تبیان، دستیار زندگی

امرالله احمدجو: میرباقری به من گفت "سلمان" آخرین کار بزرگ من است

کارگردان "روزی روزگاری": چرا به «مختارنامه‌ای» حمله می‌کنند که وقتی روی آنتن رفت احساس غرور کردم؟ این غرض‌ورزی‌ها به جایی نمی‌رسد و احتمالاً سال آینده «سلمان فارسی» که به‌تعبیر داود میرباقری آخرین کار بزرگ او محسوب می‌شود جلوی دوربین می‌رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 امرالله احمدجو

 این روزها کنداکتور و بسته نمایشی تلویزیون را فقط یک پروژه الف کم دارد و البته روشن نشدن تکلیف سریال «سلمان فارسی» و «موسی(ع)» هم مزید بر علت شده تا هرچند وقت یک بار موضوع جدیدی مطرح شود که تهیه‌کننده یا عوامل این کار پاسخ دهند و در جریان این پاسخ‌ها، خبرهای جدیدی از این پروژه‌ها به سمع و نظر مخاطبین برسد. بعد از موضوعات برآورد و مباحث مالی «سلمان فارسی» و طراحی لوکیشن میلیاردی که گفته می‌شد در کیش ساخته شده و گفتگوی قائم‌مقام سازمان صداوسیما که به خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: "چنین لوکیشن میلیاردی ساخته نشده است" و سیمافیلم هم درباره موضوعات مالی و برآوردها توضیحاتی داد که تدابیری اندیشیده شده تا هرچه زودتر «سلمان فارسی» به پیش‌تولید و مراحل تولید نزدیک شود. یک مدتی دوباره موضوع «سلمان فارسی» و پروژه الف تلویزیون مسکوت باقی ماند و خبری از آن به رسانه‌ها نیامد. تا اینکه چند روز پیش اظهارنظری از داود میرباقری در فضای مجازی دست به دست شد که چقدر تلویزیون "مختارنامه" را پخش می‌کند و بسیار هم بازتاب پیدا کرد. رئیس سیمافیلم، عوامل و حتی خود داود میرباقری این اظهارنظر را جعلی دانستند، حتی خود داود میرباقری اعلام کرد "این اظهارنظر را انجام نداده‌ام؛ چرا که همیشه از تکرار آثارم استقبال کرده‌ام و احترام می‌گذارم به چیزی که مخاطب دوستش دارد". سیمافیلم و عوامل دست‌اندرکار «مختارنامه» هم نسبت به این جریان‌سازی جعلی واکنش نشان دادند. البته خبرنگار تسنیم از داود میرباقری و عوامل «مختارنامه» و «سلمان فارسی» خواست تا قدری بیشتر صحبت کنند و بگویند چرا به جای میرباقری برخی نسبت به بازپخش «مختارنامه» انتقاد می‌کنند و آن را به کارگردان این اثر نسبت می‌دهند؟ و فقط آن‌ها اعتقاد داشتند این‌ها غرض‌ورزی و حاشیه‌پراکنی برای آغاز کار جدید است. امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان صاحب‌نام تلویزیون که بازنویسی فیلمنامه سریال «سلمان فارسی» را داود میرباقری به او سپرده با خبرنگار فرهنگی تسنیم لحظاتی را به گفتگو نشست که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

گفتگوی با امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان صاحب‌نام تلویزیون


برخی مغرضانه دنبال این هستند میرباقری را از دور بیندازند


امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان پیشکسوت تلویزیون درباره اتفاقات حاشیه‌ای جدید که برای داود میرباقری، «سریال مختارنامه» و حتی سریال «سلمان فارسی» ایجاد شده به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: این نوع اتفاقات طبیعی است برای داود میرباقری کارگردان پرتلاش تلویزیون بیفتد. وقتی کسی این طور در اوج فعالیت می‌کند بایستی نسبت به او برخی حسادت داشته باشند که شاید بتوانند از طریق حاشیه، مدتی او را از دور بیندازند. معتقدم کسانی این موج‌ها و جریان‌های غرض‌ورزانه را هدایت می‌کنند که یا از داود میرباقری توقعات حتی در طول سریال «مختارنامه» داشته‌اند که محقق نشده یا الان می‌خواهند حواشی اجازه کار جدید به این کارگردان تلویزیون را ندهد. این اتفاق برای من هم در جریان ساخت «پشت کوه‌های بلند» افتاد که نتوانستم برای شخصی نقشی درنظر بگیرم و البته دیر خودش را به من معرفی کرده بود، با مصاحبه‌ای کاری که هنوز تصویربرداری‌اش تمام نشده بود را زیر سوال برد؛ حالا این نوع اتفاقات برای داود میرباقری تکرار می‌شود.


