تبیان، دستیار زندگی

میراث سیدالشهداء(ع) برای منتظران

کارشناس مهدوی با اشاره به تصریح زیارت ناحیه به امر به معروف و نهی از منکر توسط سیدالشهداء(ع)، گفت: آحاد جامعه وقتی به مرحله اوج مهرورزی برسند راضی نمی شوند خوبی ها از هم کیش، همشهری شان فوت شود لذا دیگران را در معرض معروف ها قرار می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حرم امام حسین
 حجت الاسلام «سید مجتبی فلاح» در گفت و گو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در ادامه شرح زیارت ناحیه مقدسه، اظهار کرد: در فراز چهارم این زیارت و بعد از آنکه در فرازهای قبل زائر مراحل مصیبت زدگی و همراهی با حضرت سیدالشهداء(ع) را طی کرد، در فراز چهارم به مرحله شهادت و گواهی به اوصاف حضرت(ع) می رسد.

کارشناس مهدوی تصریح کرد: این فراز که با عبارت «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلوهَ، وَ اتَیْتَ الزَّکوهَ، وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْعُدْوانِ» آغاز می شود ویژگی های حضرت سیدالشهداء(ع) را مورد توجه قرار داده و به طور غیرمستقیم زائر را متوجه این نکته می کند که اگر می خواهد به زمره سپاه حضرت(ع) بپیوندد باید چنین ویژگی هایی را در خود ایجاد کند.

وی با بیان اینکه لازمه قرار گرفتن در اردوگاه حجت خدا، همسنخ بودن با ولی خدا است، تاکید کرد: این فراز به زائر یادآور می شود که برای قرار گرفتن در سپاه امام حسین(ع) نیازمند داشتن ویژگی هایی است ایشان و یاران باوفای شان داشته اند؛ یعنی اگر این ویژگی ها در انسان ایجاد شود لیاقت قدم نهادن در زمره خدایاوران را می یابد.

حجت الاسلام فلاح با اشاره به عبارت «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلوهَ» بیان کرد: زائر اینجا شهادت می دهد که امام حسین(ع) نماز را بر پا داشته، باید توجه داشت نماز نماد بندگی خدا است و بر اساس تصریح قرآن کریم نهی کننده از فحشاء و منکر است، از این رو، کسی که می خواهد در زمه یاران امام حسین(ع) قرار بگیرد نمی تواند اهل و امرکننده به فحشاء باشد.

کارشناس مهدوی اضافه کرد: زائر سپس می گوید: «وَ اتَیْتَ الزَّکوهَ» این پرداخت نماد آن است که انسان مالی را که به دست آورده متعلق به خود ندانسته بلکه متعلق به خدا می داند و علم دارد همان خدایی که این مال را به او داده، امر کرده که مقداری از آن را در اختیار دیگران قرار دهد و لذا پرداخت حقوق واجب مالی برای چنین شخصی سخت نیست.

وی با اشاره به ادامه زیارت و عبارات «وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْعُدْوانِ»تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر نماد مهرورزی در جامعه است، آحاد جامعه وقتی به مرحله اوج مهرورزی برسند راضی نمی شوند خوبی ها از هم کیش، همشهری و هم جامعه ای شان فوت شود لذا دیگران را در معرض معروف ها قرار می دهند.

فلاح ابراز کرد: وقتی افراد جامعه به نهایت اوج مهروروزی می رسند راضی نمی شوند پلیدی و زشتی دامنگیر هم کیشان شان شود، از این رو، آنها که مخالف این واجب اند به تنفر و دوری و اشاعه بی محبتی در جامعه دامن می زنند.

وی با اشاره به عبارات بعدی زیارت ناحیه مقدسه بیان کرد: در ادامه این زیارت مقدسه می خوانیم: «وَ أَطَعْتَ اللهَ وَ ما عَصَیْتَهُ، وَ تَمَسَّکْتَ بِهِ وَ بِحَبْلِهِ فَأَرْضَیْتَهُ» یعنی عرضه می داریم حسین جان تو خدا را اطاعت کردی و عصیان نکردی و اینچنین خدا را راضی کردی؛ «وَ خَشیتَهُ وَ راقَبْتَهُ» ، عظمت الهی در دلتان ترسی ایجاد کرد که ناشی از علم به مقام تبارک و تعالی و ناشی از معرفت به درگاه الهی است.

فلاح ادامه داد: لذا کسی که از خدا خشیت دارد چون عظمت خدا را درک می کند، برای خدا حریم قائل می شود و بی گدار در محضر او به آب نمی نزد؛ قرآن کریم در سوره مبارکه فاطر آیه 28 این ویژگی را خصیصه علما برمی شمارد و می فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ».

کارشناس مهدوی تاکید کرد: در مقابل این گروه، آنهایی اند که از مردم هراس به دل راه می دهند و خداوند در آیه 77 سوره مبارکه نساء درباره آنها می فرماید: «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ قیلَ لَهُمْ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَلَمّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ إِذا فَریقٌ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ النّاسَ کَخَشْیَةِ اللّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیَةً ...؛ آیا ندیدى کسانى را که به آنها گفته شد: «(فعلاً) دست از جهاد بدارید! و نماز را بر پا کنید! و زکات بپردازید»! (ناراحت بودند)، ولى هنگامى که فرمان جهاد به آنها داده شد، جمعى از آنان، از مردم مى ترسیدند، همان گونه که از خدا مى ترسند، بلکه بیشتر!».

وی ابراز کرد: امروز هم این را آسیب داریم عده ای آنقدر که از اخم و تشر قدرت های فرعونی این زمانه حساب می برند از خداوند نمی ترسند، لذا در حالی که قانون امر به معروف و نهی از منکر را اجرا نمی کنند.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه این فراز از زیارت زائر عرضه می دارد: «وَ اسْتَجَبْتَهُ» که شاید اشاره ای باشد به آیه 24 سوره مبارکه انفال که می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» و اینکه سیدالشهداء(ع) در زمره نخستین کسانی است که به خدای تبارک و تعالی لبیک گفته و راه خدا را در جامعه برای پیشرفت اهداف الهی گشوده و همواره کرده است.


 منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.