تبیان، دستیار زندگی

آزادی و آزاداندیشی در نگاه رهبری

انتشارات قدر ولایت كتاب آزادی و آزاداندیشی در نگاه رهبری را منتشر كرده كه در فصل‌های مختلف به تبیین این دیدگاه می‌پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
كتاب آزادی و آزاداندیشی


 آزادی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است و پس از پیروزی انقلاب، بیشترین آزادی‌ها را در نظام جمهوری اسلامی شاهد هستیم. آزادی در اسلام یک هدیة خدادای است که کسی حق سلب آن را ندارد امّا چهارچوب‌های خود را دارد. چنانچه در همه جای عالم و در تمام نظام‌ها، این چهارچوب‌ها هست. در دنیا، چهارچوب آزادی، منافع سرمایهداران و زورمداران است. اما در اسلام منافع انسان و جامعۀ انسانی و سعادت اخروی او، تعیین کنندة چهارچوب آزادی و آداب آن است. رهبر انقلاب اسلامی با طرح موضوع «آزادی» و ابتکار «کرسی‌های آزاداندیشی» تلاش کردند جلوی سوءاستفادهها را گرفته و در این کرسی‌ها به افکار و نظریهها، بهای لازم را برای طرح و بحث آنها در منظر اندیشمندان داده شود.
کتاب «آزادی و آزاداندیشی»، تعاریف، معیارها، آداب و محدودیت‌ها در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، دارای مقدمه‌ای است مشتمل بر مبانی آزادی و آزاداندیشی در اسلام، موانع و محدودیت‌های آن از منظر قرآن کریم و سپس در هفت فصل مطالب کتاب تنظیم و ارائه گردیده است.
این کتاب توسط حسن یونسی ویرایش شده است.
در فصل اول منظومۀ فکری اسلام در باب آزادی و تفاوت‌های آن با ریشه و منشا آزادی در غرب مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم لوازم و ضرورت‌های طرح آزادی در اسلام، شروع بحث آزادی در غرب بعد از رنسانس و کمبودها و خلأهای آزادی غربی و آزادی از چهار منظر بحث شده است.
در فصل‌های بعدی نیز آزادی هدیة اسلام و انقلاب اسلامی، نهضت آزاد فکری و کرسی‌های آزاداندیشی و آداب آن، حدود آزادی و سو استفادۀ مطبوعات از آزادی، ماهیت آزادی غربی و تضادهای رفتاری غرب با شعار آزادی و آزادی و حقوق زنان در اسلام و غرب مورد بررسی قرار گرفتهاند.
این کتاب در قطع رقعی و در ۴۱۶ صفحه با قیمت ۳۰۰۰۰ تومان توسط مؤسسۀ فرهنگی هنری قدرولایت منتشر شده است.


منبع: فارس