فاطمه دختر رسول خدا، محدثه بود نه پیامبر، فاطمه را از این جهت محدثه نامیده اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل می شدند و با او همانند مریم دختر عمران گفتگو داشتند
صدیقه طاهره علیهاالسلام با زندگی و مبارزه خود، در عرصه های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عبادی، خانه داری، همسرداری، تربیت فرزند و بخصوص در صحنه های گوناگون سیاسی، نشان داد که یک زن می تواند با حفظ حریم عفّت و ارزش های انسانی، در تمامی عرصه های جامعه
آن حضرت می دانست که با خروج رهبری امت از محور خود، امور مهم دیگری نیز دچار این آفت می شود و هر گونه ساکت ماندن نوعی تایید بر کارهای نارواست. بدین جهت حضرت زهرا علیهاالسلام در مواردی مخالفت خود را با اعتراض و شِکوه به اثبات رساند.
اصل بودن اهتمام به کار خانه و محیط خانواده؛ توجه ویژه به این که خود شخصا فرزندانش را تربیت کرده و به امور آنها رسیدگی کند؛ اصل اینکه محیط خانه و خانواده همیشه برای همسر و فرزندانش محیطی آرام و دلنشین باشد؛ اصل اینکه معارف و تعالیم اسلام در بین خانه بیان و
فلسفه خلقت فاطمه زهرا علیهاالسلام، شناخت خداست و ایشان آفریده شدند تا انسان از آن طریق به خالق خود معرفت پیدا کند. چنانکه در روایتی قدسی، حضرت حق تعالی می فرماید: من گوهری ناشناخته ام، و برای اینکه شناخته شوم، «فاطمه» را خلق نمودم.
آن حضرت در بین اهل بیت علیهم السلام، مقام و عظمت خاصی دارند كه همه ائمه علیهم السلام به وجود ایشان افتخار میكنند. در واقع، آن وجود مقدس برای همه اهل بیت علیهم السلام حجت است، یعنی برای حقانیت خودشان و برای بطلان غاصبین و ستمگران به وجود آن بزرگوار احتجاج
كسی كه باید در محیط خانه «نقش محوری» را ایفا كند و «بانوی خانواده» و «مادری دلسوز و فداكار» برای فرزندان باشد، به «كارگری مفت و مجانی» و توسری خور در كارگاه ها و كارخانه ها و زیردست كارفرمایان و «مانكنی فریبنده» در بارها و كاباره ها و «عروسكی بزك كرده» در
فاطمه ى زهرا مقامى والاتر از آن دارد كه سندهاى تاریخى و روایتى به سوى او اشاره كنند، و گرامى تر از آن است كه شرح حال گونه ها به جانب وى راهنما باشند. فاطمه را همین چهارچوب كافى است كه:
وى دختر محمد و همسر على و مادر حسن و حسین و بزرگ بانوى جهان است
همانطور که رسول اکرم، امیرالمؤمنین و حسنین علیهم السلام سبب خلقتند، حضرت صدیقه سلام الله علیها نیز یکی از علل آفرینش است و معقول نیست کسی علت خلقت باشد و ولایت نداشته باشد.
آنچه از این گونه احادیث در رابطه با عصمت زهرا استفاده مىكنیم اینكه؛ اگر فاطمه علیهاالسلام معصوم نبود، چگونه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله به طور مطلق خشم او را خشم خدا و رضاى او را رضاى الهى معرفى مىكند؟! مگر مىتوان رضا و خشم اشخاص غیر معصوم را با ر
هنگامی كه فاطمه علیهاالسلام پا به عرصه زمین نهاد، نوری عظیم از ایشان بلند شد تا اینكه این نور به تمام خانههای مكّه داخل شد و در شرق و غرب زمین، جایی از این نور خالی نماند.
روشن است در مواردی خروج زن از خانه ضرورت پیدا میکند . مثل مواردی که آن بانوی بزرگوار برای دفاع از حقوق غصب شده خود و شوهرش به مسجد یا دارالخلافه رفت و یا امور ضروری دیگر و ...، و آنچه از آن مذمت شد، بیرون رفتنهای غیرضروری دختران و زنان است که قطعا پ
شکوفه ها، شگفت زده از طراوات نوزادی شدند که عطر خدا را به همراه داشت و ستارگان، خیره در سیمای طفلی شدند که نور آفریدگار در آن باز تابیده بود و خدیجه شادمان از ولادت دختری که بوی عصمت می داد و طعم بهشت.
حضرت آیت الله مصباح یزدی، هم چنین در فصلی جامع، با اشاره به اهمیت اسوه پذیری، انواع و آفت های آن، الگوگیری از چشم انداز قرآن را شرح می دهند و شیوه اسوه پذیری از سیره فاطمی را بیان می کنند.
مجموعه اى كه ملاحظه مى شود، ترجمه جلد چهل و سه بحارالانوار علامه محمدباقر مجلسى قدس سره همراه با ضمایم و تحقیقات محقق گرانقدر جناب آقاى محمد روحانى است كه مطالعه كامل و بادقت آن، پشتكار و توجه ایشان را نشان مى دهد.