تبیان، دستیار زندگی

مجموعه تفریحی ایل گلی، نگین گردشگری تبریز

هر زمان که اسم سردترین نقطه ی ایران می آید ذهن تمامی ما ایرانی ها به سمت شهرهای تبریز و اردبیل می رود، این شهرها با توجه موقعیت جغرافیایی که دارند حتی در فصل های گرم سال هم نسیم خنکی در هوایشان جریان دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 پارک ایل گلی

ما در این مطلب می خواهیم درباره ی مجموعه تفریحی ایل گلی در تبریز که یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی در این شهر محسوب می شود صحبت کنیم. در فصل های بهار و تابستان در این مجموعه جمعیت فراوانی را خواهید که برای گذراندن اوقات فراغت خودشان به سمت آن آمده اند.

همانطور که در بالا گفتیم، ایل گلی در تبریز یکی از محبوب ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری در تبریز به شمار می رود و همواره جمعیت زیادی را در آن مشاهده خواهید کرد که برای تفریح و خوش گذرانی به سمت آن آمده اند. در این مجموعه ی تفریحی امکانات بسیار مناسبی نظیر استخر، کاخ ایل گلی، فضای سبز، شهربازی، پیست اسکیت، زمین مینی گلف و … را مشاهده خواهید کرد. حس و حالی که در مجموعه ایل گلی در تبریز مشاهده خواهید با هیچ کجای در این شهر قابل مقایسه نیست.جالب است بدانید که دلیل شکل‌گیری این پارک، استخری است که در بخشی از آن قرار گرفته و در ابتدا منبعی برای تامین آب کشاورزی مناطق اطراف بود. این باغ در ۷ کیلومتری شهر تبریز قرار گرفته و به عنوان یک تفرجگاه بسیار عالی در بین عموم مردم تبریز و مسافران این شهر شناخته شده است.


بهترین زمان بازدید از ایل گلی در تبریز


مجموعه تفریحی ایل گلی در تبریز در این شهر به دلیل کوهستانی بودن موقعیت جغرافیایی که دارد در بیشتر روزهای سال آب و هوای تقریبا سردی دارد، که این موضوع در زمستان ها بسیار شدیدتر می شود و این پارک نیز زمستان های بسیار شهر دارد. در فصل بهار و تابستان این پارک مملو از جمعیت است میانگین بارش سالانه در این منطقه ۳۱۰ میلی متر است.

ائل گلی تقریبا در بخش اصلی شهر واقع شده و به همین دلیل در نزدیکی جاذبه‌های اصلی قرار دارد. از همین رو پس از این که بازدیدتان از منطقه ی ایل گلی در تبریز به پایان رسید می توانید به بازدید از مقبره‌الشعرا (مقبره شهریار) بروید و بعد از آن هم به سمت بازار قدیمی شهر تبریز حرکت کنید و یک روز پر ماجرا و عالی داشته باشید.

مختصری از تاریخچه ایل گلی در تبریز


تاریخچه ی این بنا به قبل از دوران صفویه و زمان پادشاهی آق قویونلو بر می گردد و تا آن دوران بزرگترین منبع ذخیره ی آب بود. در دوران حکومت صفویان که این بنا توسعه داده شد، دریاچه کاملا از شن و ماسه و هر آنچه که در آن بود خالی شد و دیواری سنگی هم دور آن کشیده شد. خیابان های اطراف این بنا هم در دوران قاجار ایجاد شدند و دور تا دور آن از درخت استفاده شد، این بنا در دوران پهلوی به یک جای تفریحی ودیدنی تبدیل شد. در وسط این استخر یا دریاچه، بنای هشت ضلعی زیبایی وجود دارد که امروزه از آن به عنوان تالار استفاده می شود، بنایی زیبا و مقاوم که در دوران گذشته یک بنای خشتی بود.

تاریخچه ی نام گذاری پارک ایل گلی در تبریز


در زمان های دور قبل از این که در ایران انقلاب شود این پارک با نام شاه گلی در بین اغلب مردم شهرت داشت. با توجه به تصمیمات اتخاذ شده بعد از انقلاب تصمیم بر این شد تا نام این مجموعه را تغییر دهند و به آن ایل گلی گفته شود، گول در زبان ترکی به معنای “استخر” است و ایل معنای “مردم” را می داد. البته لازم به ذکر است که نام “شاه” به آن معنا که ما می دانیم نبوده و در زبان ترکی معنی “بزرگ یا با عظمت” را می دهد. که شاه گلی می شد استخر بزرگ اما امروزه این پارک با نام ایل گلی خوانده می شود که به معنای آن استخری برای مردم (استخر مردم) تعبیر می شود.

