تبیان، دستیار زندگی

دایره طرح کددارکردن گوشی های همراه فراخ تر می شود

طرح کد دار کردن گوشی های وارداتی تلفن همراه که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف ساماندهی بازار، از اواخر مهر ماه سال گذشته کلید خورد و به ثمر رسید، قرار است به زودی تجهیزات دیگری چون مودم و ساعت هوشمند را هم تحت پوشش قرار دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ربات هوشمند
 بالا بودن سهم واردات غیررسمی و قاچاق از بازار تلفن همراه کشور، دولت دوازدهم را بر آن داشت تا طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری را اجرایی کند.
پیش از اجرای طرح رجیستری در کشور فقط 2 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه از طریق مبادی رسمی وارد می شد و سهم سایر روش های وارداتی از جمله واردات همراه مسافر 2 میلیون و 300 هزار دستگاه در سال بود.
مرحله عملیاتی طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) از اواخر مهر پارسال با هدف ساماندهی ورود گوشی ها به کشور و مبارزه با قاچاق آن، آغاز شد؛ حدود 9 ماه پس از اجرای این طرح که همه نشان های تجاری بازار را در بر گرفت، «محمدعلی اسفنانی» مدیرکل تعزیرات استان تهران در تیر ماه امسال آن را طرحی موفقیت آمیز دانست که می توان اجرای آن را برای دیگر کالاهای وارداتی اجرا کرد.
سرانجام «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اواخر مرداد ماه امسال اعلام کرد: میزان واردات گوشی قاچاق به صفر رسیده است.
اکنون با توفیق طرح رجیستری در کنترل بازار تلفن همراه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همراهی کمیته طرح رجیستری عزم خود را برای کنترل واردات غیرقانونی سایر تجهیزات ارتباطی جزم کرده اند؛ با این رویکرد رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چهاردهم شهریورماه به ایرنا اعلام کرد: دستگاه های تبلت که قابلیت استفاده از سیم کارت را دارند، به تازگی مشمول طرح کددار کردن گوش های تلفن همراه (رجیستری) شده اند.
«حسین فلاح جوشقانی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هر نوع تبلتی که توانایی قرارگرفتن سیم کارت داشته باشد، مشمول اجرای طرح رجیستری است و همه فرآیند هایی که برای گوشی های تلفن همراه اجرا شد، برای این تبلت ها هم اعمال می شود.
فلاح جوشقانی ادامه داد: واردکنندگان عمده و جزئی انواع تبلت سیم کارت خور باید نسبت به ثبت آنها در سامانه طرح رجیستری اقدام کرده و همه مراحلی که برای ثبت گوشی تلفن همراه انجام می دادند، برای ثبت تبلت هم باید اجرا کنند.

مسیریاب های سیم کارت خور هم رجیستر می شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای اخیر اعلام کرده است طرح ثبت شناسه مودم‌ها و مسیریاب‌هایی که از سیم کارت استفاده می کنند، از چند هفته آینده آغاز می شود و مراحل اجرای این طرح همچون ثبت شناسه گوشی‌های تلفن همراه است.
آذری جهرمی یکی از اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از قاچاق این مودم‌ها به کشور دانست و گفت: اکنون 1.5 میلیون مودم سیم کارت خور در کشور فعال است که تقریباً همه آنها به صورت قاچاق وارد کشور شده اند.

اتحادیه فناوران رایانه با رجیستری مودم ها

اکنون که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عزم خود را برای شفاف سازی بازار تلفن همراه و سایر تجهیزات ارتباطی به کار گرفته است، به نظر می رسد همراهی همگانی عامل موفقیت کامل این گونه طرح ها خواهد بود و جا دارد همگان در این زمینه نهایت همکاری را داشته باشند تا شاهد ریشه کن شدن قاچاق از این بخش مهم اقتصادی کشور باشیم.
با این حال «سیدمهدی میرمهدی کمجانی» رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تسری طرح رجیستری به مودم ها را غیرضروری خواند و گفت: این کار تنها به افزایش موانع در سر راه واردات این کالا می انجامد.
وی افزود: مودم ها در کشورمان از قیمت چندان بالایی برخودار نیستند که افرادی بخواهند برای واردات غیر قانونی آن اقدام کنند؛ اکنون خود اپراتورها این مودم ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند و قاچاق بودن آن مطرح نیست.
میرمهدی کمجانی ادامه داد: قیمت مودم ها پیشتر بین 50 تا 70 هزار تومان بود و اکنون به بین 100 تا 150 هزار تومان رسیده است بنابراین ارزش چندانی برای قاچاق ندارد.
منبع:ایرنا