تبیان، دستیار زندگی

معرفی چند مورد از جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر

شهرستان نوشهر مملو از جاذبه های دیدنی و بکر همراه با طبیعت دیدنی و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی است که هر ساله مقصد خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی می باشد. اگه بخواهیم همه این جاذبه ها را برای شما توصیف کنیم، قطعا نیاز به فرصت بیشتری است، اما در این مطلب با شماری از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر که شامل آبشار انگاس و دریاچه یا تالاب ارواح و دیو چشمه و چند مورد دیگر که همواره مورد توجه گردشگران واقع شده است را در این مطلب به شما ارائه می دهیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستای انگاس

روستای انگاس


این روستا که در ۹ کیلومتری جنوب بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر واقع شده است. در ارتفاع حدود ۱۹۰۰ متری از سطح دریا، از بهترین جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر و در دامنه کوه های سر به فلک کشیده از سلسله جبال البرز که در سمت جنوب با ارتفاع ۳۶۰۰ متر، شاه کوه در سمت شمال غرب با ارتفاع ۲۹۷۴ متر، گته چال در سمت جنوب به ارتفاع ۲۸۰۵ متر و همچنین حمزه چال در سمت شمال غرب به ارتفاع ۲۸۹۵ متر محدود شده است. آبشار جناب، آبشار پنجاه چم، آبشار چشمه موزیا، آبشار اوسیاره و بز چشمه  نیز از چشمه های بسیار زیبای این منطقه است که البته آب گورایی را نیز دارا می باشد.

تالاب ارواح


این دریاچه که یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر به شمار می رود، به تالاب ارواح معروف است، در میان جنگل انبوه پهن برگ و در منطقه ملا کلا واقع شده است و در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر نیز قرار گرفته است. طول آن در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن نیز ۳۰۰ متر می باشد. در درون دریاچه درختان خشک شده ای وجود دارند که چشم اندازی زیبا را تشکیل داده است. به منظور رفتن به این جاذبه دیدنی و دسترسی به تالاب ارواح باید به کیلومتر ۱۲ جاده نور به نوشهر بروید و از جاده ونوش، باید وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی شوید که بعد از عبور از این روستابه محیط بانی خواهید رسید. بعد از انجام امور اداری لازم در محیط بانی جاده شمالی را که تا ۱۰ کیلومتر ادامه دهید، تابلوی دشت و بند ممرز را مشاهده خواهید کرد و سپس وارد جاده فرعی شوید. این جاده فرعی شما را به دریاچه بند ممرز یا همان تالاب ارواح می رساند. از نکات قابل توجه در این منطقه و البته جاده فرعی نیاز این است که حتما خودروی شما به از خودروهای کمک دار باشد و همچنین به خاطر بکر بودن این منطقه ممکن است با حیات وحش نیز روبرو شوید.
سد آویدر

سد آویدر


سد خاکی آویدر که در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان نوشهر قرار گرفته، در نزدیکی پارک جنگلی سی سنگان در استان مازندران واقع شده است. این سد و دریاچه ای که پشت سد شکل گرفته دور از دریا و در دل کوهستان واقه شده که بدین جهت از رطوبت هوا در این منطقه کاسته شده‌ است. این سد خاکی و دریاچه پشت سد که به اداره آبیاری منطقه تعلق دارد، به منظور تامین آب مورد نیاز زمین های زراعتی منطقه به وجود آمده است.

پارک جنگلی سی سنگان


پارک جنگلی سی سنگان که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر به شمار می رود، همچنین وظیفه حفظ و حراست از گونه های حفاظت شده و نادر گیاه شمشاد به عهده دارد. این پارک جنگلی از جمله جنگل های جلگه ای شمال ایران محسوب می شود که ترکیب و تنوع گونه های درختی آن جذابیت بسیار زیادی دارد. در این پارک جنگلی درختان بلوط با قطر بیش از دو متر و همچنین گونه های شمشاد و افرا را می توان مشاهده کرد. علاوه بر این، مساحت قابل توجه و در کنار دریا قرار گرفتن آن، به جذاب بودن این مکان گردشگری افزوده است. تنوع گونه های طبیعی در پارک جنگلی سی سنگان، در قیاس با سایر پارک جنگلی نور و موارد مشابه بیشتر است. این پارک نیز در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور واقع شده است و از شمال به دریای خزر، از جنوب به سلسله جبال البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین کلا احاطه شده است. مساحت این پارک در حدود ۶۰۲ هکتار است و زیستگاه انواع گونه های درختی و جانوری است. پارک جنگلی سی سنگان که در شهرستان نوشهر واقع شده، به لحاظ پوشش گیاهی و جذب گردشگر، از پارک های شاخص کشور محسوب می شود. این پارک همچنین دارای آب وهوای مرطوب، با زمستان ملایم و میانگین بارندگی سالانه ۱۱۰۰ میلی‌متر است. پارک جنگلی سی سنگان یکی از بهترین و با ارزش ترین پارک‌های جنگلی شمال کشور است که بخشی از آن ذخیره گاه و بخش دیگر تفرجگاه در نظر گرفته شده است. قسمت جنوبی این پارک زیباتر است و هیچ نوع مداخله پرورشی و قطع درخت در آن انجام نشده است. به طور کلی محوطه پارک از نظر توزیع گیاهی به سه بخش ساحلی، جنوبی و غربی تقسیم می گردد.