امکانات رفاهی در پارک ایل گلی در تبریز


با توجه به بزرگی که مجموعه ایل گلی در تبریز دارد بعید نیست که بهترین امکانات و خدمات رفاهی در این پارک برقرار باشد تا بازدیدکنندگان آن رضایت کامل و کافی را از این پارک داشته باشند. مجموعه از امکانات که در این پارک وجود دارد نیز عبارت از

پارکینگ، کافه، رستوران و دکه های گوناگون، آب شرب و آبخوری های متعدد، آلاچیق و سکوهای فراوان، مکان هایی برای شست و شوی ظروف، سرویس بهداشتی، نمازخانه و اینترنت رایگان
 پارک ایل گلی

ایل گلی اولین پارک دارای اینترنت


جالب ترین نکته ای که در این مجموعه تفریحی قابل مشاهده است این است که در آن اینترنت وجود دارد و این موضوع گردشگران و بازدیدکنندگان پارک را بسیار خوشنود و راضی نگه می دارد.

تفریحات پارک ایل گلی در تبریز


مینی گلف


در بخش جنوب شرقی پارک ایل گلی در تبریز درست در نزدیکی هتل پارک یک مجموعه ورزشی مینی گلف وجود دارد که از متفاوت ترین تفریحات ممکن در این پارک است. برای رفتن به این مجموعه زمان و هزینه ای که می خواهید بپردازید تا در نظر داشته باشید و بعد از آن به سمت این پارک بروید. این مجموعه یکی از استانداردترین زمین های مینی گلف ایران را در خود جای داده و در سال های گذشته بازی های ملی و استانی مختلفی در آن برگزار شده است.

مجموعه ورزشی اسکیت سایمان


در نزدیکی هتل پارس و بخش جنوبی پارک ایل گلی، یک مجموعه ورزشی مدرن به چشم می خورد که بازی های هیجان انگیز و امکانات جذاب و ویژه ای در آن به چشم می خورد. مجموعه شیک و مدرن اسکیت سایمان که یکی از استانداردترین و بزرگترین زمین های اسکیت خاورمیانه را در خود جای داده است و علاقه مندان این رشته را به سمت خود می خواند.

عبارتند از: پیست اسکیت، آکادمی بیلیارد، گیم کلاب

لونا پارک


در سمت غربی دریاچه یک لونا پارک و شهربازی وجود دارد که می توانید به همراه خانواده و دوستان به آنجا مراجعه کنید و از بازی های هیجانی و تفریحی در آن لذت ببرید. از جمله بازی های معروف و هیجانی لونا پارک می توان به سالتو، تاب زنجیری، ترن هوایی، اینتر پرایز و … اشاره کرد. بازی های قدیمی و محبوبی مانند ماشین های ضربه ای برقی و چرخ و فلک هم می تواند خاطرات کودکی تان را زنده کند و شما را برای لحظاتی به سال های خوب کودکی ببرد.

پیک نیک و کمپینگ


یکی از تفریحاتی که اغلب ایرانی ها به آن عادت دارند این است که آخر هفته ها برای گذراندن و وقت و دریافت انرژی مثبت به کوه و دشت و صحرا می روند، مردم تبریز برای این تفریحشان جای بسیار خوش آب و هوا و دلچسبی را دارند که به آن ایل گلی می گویند اغلب آخر هفته ها این منطقه مملو از مردم ترک زبان تبریز است.

دوچرخه سواری و کالسکه سواری


یکی از امکان هایی که برای مردم در ایل گلی در نظر گرفته شده، مسیر دوچرخه سواری است که با استفاده از آن می توانید به قسمت های مختلف پارک دسترسی داشته باشید و از این ورزش مفرح لذت ببرید. از دیگر جذابیت های گردش در ایل گلی کالسکه سواری دور دریاچه است، شما می توانید با پرداخت هزینه ای به مانند دوران قدیم سوار بر کالسکه از تماشای مناظر اطراف و صدای سم اسب ها و چرخ ها بر روی سنگفرش ها لذت ببرید.


تالار اندیشه


یک تالار ۳۳۰ نفری به نام تالار اندیشه در مجموعه ایل گلی در تبریز وجود دارد که در اغلب روزهای سال آمادگی میزبانی از مراسم های مختلف را دارد. این تالار مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته، سازه های آکوستیک و سیستم های گرمایشی و سرمایشی است و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در آن اجرا می شود.

قایقرانی در ایل گلی


یکی دیگر از تفریحاتی که در مجموعه تفریحی ایل گلی در تبریز انجام دهید قایقرانی در ایل گلی است. در این مجنوعه در فصل های بهار و تابستان به عبارتی تا قبل از این که دریاچه یخ بزند امکان قایق سواری بر روی سطح دریاچه فراهم آمده است. قایق سواری در هوای بهاری و خنک این شهر حس و حال بی نظیری را به شما ارائه خواهد داد، لازم به ذکر است که تیم قایق سواری کایاک تبریز نیز از این دریاچه برای تمرین استفاده می کنند.

مسیر دسترسی به ایل گلی در تبریز


به منظور دسترسی به پارک ایل گلی در تبریز می توانید از وسایل نقلیه عمومی یا اتومبیل شخصی خودتان استفاده کنید با توجه به فاصله ی نسبتا کمی که این مجموعه از مرکز شهر دارد آن چنان زمانی را در مسیر نخواهید بود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ایل گلی

منبع: مجله گردشگری الی گشت