی مستضعفین جهان از شر ظلم‌ها و جنایت‌های روزگار است و او را آخرین و برترین ناجی می‌دانیم. اما و هزار اما که مظلوم‌ترین و مستضعف‌ترین انسان‌های عالم همانا خود اهل‌بیت بوده و هستند. ظلم‌هایی که به امیرالمؤمنین علیه السلام از سوی ظالمین هم عصر ایشان بر ایشان وارد شد. واقعه سوزناک و عجیب کربلا که هنوز که هنوزه مظهر مظلومیت در تمامی عالم شناخته می‌شود و ... و در حال حاضر خود مولای ما در سخت‌ترین شرایط و جانکاه‌ترین اوضاع می‌باشند. زیرا از طرفی ظلم‌ها و ستم‌هایی که بر انسان‌های گوشه و کنار عالم در این 12 قرن بر مردم جهان رفته است قلب عدالت طلب ایشان را می‌آزارد و از طرف دیگر جهل شیعیانِ خودشان که هر روز از دین و دینداری فاصله می‌گیرند و در منجلاب دنیاپرستی و بی‌دینی فرو می‌روند، قلب پرعطوفت و مهربان این پدر پر مهربانمان را آزرده می‌کند. چرا که او در حال حاضر تنها پدر این امت است و چه کسی از دردهای یک پدر به خاطر مشکلات فرزندانش آگاه است؟!

پس بلندترین و عظیم‌ترین اعمال انتظار فرج و برترین انتظار فرج انتظاری است که به خاطر ظهور حضرت و حل شدن مشکلات و تشفی خاطر خود امام باشد. و چه کسی می‌تواند تا این مرتبه بالا رود و کدام عقاب تیز پرواز می‌تواند تا این قله پر شکوه پرواز کند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.