تبیان، دستیار زندگی

دبیر علمی کنگره ملی خانواده مطرح کرد:

بیش از 10 پنل آموزشی برای 700 فعال حوزه خانواده/احصاء مهمترین آسیب های اجتماعی

«کنگره ملی خانواده» در ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۳۹۷ با هدف هم‌افزایی میان فعالین حوزه خانواده در زمینه‌های علمی و اجرایی، به منظور استفاده از تجربیات و یافته‌های علمی در جهت کاهش آسیب‌های مرتبط با خانواده برگزار می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنگره ملی خانواده

فضه سادات حسینی دبیر علمی کنگره ملی خانواده در گفتگو با خبرنگار تبیان عنوان کرد: ما در این کنگره هدف و قرارمان این بود که فعالان حوزه خانواده را دعوت و دور هم جمع کنیم و علاوه بر آموزش و ارتقاء کمی و کیفی، صدایشان را هم مسئولان بشنوند .

حسینی افزود: قرار است فعالان حوزه خانواده در این گردهمایی آموزش ببینند که این آموزش توسط بهترین اساتید دانشگاهی و فعالان این عرصه صورت می گیرد. ضمن اینکه قرار است این کنگره تعاملی باشد تا صدا، تجربیات و درد و دل های این فعالان که از سراسر کشور دعوت شده اند، شنیده شود.

دبیر علمی کنگره ملی خانواده تصریح کرد: در نهایت بنای ما این است که خروجی این کنگره همکاری میان اساتید دانشگاهی، مسئولان کشوری و فعالانی باشد که از نزدیک با آسیب های اجتماعی درگیرند و با مردم سر و کار دارند، در واقع ایجاد شبکه های ارتباطی متعدد و هدفمند.

وی با بیان اینکه  آسیب های اجتماعی یک عنوان کلی است، یادآور شد: ما برای اولین کنگره تلاش کردیم مهمترین آسیب هایی را که فعالان حوزه خانواده با آن سر و کار دارند و در سطح کشور، خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند احصاء کنیم و پنل های آموزشی را متناسب با آنها هدفگذاری کنیم.

دانش آموخته دکترای حقوق زن در اسلام دانشگاه تربیت مدرس توضیح داد:۷۰۰ مدعو در این کنگره داریم که می توانند در پنل ها، متناسب با علاقه شان و نوع آسیبی که در استانشان وجود دارد، شرکت کنند. این پنل ها با همراهی اساتید دانشگاهی، مسئولان، کنشگران اجتماعی و نخبگان برگزار می شود.

حسینی درباره پنل های آموزشی ادامه داد: در واقع سخنرانان، شرکت کنندگان و موضوع هر پنل با هم متفاوت است و با سلایق و دغدغه های گوناگون. ضمن اینکه ما در هر پنل، حداقل سه سخنران و یک دبیر علمی خواهیم داشت. زمان تقریبی هر پنل هم یک ساعت و ۴۵ دقیقه تا دو ساعت خواهد بود.

دبیر علمی کنگره ملی خانواده درخصوص نحوه دعوت اساتید به این کنگره گفت: ما در گام اول موضوعاتی را احصاء کردیم که نه خیلی کلی و نه بسیار جزئی باشند و در عین حال مهمترین آسیبهایی باشند که جامعه با آن درگیر است. از آنجایی که قرار است این کنگره هر سال برگزار شود قطعاً در سالهای آینده، موضوعات جزئی تر و کاربردی تر خواهد شد و هر بار به یک آسیب به صورت تخصصی خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه با این نگاه آسیب های مهمتر را شناسایی کرده ایم، تصریح کرد: متناسب با آسیب هایی که شناسایی و تصویب شد، اساتید و کارشناسان را دعوت کردیم. در واقع نگاه ما این بود که از تجربیات افرادی که سالها در این حوزه فعالیت می کنند شامل اساتید، مسئولان و کنشگران استفاده کنیم.

حسینی با اشاره به مهمترین آسیب ها در حوزه خانواده، تأکید کرد: بحث طلاق، تأخیر در ازدواج، موانع تشکیل خانواده، تغییر ساختار خانواده، کاهش فرزند آوری و آسیب های اقتصادی از موضوعاتی است که برای این کنگره احصاء شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دانش آموخته دکترای حقوق زن در اسلام دانشگاه تربیت مدرس در خاتمه و در پاسخ به این سوال که مهمترین آسیب ها، چگونه شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: ما آمارهای مختلفی را از نهادهای مسئول مورد بررسی قرار دادیم و تجمیع نمودیم. از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت کشور، مرکز آمار، وزارت ورزش و جوانان و تمامی مراکز و نهادهای مسئول، آمارها و گزارش ها جمع آوری و درباره مهمترین ابعاد آسیب های اجتماعی مطالعه و بررسی صورت گرفت.

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.