مفاهیم ارزشمند «مختارنامه» باید هر سال چند نوبت مرور شود


وی با اشاره به اینکه وقتی «مختارنامه» روی آنتن رفت احساس غرور کردم، تأکیدکرد: «مختارنامه» جزو آثار تلویزیونی بود که تکرار نمی‌شود. یک کار کاملاً اکشن و بزرگ که به تلویزیون عظمت بخشید. واقعاً وقتی روی آنتن رفت احساس غرور به من دست داد که چنین اثر بزرگ و حرفه‌ای در کشور ما تولید شده است. چرا نباید تکرار شود؟ «مختارنامه» شایسته است همه‌ساله به بهانه‌ای بارها پخش شود و نسل به نسل این فرهنگ و مفاهیم تسرّی پیدا کند. این یک باور اشتباه است که می‌گویند «مختارنامه» در سال نباید یک بار پخش شود؟ اتفاقاً باید این سریال را تکرار کنیم تا نوجوانان یا جوانانی که ندیده‌اند یا دقیق ندیده‌اند یک بار دقیق مفاهیم ارزشمند آن برایشان مرور شود.

مردم دوست دارند نوستالژی‌هایشان را دوباره در تلویزیون ببینند


احمدجو خاطرنشان کرد: برخی با صداقت معترض هستند اما اطلاع ندارند که هر شبکه‌ای در سراسر دنیا هم نمی‌تواند 24 ساعته برنامه‌ها و فیلم‌های متنوع تولیدی و غیربازپخش روی آنتن ببرد. مگر چقدر امکانات و نیروی انسانی وجود دارد چنین اتفاقی بیفتد؟ واقعاً بسیاری از مردم دوست دارند برخی از آثار را حتی چند بار هم ببینند یا مهلت دیدن نداشته‌اند یا با آن اثر نوستالژی دارند و یا بضاعت خرید این محصول را از فضاهای بیرونی ندارند. همان‌طور که داود میرباقری هم گفته باید به مخاطب احترام بگذاریم و تلویزیون هم ناگزیر است برخی از آثار که حتی نظر اکثریت هم با تماشای آن نیست را روی آنتن ببرد. ممکن است برای ما تکراری باشد اما این را بدانید که مردم دوست دارند دوباره این اثر را در تلویزیون ببینند، چون نگاه روانشناسانه هم می‌گوید که مردم ما عادت به دیدن برنامه‌ها و فیلم‌ها از قاب تلویزیون هستند.


بعید است تولید «سلمان» به امسال برسد


مسئول بازنویسی فیلمنامه «سلمان فارسی» درباره شروع این کار بزرگ تلویزیونی، گفت: «سلمان» در شرایط پیش‌تدارک شروع تولید قرار دارد و یکی از عواملی که جلوی این شروع جدی را گرفت بیماری و جراحی داود میرباقری بود که می‌دانید چند ماه پیش او در بیمارستان عمل قلب باز انجام داد و همین اتفاق خودش مقداری کار را عقب انداخت. اما الان همه منتظرند و خود داود میرباقری هم شوق شروع کار تولید را دارد. اما آنقدر کار عظیم است که نیاز به یک تدارک همه‌جانبه دارد. تصورم این است که کلید شروع فیلمبرداری و تولید آن به امسال نرسد اما سال آینده تولید آن شروع خواهد شد تا این غرض‌ورزی‌ها به پایان برسد و مخاطبین پیگیر، هرچه زودتر منتظر یک کار بزرگ دیگر برای تلویزیون باشند.

حق با داود میرباقری بود، «سلمان» کار بزرگی است


احمدجو درباره فیلمنامه و اثر جدید داود میرباقری  افزود: سی‌سال پیش بود که میرباقری درباره "سلمان" با من صحبت کرد و حرفش را زد؛ اما من به او خندیدم! گفتم: داود! سلمان یک شخصیت فرهنگی بوده و ماجرای آنچنانی ندارد. چون در تاریخ اطلاعات زیادی درباره سلمان وجود ندارد و یکسری کلیات مطرح شده است. چطوری می‌خواهی این کلیات و وجود المان‌های محدود تاریخی، سریال بسازی! اما آرام آرام سال‌ها گذشت و او بیشتر از جزئیات این کار گفت و من همیشه می‌گفتم باید یک داستان دیگری باشد و در کنار آن به شخصیت «سلمان فارسی» هم بپردازیم. تا دو سال پیش که فیلمنامه را به من داد، وقتی خواندم آنقدر خوب و جذاب بود که دیدم کاملاً اشتباه کردم و حق با داود میرباقری بود که می‌گفت «سلمان» یک کار بزرگی می‌شود.

