تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش تهیه‌ی نخود پلو با گوشت

نخود را به همراه نمک از شب قبل خیس کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نخود پلو با گوشت

مواد اولیه:

نخود: یک دوم پیمانه
برنج: ۳ پیمانه
زیره سیاه: ۱ ق چ
گوشت سردست گوسفندی: ۷۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
متوسط سیر: ۶ حبه
زعفران ساییده شده: یک دوم ق چ
ادویه مخلوط: یک ق چ
گرد لیمو عمانی: یک ق چ
نمک: به میزان لازم
سیب زمینی: یک عدد
متوسط کره: ۱۰۰ گرم
روغن: به میزان لازم

مواد اولیه ادویه پلویی:

زیره سبز: ۴ ق س
گل سرخ: ۲ ق س
دارچین (پودر شده): ۲ ق س
زنجفیل (پودر شده): یک ق س
جوز هندی (پودر شده): یک دوم  یک عدد
میخک: یک ق چ
هل ساییده: یک دوم ق چ

روش تهیه:

نخود را به همراه نمک از شب قبل خیس کنید. در این فاصله چند بار آبش را عوض کنید و بگذارید بپزد. گوشت، یک پیاز و نیمی از سیر را بگذارید با هم بپزند و در اواخر پخت نیز کمی نمک اضافه کنید. برنج را با نمک به مدت ۳ ساعت خیس کنید. سپس برنج را در آب جوش بریزید و وقتی هنگام آبکش کردنش نزدیک بود نخود پخته را اضافه کنید و هر دو را با هم آبکش کنید. برنج را دم کنید و لا به لایش زیره سیاه، زعفران آب کرده و کره بریزید.نخودپلو با گوشت پیاز و سیر باقی مانده را ریز خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند و بعد گوشت پخته و تکه شده، نمک، ادویه مخلوط و پودر لیمو عمانی را اضافه کنید و خوب تفت دهید. سیب زمینی را نیز به صورت خلالی برش داده و جداگانه سرخ کنید. بعد از دم کشیدن پلو (که معمولا با حرارت متوسط حدود ۳۰ دقیقه است)، آن را در دیس سرو کشیده و لا به لایش و یا رویش از مواد گوشتی و سیب زمینی سرخ شده و کمی پیاز داغ بدهید.
برای تهیه ادویه پلویی به شرح زیر عمل میکنیم، در جای جای جهان، هر کشور ادویه ای مخصوص به خود دارد و حتی از شهری به شهر دیگر نوع ادویه فرق می کند. ما در اینجا ادویه ای استاندارد را آموزش می دهیم.نخودپلو با گوشت کم و زیاد کردن انواع ادویه بستگی به ذائقه شما دارد. همه مواد را در آسیاب قهوه ریخته و پودر کنید سپس در ظرف در بسته ریخته و در جای خنک قرار دهید تا در موقع لزوم از آن استفاده کنید.
این پلو را به صورت بومی این گونه تهیه می کنند که: گوشت و نخود را با هم می پزند و با آب خود گوشت برنج را به صورت کته درست می کنند. بنا به ذائقه خود می توانید ادویه، پودر لیمو عمانی و زیره پلو را کم و زیاد کنید. به جای گوشت سردست گوسفندی می توانید از ماهیچه گوساله نیز استفاده کنید.
منبع: پرشین وی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.