تبیان، دستیار زندگی

بررسی فقهی جوایز «مسابقات تلویزیونی»

مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی بنابر پیشنهاد خبرگزاری ایکنا بررسی فقهی مسابقات تلویزیونی را در دستور کار قرار می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمدرضا گلزار

یکی از موضوعات مطرح در سطح جامعه برگزاری مسابقات تلویزیونی است؛ به خصوص با نمایش مسابقاتی که در آن‌ها مبالغ زیادی به شرکت‌کنندگان پرداخت می‌شود که گاهی برابر با حقوق چند سال یک کارمند و کارگر است.

این مسابقات عمدتا به اختلاف طبقاتی دامن زده همچنین جامعه را به سمت درآمدهای کاذب سوق می‌دهد؛ اینکه این وجوه از چه طریقی تامین می‌شود و آیا افراد با رضایت آن را پرداخت می‌کنند، همچنین چندین سؤال دیگر پیرامون این موضوع مطرح است که هر کدام جای بررسی از منظر فقهی را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیات از مسئولان و اعضای هیئت علمی موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی در گفت‌وگو با ایکنا؛ در این زمینه گفت: این مؤسسه تاکنون ورودی به این مسئله نداشته و موضوع مسابقات بحث نشده است.

وی با بیان اینکه ما مسئله کلی مسابقه و قمار را به عنوان یک موضوع مورد توجه داریم، بیان کرد: با توجه به پیشنهاد ایکنا این موضوع را در جلسات علمی مؤسسه در دستور کار قرار خواهیم داد، زیرا این موضوع ابعاد مختلفی را مانند مشمول هبه بودن یا اکل به باطل را دربردارد.

بیات با بیان اینکه موضوع‌شناسی، ابعاد و مراحل مختلفی دارد که باید طی شود تصریح کرد: در این زمینه پژوهش میدانی هم لازم است، ضمن اینکه بعد از بررسی فقهی باید راه‌حل هم برای رفع شبهات آن ارائه شود تا مدلی برای برگزاری مسابقات بدون شائبه در تلویزیون پخش شود.

منبع: ایکنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.