درباره کاراکتری مداخله نکرده‌ام تا بازنویسی تحت‌الشعاع بازیگر خاصی قرار نگیرد


وی با اشاره به اینکه کار بازنویسی در حال انجام است، گفت: شبانه‌روز برای به بار نشستن و جذابیت هرچه بیشتر فیلمنامه «سلمان فارسی» تلاش می‌کنم، چون ارتباط من با داود میرباقری، قراردادی نیست و من با او رفاقت دیرینه‌ای دارم. کار در حد سیناپس بود و گفتگوها نوشته نشده و او طراحی گفتگو را به من و دو نفر دیگر سپرده تا مجموعه لحن‌های متفاوت را در کنار هم قرار دهد و به یک طرح خوب و گیرا برسد. من هیچ‌وقت درباره کاراکتری به او پیشنهاد و مداخله‌ای نکردم که خدایی ناکرده با تمرکز بر روی بازیگر خاصی، نوع لحن متناسب با آن شخص، بازنویسی را تحت‌الشعاع قرار دهد.
 امرالله احمدجو


بازیگران کاربلد شهرستانی هم به «سلمان» می‌پیوندند


احمدجو درباره بازیگران سریال «سلمان فارسی» اظهار کرد: چند وقت پیش حامد پسر داود میرباقری با من صحبت می‌کرد که کسانی را می‌شناسید بازیگران قابلی باشند تا تست و ارزیابی بازیگران را آغاز کنیم. تا اینجا در جریان انتخاب بازیگر هستم و البته می‌دانم که برای انتخاب نفرات مناسب به سراغ بازیگران کاربلد شهرستان‌های مختلف می‌روند تا این کار مثل کارهای قبلی میرباقری از حضور بازیگران حرفه‌ای و کاربلد بهره ببرد. این را هم بگویم که داود به من گفت امری!{امرالله احمدجو} این آخرین کار بزرگ من است و سن و سال اجازه نمی‌دهد بتوانم کار به این طول و تفسیری بسازم. تا آنجایی که توان دارم می‌خواهم کم نگذارم و همه تجربه، شوق و پشتکار و خلاقیت را به میدان می‌آورم.

میرباقری تئاتری است و می‌داند کدام بازیگر به‌درد کدام نقش می‌خورد


وی در پاسخ به این سوال که به نظرشما کاراکتر شناخته شده باید «سلمان» را بازی کند یا ناشناخته کاربلد، افزود: می‌دانید که کارگردان «سلمان فارسی» قبل از اینکه تلویزیونی و سینمایی باشد یک تئاتری است. برای داود کاربلدی، تخصص و فرهیختگی در بازیگری حرف اول را می‌زند به همین خاطر کسانی جلوی دوربین آثارش حاضر می‌شوند که ناشناخته اما کاربلد و حرفه‌ای هستند. مثلاً انوش معظمی نقش حرمله در شرایطی بازی کرد که شناخته شده نبود اما آنقدر درخشید که نظر بسیاری را به خودش جلب کرد. مخاطب ما باید منتظر این چنین انتخاب‌هایی باشد که داود میرباقری با یک جامعه‌شناسی هنری آن را به خوبی انجام می‌‌دهد. از طرفی «سلمان» از کودکی، نوجوانی، جوانی تا سالخوردگی روایت می‌شود و نیاز به بازیگران متعددی دارد که بتوانند آن را به‌خوبی ایفا کنند.

مراکش، خراسان، کرمان و دکور محمد رسول‌الله(ص) جزو لوکیشن‌های مدنظر کارگردان «سلمان فارسی»


احمدجو درباره انتخاب لوکیشن‌ها، گفت: یادم می‌آید میرباقری به‌تازگی در سفر به اصفهان، آنقدر ذوق داشت درباره لوکیشن و صحنه‌های کار «سلمان فارسی» با من صحبت کرد. او گفت در مراکش شهری وجود دارد که خصوصیات یک شهر قدیمی و خوب برای ساخت یک اثر هنری در آن حفظ شده و حتی برق‌رسانی هم این بافت و معماری را از بین نرده و به‌جهت ساخت فیلم‌های متعدد جهانی، واقعاً سینمایی است. مردم آن نیز حرفه‌ای شده‌اند و برای سیاهی لشکر هم دست بازی دارد. البته در خراسان و کرمان هم مناطق زیبایی را درنظر گرفته است. به‌جهت صرفه‌جویی قصد دارد برای گرفتن صحنه‌های مکه از دکور فیلم محمد رسول‌الله(ص) مجید مجیدی استفاده کند.


منبع: تسنیم