تبیان، دستیار زندگی

نابینایان، شهروندانی دارای حقوق برابر

امروزه نابینایان بسیاری را می‌شناسیم که اگر نگوییم بهتر از افراد بینا، لااقل در حد آنها، در تمام عرصه‌های مختلف علمی و هنری می‌درخشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روز عصای سفید
مرتضی رحمان زاده: ۲۳مهرماه برابر با ۱۵ اکتبر، روز عصای سفید نامگذاری شده است؛ این روز ، تبلور قابلیت ها، توانمندی ها و شأن و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با اغتنام از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به نابینایان به وجود آید.

این روز برای پاسداشت و گرامیداشت دستاوردهای افراد  نابینا که چه به گونهٔ مادرزادی نابینا زاده شده‌اند و چه با بروز رخدادهای ناگوار و بر سر حوادث نابیناشده‌اند.

در واقع در این روز تلاش می شود تا فرهنگ سازی لازم برای این افراد صورت گیرد و نگاه جامعه به آن ها  حقوق مدار باشند.

در نگاه اول ممکن است افراد جامعه به دیده ترحم به روشندل  نگاه کنند و آنها را ناتوان بدانند و به زعم خود سهم خود را در جامعه در قبال این قشر بزرگ با همین حس ترحم لحظه ای و زودگذر بپردازند اما نکته همین است نابینایی ناتوانی و محدودیت نیست بلکه تجسم اراده است.

امروزه نابینایان بسیاری را می‌شناسیم که اگر نگوییم بهتر از افراد بینا، لااقل در حد آنها، در تمام عرصه‌های مختلف علمی و هنری می‌درخشند و وجود این افراد است که ثابت کرده که با دیده ترحم نباید به آنها نگریست بلکه آنچه شایسته آنهاست، احترام است.

امروز مطالبات به حق معلولان تغییر کرده، گفتمان معلولان از حمایت مستقیم به گفتمان مطالبه گری و حقوق شهروندی تغییر یافته است.

بنابراین به عنوان یکی از خدمتگذاران مردم تمام تلاش خود را  برای توجه و  به رسمیت شناختن مطالبات آنها انجام داده تا بنای فعالیت  های خود را در این حوزه هم سو با آهنگ اجتماعی معلولان پایه گذاری کنم.
منبع: مهر