تبیان، دستیار زندگی

در جلسه معرفی اعضای هیئت علمی اعلام شد:

ریزهزینه‌های جایزه کتاب سال باید اعلام شود

جلسه معرفی اعضای هیئت علمی سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور محسن جوادی (معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ریزهزینه‌های جایزه کتاب سال باید اعلام شود
محسن جوادی (معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در جلسه معرفی اعضای هیئت علمی سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: برای معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال و کتاب‌های آنها می‌توانیم شبکه‌ای از برگزیدگان این جایزه را تشکیل دهیم تا قوت و اعتبار این جایزه افزایش پیدا کند.محسن جوادی؛ جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دارای اعتبار و قدمت دانست و گفت: نباید رونق، شکوه و بزرگی این جایزه را به خاطر پاره‌ای از ایرادات نادیده بگیریم.

وی بیان کرد: نام‌ها و شخصیت‌های بزرگی آمادگی حضور در جایزه جهانی کتاب سال را دارند و برای آنها جنبه مالی این جایزه تنها علت ارسال آثار نیست. امانت داری در طول برگزاری جایزه کتاب سال به خوبی حفظ شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: متاسفانه برگزیدگان این جایزه و کتاب‌های آنها به خوبی معرفی نمی‌شوند در این باره می‌توانیم شبکه‌ای از برگزیدگان این جایزه را تشکیل دهیم تا قوت و اعتبار این جایزه افزایش پیدا کند. همچنین می‌توانیم کتاب‌های برگزیده را در عرصه جهانی و بین المللی معرفی کنیم.
حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد با یادی از زنده‌یاد محمدامین قانعی راد، گفت: کسانی که در برگزاری جایزه کتاب سال با ما همکاری می‌کنند هدفی ملی، دینی و فرهنگی دارند، استاد قانعی راد با حساسیت و دقت در جلسات داوری کتاب سال شرکت و با دقت نظر آثار را نقد می‌کرد.

وی بیان کرد: تعداد کتاب‌های ارسالی در بعضی از گروه‌ها کم است اما همه کتاب‌هایی که در ایران چاپ می‌شوند برای ثبت وارد خانه کتاب می‌شوند، بنابراین می‌توانیم آنها را قبل از خروج از خانه کتاب برای داوری جمع آوری کنیم.

وی پیشنهاد کرد: داوران و هیئت‌های علمی جایزه کتاب سال می‌توانند لیستی از کتاب‌های منتشر شده را برای داوری در اختیار ما قرار دهند تا در این صورت کتاب‌ها وارد چرخه داوری شوند و اگر ناشری کتاب‌هایش را برای داوری ارسال نکرده باشد حق نویسنده و پدیدآورندگان ضایع نشود. هرچند ما در این جایزه تبصره‌ای در نظر گرفته‌ایم که اگر اثری به هر جهت وارد چرخه داوری نشده باشد برای سال آتی مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرد.

مهدوی راد در پایان گفت: مردم ما باید از برگزاری و وجود جایزه کتاب سال آگاه شوند و برای آنها علت و چرایی انتخاب کتاب‌های برگزیده را تشریح کنیم. 

در ادامه این جلسه، نیکنام حسینی پور با تاکید بر اصل شفاف سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: با توجه به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اصل شفاف سازی اطلاعات، باید ریزهزینه های (داوری، اجرایی و ...) برگزاری جایزه را اعلام کنیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم برگزیده‌های ۳۶ دوره جایزه کتاب سال را در قالب کتاب چاپ و مستند کنیم. همچنین می‌توانیم در سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال، از برگزیدگان ۳۶ دوره جشنی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار کنیم. در این صورت می‌توانیم شبکه‌ای از برندگان کتاب سال را تشکیل دهیم.
هادی خانیکی نیز در این نشست، گفت: نسبت بین جایزه کتاب سال و جشنواره‌های دیگر در بخش دولتی و خصوصی  هنوز حل نشده است؛ هرچند این موضوع سیاستی است که جوایز در بخش‌های مختلف توزیع شود و سیاست درستی است. بنابراین ما باید ارتباط زنده‌تری با این جشنواره‌ها برقرار کنیم.وی ادامه داد: بیشتر برگزیدگان جایزه کتاب سال در مراکز آکادمی و دانشگاهی قرار دارند بنابراین اگر بتوانیم به صورت مقبولی جوایز مادی را به جوایز غیرمادی تبدیل کنیم، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

نیکنام حسینی پور، حجت الاسلام رضا مختاری، هادی خانیکی، رضا اکبری، ولی الله محرابی، مریم حسینی، جوادمحقق، محمودکمره، محمدخزایی، فاطمه جان محمدی و محمدجوادمرادی نیا به عنوان اعضای هیئت علمی سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

منبع :خبرگزاری ایلنا