تبیان، دستیار زندگی

بررسی طلاق عاطفی از دیدگاه تئوری انتخاب (13)

عشق لازمه رابطه جنسی خشنود

ایجاد یک رابطه ی جنسی مطلوب که حاصلش آرامش و لذت است مستلزم ابراز عشق فراوان در درون و بیرون اتاق خواب است. اینکه روابط زوجین در تمام روز سرشار از رفتارهای تخریبی و پر تنش باشد انتظار رابطه ی جنسی مطلوب و آرامش بخش محال است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسران

در مقاله ی قبل  اضطرابی که در حین عمل جنسی ایجاد میشود و واکنش غلط زوجین سبب کاهش لذت از رابطه می گردد را مورد بررسی قرار دادیم، حال ادامه ی مباحث مربوط به بهبود رابطه ی جنسی از منظر تئوری انتخاب:

آسیب جدی رابطه جنسی

در زندگی هایی که دچار روزمرگی شده و طلاق عاطفی جای خود را باز کرده است خصومت و رفتارهای کنترلگرانه بسیار دیده می شود. شاید بتوان گفت که این احساس عجز و ناتوانی مرد، متاسفانه هدف و خواسته ی واقعی زن است تا تلافی کنترلگری ها و رفتارهای مخرب مرد باشد.

ایجاد یک رابطه ی جنسی مطلوب که حاصلش آرامش و لذت است مستلزم ابراز عشق فراوان در درون و بیرون اتاق خواب است. اینکه روابط زوجین در تمام روز سرشار از رفتارهای تخریبی و پر تنش باشد انتظار رابطه ی جنسی مطلوب و آرامش بخش محال است.

یک راهکار موثر

برای اینکه مرد بتواند اعتماد به نفس لازم جهت بهبود عملکرد خود را برای سالیان طولانی به دست آورد زن باید خواسته های خود را در خصوص همخوابگی به همسرش بگوید. این کار نه تنها به نفع زن است بلکه برای مرد نیز سودمند است و به او این امکان را می دهد تا بدون احتمال شکست موفق شود و هنگامی که مرد رضایت زن را جلب می کند اعتماد به نفس او افزایش می یابد و تمایل ذهنی اش به رابطه جنسی بیشتر می شود.

اگر زن خواسته هایش را با همسرش در میان نگذارد، مرد چاره ای ندارد جز اینکه سعی کند خواسته های او را حدس بزند که در اکثر موارد با توجه به ظرف های نیازها (در مقالات گذشته بررسی شد) که در بین زوجین متفاوت است این حدسیات غلط از آب در می آید. بهتر است مرد خواسته های همسرش در مورد همخوابگی را از او بپرسد. اگر مرد به خواسته های همسرش با صبر و محبت پاسخ دهد آنگاه حق دارد انتظار داشته باشد که زن نیز متقابلا به توقعات معقول او پاسخ دهد.

روابط نامشروع  از کجا شروع می شود؟

مهمترین انگیزه ی افراد متاهلی که به روابط نامشروع روی می آورند تجربه مجدد صمیمیت فردی و جنسی است؛ چیزی که اکنون آنرا در زندگی مشترکشان نمی یابند. جذابیت روابط نامشروع بدین دلیل است که هیچ یک از طرفین  انتقاد، سرزنش، شکوه و ... (هفت رفتار مخرب که در مقالات قبل بررسی شد) را به کار نمی برند. اگر در روابط زناشویی این رفتارها نباشد  دلیلی جهت ایجاد رابطه ی موازی و انحراف گونه برای زوجین وجود ندارد.

در روابط نامشروع  طرفین تنها برای مدت کوتاهی در کنار یکدیگر هستند و پذیرفته اند شخص مقابلشان متعلق به دیگری است و حق ندارند چیز بیشتری بخواهند. هر رابطه ی نامشروعی با پیدایش اولین بارقه های رفتارهای مخرب به پایان می رسد. این بدان معنا نیست که پایان روابط نامشروع دلیل دیگری ندارد، اما ظهور رفتارهای کنترل گرانه صمیمیت را نابود می کند و رابطه قطع می شود.

فکر ایجاد عشق ، لازمه رابطه جنسی خشنود

در ازدواج برای داشتن یک رابطه جنسی خشنود  باید فکر ایجاد عشق؛ عشقی که نه مستلزم دفاع و نه حمله باشد در ذهن دو طرف موج بزند و این عشق حداقل پیش از شروع همخوابگی و به ویژه هنگام آغاز معاشقه  اهمیت بسیار دارد.

متاسفانه گاهی برخی نگرانی ها مثل پول، بچه ها، مدرسه، والدین یا رئیس شرکت که در ذهن زوجین وجود دارد را قبل و حین همخوابگی عنوان می نمایند که این افکار  رابطه ی جنسی خشنود را از بین می برد.

معضل اساسی زوجینی که سالها از ازدواج شان می گذرد  کاهش لذت رابطه ی جنسی نیست، بلکه این است که رابطه ی جنسی برایشان اهمیت اولیه را ندارد.

برخی از زوجین گمان می کنند این رابطه  صرفا یک رابطه فیزیکی است اما اغلب ابن طور نیست. اشتباه در اینجاست که زوجین با گذشت زمان دیگر به رابطه جنسی فکر نمی کنند و با این کار خود را از داشتن یک رابطه موفق محروم میسازند.

بسیاری از مشکلات زناشویی از میراث سنتی و بنیادگرای ما سرچشمه می گیرد. این نگرش باعث می شود افراد با این دید به زندگی زناشویی قدم بگذارند که رابطه جنسی برایشان در آخرین اولویت است. در واقع با تداوم زندگی زوجین تمام مسائل زندگی بر رابطه ی جنسی پیشی می گیرد. این افراد گمان می کنند همیشه می توانند این رابطه را داشته باشند بدین سبب مدام به تعویق اش می اندازند  و معتقدند حالا کارهای مهمتری داریم که باید انجامش دهیم.

با توجه به تئوری انتخاب، همانند بسیاری از کارهای دیگری که ما در زندگی انجام می دهیم  این اولویت بندی و به تعویق انداختن رابطه ی جنسی نیز یک انتخاب است.

همسران نباید رابطه جنسی را دست کم بگیرند. افراد متاهل باید برای بالا بردن انتظاراتشان از رابطه جنسی پس از ازدواج حداکثر تلاش خود را انجام دهند. زمان آن رسیده است که خلاقیت مان را به کار ببریم و راهی بیابیم که بتوانیم در تمام دوران تاهل رابطه جنسی را حفظ کنیم.

رابطه ی جنسی یکی از نعمت های بزرگ طبیعت است. پشت پازدن به این موهبت، همان گونه که بسیاری از زوج ها می زنند  رد کردن یکی از بزرگ ترین هدایایی است که میراث ژنی ما به ما عطا کرده است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.