دیو چشمه


این چشمه با عمق نیم متر و طول پنج متر و عرض حدود سه متر تشکیل شده است. کمی پایین تر از چشمه، سنگ فرش منقش و زیبا به صورت پلکانی موزائیک کاری شده که نمای این مکان را بسیار دیدنی و جذاب کرده و هم اکنون یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر است. این چشمه زیبا و دوست داشتنی به دلیل آب بسیار فراوان و گوارا، توسط اهالی این منطقه از دیرباز، دیو چشمه یا چشمه بزرگ نام گرفته است. برای رسیدن به این چشمه بزرگ بعد از طی۲۴ ‪ کیلومتر از ابتدای دو راهی چالوس به کجور و در حاشیه راست جاده ییلاقی بخش کجور این چشمه مشخص است. آب چشمه در فاصله حدود ۱۰۰ متری از طریق یک جریان آب سنگ چین شده و به واسطه یک توربین به حرکت در می آید که دیدن این صحنه بسیار جذاب است.
دریاچه خضرنبی

دریاچه خضرنبی


دریاچه خضرنبی که از جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر محصوب می گردد، در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل واقع شده است و بنا به اعتقاد بومیان مقدس است. وسعت آن کم تر از نیم هکتار، عمق آن حدود ۵ متر و آب آن شیرین می باشد. به دلیل این که این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی واقع شده است، ریستگاه انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی در این ناحیه شده است که معمولا به منظور یافتن غذا و خوردن آب به سوی این دریاچه می آیند. به لحاظ ویژگی های که اعلام شد و فضای بسیار طبیعی آن، مناظر زیبا، دلنواز و دوست داشتنی اش هر گردشگری را به ویژه در ایام بهار و تابستان و پاییز به خود جلب می کند.

باغ گیاه شناسی نوشهر


در دهه ۳۰ در حدود ۷ هکتار از زمین های ایستگاه کشاورزی نوشهر به منظور کاشت گونه های درختی و درختچه ای در نظر گرفته شد و تعدادی گونه نیز از خارج و داخل کشور جمع آوری گردید و در ۷۳ قطعه مختلف کاشته شد. این باغ بسیار ارزشمند با نام “آربراتوم” یعنی مجموعه درخت و درختچه ای شناخته می شود. هدف از احداث این باغ انجام مطالعات اکولوژی از جمله بررسی روند سازگاری گونه کاشته است. این باغ از نظر وسعت و قدمت، دومین باغ گیاه‌شناسی کشور می باشد که انواعی از گونه های منحصر بفرد را در خود جای داده و به شهرت جهانی رسیده است و همه ساله علاوه بر محققان و دانشجویان رشته های کشاورزی، مسافران و گردشگران بسیاری نیز از این جاذبه گردشگری دیدن می کنند.

روستای کوشک سرا


روستای کوشک سرا که یکی از جاذبه های شهرستان نوشهر و از بزرگ ترین روستاهای مازندران به شمار می رود، در منطقه جلگه‌ای البرز واقع شده و از شمال به جاده نوشهر و چالوس، از جنوب به جنگل های سرسبز، از شرق به روستاهای نیرنگ و تازه آباد و از غرب به شهرستان چالوس محدود شده است. این روستا که گفته می شود قدمتی  بیش از ۵ قرن دارد در گذشته‌ دور نامش “کران” بوده است که بعدها به “کوشک سرا” تغییر نام یافته است.

علاوه بر جاذبه های طبیعی و جنگل انبوه درختان پهن برگ در روستای “کوشک سرا” وجود موزه مردم شناسی است که توسط یکی از بانوان مازندرانی و البته غیربومی از سالیان دور، ایجاد شده است و در آن مجموعه ارزشمندی از مجسمه های اقوام و شخصیت های بومی و غیربومی مازندران همراه با پوشش سنتی هر قوم قرار گرفته است که همگی محصول هنرنمایی دستان این بانوی هنرمند است.
منبع: مجله گردشگری الی گشت