تبیان، دستیار زندگی

نکوداشت استاد غلامحسین امیرخانی هفته آینده برگزار می‌شود

مراسم نکوداشت استاد غلامحسین امیرخانی همزمان با هفته ملی خوشنویسی برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نکوداشت استاد غلامحسین امیرخانی هفته آینده برگزار می‌شود
 مراسم نکوداشت استاد غلامحسین امیرخانی یکشنبه ۲۹ مهرماه با حضور انجمن خوشنویسان در موزه خوشنویسی برگزار می‌شود.

غلامحسین امیرخانی در سال ۱۳۸۱ به عنوان چهره ماندگار انتخاب شده و درسال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ از روسای جمهور وقت نشان درجه یک فرهنگ و هنر دریافت کرد.

وی از هنرمندان و خوشنویسان معاصر ایران است. از سال ۱۳۴۰ در اداره کل هنر‌های زیبا در وزارت فرهنگ و هنر سابق (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز) به سمت خطاط استخدام شد. از مشاغل دیگر او می‌توان به مدیریت و ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مدیریت فرهنگسرای ارسباران (هنر) و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان ایران اشاره کرد.

امیرخانی در انجمن خوشنویسان ایران به کار تعلیم خط به خوشنویسان و استادان دیگر مشغول است. در خط نستعلیق شاگرد استادانی، چون سیدحسین و سیدحسن میرخانی بود. علاوه بر آن وی از خط استادان قدیمی مانند میرعمادالحسنی، میرزای کلهر، عمادالکتاب، علی اکبر کاوه و چند تن دیگر مشق کرد.

او در نستعلیق نویسی شیوه‌ای ویژه به خود را دارد که مورد اقبال بسیاری از استادان خوشنویسی است. بسیاری از خوشنویسان صاحب نام معاصر از جمله کرمعلی شیرازی، علی اشرف صندوق آبادی، امیراحمد فلسفی شاگرد غلامحسین امیرخانی هستند و بیشتر خوشنویسان معاصر به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم از خط او مشق کرده‌اند. غلامحسین امیرخانی ده‌ها نمایشگاه فردی و گروهی در داخل و خارج از کشور بر پا کرده‌است.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان