تبیان، دستیار زندگی

رازهای حافظ در تبیان رمزگشایی می‌شود

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان به مناسبت روزحافظ به بررسی برخی از رازهای اشعار این شاعر عارف پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بزرگداشت حافظ
به گزارش روابط عمومی، بخش ادبیات فارسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس سبک زندگی حافظ شیرازی تهیه و منتشر کرده است.
زهرا اجلال در مقاله ای با عنوان «رازی که حافظ را نزد همه اقشار مردم ماندگار کرده است» می نویسد:«از قدیم ایران مهد تمدن‌ها و سخن‌سرایان ارزشمندی بوده است. سخنوران بزرگی که در هر زمان به فراخور نیاز جامعه ظهور کرده و مردم آن دوران را از تلاطم‌های موجود نجات می‌دادند. در میان این شعرای برجسته شاهد هستیم که حافظ در جذب و کشش اذهان عمومی به سوی خود در رتبه نخست قرار دارد که در این رابطه سخنی از مقام معظم رهبری است که می‌فرمایند: «همه قشرها از عرفای مجذوب جلوه‌های الهی تا ادیبان و شاعران خوش ذوق، تا مردم معمولی، هرکدام در حافظ سخن دل خود را یافته و به زبان او شرح وصف خود را سروده‌اند؛ شاعری که لفظ و معنا و قالب و محتوا را با هم به اوج رسانده است و در هر مقوله‌ای زبده‌ترین و موجزترین و شیرین‌ترین گفتار را دارد.»
ایشان در جایی دیگر سخنان حافظ را در هر دوران نو و تازه قلمداد کرده و فرمودند:«حافظ، هفتصد سال پیش طوری حرف می زند که ما امروز وقتی آن سخنان را باز می‌گوییم اصلاً احساس غربت نمی‌کنیم و اصلاً زبان، زبان امروز است.» و به واقع نیز شاهد هستیم همین تازگی کلام حافظ است که موجب شده سخن حافظ پس از قرن‌ها همچنان در دل و جان خوانندگانش نفوذ کرده و دیوان او جزو پر‌ فروش‌ترین کتاب‌ها باشد.این کشش و جذب تا جایی پیش رفته که به گفته بسیاری از اهالی فن آوازه این حکیم، ادیب و عارف والا مقام از مرزها گذشته و نه تنها صاحبان اندیشه و ایران و ایرانی را مجذوب خود کرده،بلکه سخنوران غربی چون گوته آلمانی شیفته او شده به طوری که به خود می‌بالد که لقب«مریدی» حافظ را یدک بکشد.دکترحمیدیان، حافظ‌پژوه و نویسنده کتاب «شرح شوق» در رابطه با کشش و مجذوبیت حافظ در میان اقشار مختلف مردم با هر تفکر و مذهبی، به هنر حافظ اشاره کرده و می‌گوید: حافظ در حقیقت شعر را به‌گونه‌ای می‌گوید که در عین وجود آن‌همه مباحث دشوار فلسفی ادبی، کلامی و...، حتی عوام که ارتباطی با نقد و پژوهش ندارند می‌توانند به‌قدر ظرف خودشان از این دریا آب بردارند.
افراد عوام شعر حافظ را به‌صورت سطحی می‌فهمند و از آن فال می‌گیرند، اما روشنفکران و فرهیختگان به ظرایف زبانی و معنایی به عمق مباحث فلسفی در این شعرها توجه دارند. به تعبیر دیگر شعر حافظ خواننده را در یک مسیر مستقیم یک اندیشه معیّن،خواه زمینی خواه آسمانی قرار نمی‌دهد. کلام حافظ نه اسیر حال و هوای عارفانه می‌شود و نه تن به اسارت قیل‌وقال مفاهیم مادی و مجازی می‌دهد. همین امتیازات عامل جذب اقشار مختلف مردم می‌شود.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.