تبیان، دستیار زندگی

شیخان، تکه‌ای از آسمان در روی زمین

قبرستان شیخان قم از قدیمی‌ترین قبرستان‌های تاریخی جهان اسلام است که جایگاه ویژه‌ای در میان عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قبرستان شیخان

قبرستان شیخان دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام با قدمتی بیش از ۱۲ قرن، جایگاه ابدی بسیاری ازعالمان و بزرگانی است که ستاره های نورانی آسمان شیعه و روشنی بخش راهِ آدمیان بعد از خود هستند.

در این قبرستان اصحابی از چند ائمه(ع)، بزرگانی مانند میرزای قمی و شخصیت‌های دینی و عرفانی مانند میرزاجواد ملکی تبریزی و ... مدفون هستند.
برای آشنایی با تاریخچه ی مزار مقدس شیخان و شخصیت های مدفون شده در قبرستان با مسئول فرهنگی این مزار مقدس حجت الاسلام مهدی خویی به گفت و گو پرداختیم.

حجت الااسلام خویی در ارتباط با تاریخچه شیخان در قم عنوان کرد: سال ۲۰۱ هجری قمری سال ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به قم است که ایشان بعد از ۱۷ روز سکونت در منزل موسی بن خزرج که از اشعریون بود، از دنیا می روند. موسی بن خزرج منزل خودش و محل مدفن حضرت معصومه (س) که باغ بابلان بود را وقف می کند و باغ بابلان به قبرستان بابلان تبدیل می شود که وسعت قبرستان از مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه (س) تا چهار راه بازار قم است.
وی افزود: در مقبره شیخان چند تن از اصحاب ائمه از جمله زکریا بن آدم و زکریا بن ادریس از اصحاب و راویان امام جعفر صادق (ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) در آن مدفون هستند..

خویی در مورد بزرگترین شخصیت خاندان اشعری قمی عنوان کرد: وی وکیل ارجمند امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بود و به فرموده امام رضا(ع) وجود زکریابن آدم در قم همانند موسی بن جعفر(ع) برای اهل بغداد است .

مسئول فرهنگی قبرستان شیخان ضمن اشاره به این که زکریابن آدم از افعال و رفتار مردم قم رنجیده خاطر شد و قصد ترک قم را می کند ولی امام رضا(ع) به وی عتاب می کند زکریا من تو را مرجع و عَلَم و نشانه قرار دادم و حق خروج از قم را نداری چون به واسطه تو بلا از مردم قم دفع می شود و اهل شفاعت هستی عنوان کرد: وی مورد اعتماد امام رضا(ع) در دین و دنیا بود.

وی ضمن اشاره به اینکه طبق آثار برجای مانده از گذشتگان اولین قبر مدفون شده از خاندان اشعریون در قبرستان شیخان زکریا بن ادریس ملقب به ابو جریرقمی است ، افزود: ایشان پسرعموی زکریا بن آدم و از اصحاب امام صادق (ع) امام کاظم (ع) و امام رضا(ع) است.

حجت الاسلام مهدی خویی درباره بزگان و محدثین خاندان اشعری که در قبرستان شیخان دفن شده اند گفت: آدم بن اسحاق اشعری قمی برادرزاده زکریا بن آدم از راویان و محدثان جلیل القدر قم است و استادِ احمدبن محمدبن خالد برقی صاحب کتاب محاسن بود.

مسئول فرهنگی قبرستان شیخان سخنان خود را با روایتی از امام رضا(ع) به پایان رساند: امام رضا(ع) فرمود کسانی که قادر نیستند (ما)ائمه را زیارت کنند دوستان شایسته ما را زیارت کنند .

برای زیارت دوستان شایسته امامان ابتدا باید مقبره و مزار های شریف عزیزان را بشناسیم که در این گزارش به شخصیت سه تن از بزرگان خاندان اشعریون پرداختیم و در گزارش های بعدی با سایر ستاره های نورانی آسمانِ شیخان آشنا می شویم .
منبع : ایکنا

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.