تبیان، دستیار زندگی

استاد دانشگاه الهیات آمستردام:

دین، منشأ مشکلات جهان نیست، بلکه حلال آن است

استاد دانشگاه الهیات آمستردام هلند گفت: افرادی در غرب تصور می‌کنند، مشکلات جهان به خاطر دین است، اما من می‌گویم تورات، انجیل و قرآن نه تنها علت مشکلات نیستند، بلکه حل‌کننده آن‌ها نیز هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آنتون وسلز استاد دانشگاه الهیات آمستردام هلند

آنتون وسلز استاد دانشگاه الهیات آمستردام هلند در نشستی که در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت نقد و بررسی کتابش با عنوان «تورات، انجیل و قرآن- سه کتاب دو شهر و یک داستان» برگزار شد، گفت: ما اکنون در زمانی زندگی می‌کنیم که افرادی به ویژه در غرب فکر می‌کنند برد با کسانی است که خالی از دین هستند.

وی افزود: افرادی در غرب تصور می‌کنند، مشکلات جهان به خاطر دین بوده و بهتر است انتشار کتاب‌های مقدس ممنوع شوند؛ چرا که علت همه مشکلات هستند. اما من در این کتاب می‌گویم که این سه کتاب تورات، انجیل و قرآن نه تنها علت مشکلات نیستند، بلکه حل کننده آن‌ها نیز هستند.

وسلز بیان داشت: در زمان جنگ داخلی لبنان در ژوئن ۱۹۷۶، راکتی به آپارتمان من در بیروت اصابت کرد که ساخت مسیحیان بود و روی آن به زبان عبری نوشته و به سمت محله مسلمان‌نشین پرتاب شده بود! می‌شود گفت، این ایده‌آل‌ترین شیوه همکاری یهودیان و مسیحیت است؛ اما این چیزی نیست که از این سه کتاب آموخته‌ایم.

وی ادامه داد: دغدغه فعلی من در رابطه با سه دین ذکر شده این است که نشان دهم باید مبنای ما این سه کتاب باشد و باید این‌ها را با هم بخوانیم تا چیزهایی یاد بگیریم.

استاد دانشگاه الهیات آمستردام ابراز داشت: بعد از حمله تروریستی پاریس، رئیس جمهور وقت آمریکا ادعا کرد که ما اینک در آخر الزمان زندگی می‌کنیم و سخن او شبیه برخی جریان‌های مسیحی آمریکایی بود و این ادبیات را نه تنها مسیحیان آمریکا، بلکه دولت به اصطلاح اسلامی داعش هم استفاده می‌کند.

وی افزود: خلیفه ستمگر داعش گفته که در حال آخرین جنگ در تاریخ جهان هستیم و این جنگ در شمال سوریه اتفاق می‌افتد.

وسلز با بیان اینکه آیا این سخنی که داعش گفته از تورات و انجیل و قرآن بر می‌آید، پاسخ داد: خیر! از نظر من اپوکالیسم با جنگ و پایان جهان متفاوت است و به معنای آشکار کردن و پرده برداشتن است و باید بفهمیم و امروز چه رخ داده است.

وی با بیان اینکه باید از خواندن این سه کتاب به بینشی دست یابیم که از طریق آن‌ها به وضعیتمان در جهان پی بیریم، به داستانی از دانیال نبی پرداخت و ادامه داد: دانیال نبی یک تبعیدی بود و ایشان یک متفکر اوپوکالیپتیکی است و آپوکالیسم یک مفهوم مکاشفه‌ای است که در یهودیت و مسیحیت وجود داشته یعنی فاش شدن چیزهایی در آخر الزمان.

استاد دانشگاه الهیات آمستردام خاطرنشان کرد: زمان نگارش کتاب دانیال در قرن دوم قبل از میلاد و پس از زمانی بود که اسکندر سرزمین‌هایی را فتح کرده بود و آن زمان حاکمی از جانشینان اسکندر وجود داشت که همانند اسکندر خود را تجلی خدا می‌دانست و این وضعیت خطرناکی است که حاکمان خود را تجلی خدا بدانند.

وی گفت: ادعای اپوکالیسم در کتاب دانیال این است که جهان پایانی خشونت‌آمیز نخواهد داشت و خداوند به همه خشونت‌ها پایان خواهد داد و این رویای نبی دانیال است. اما سؤال ما ممکن است این باشد که چقدر طول می‌کشد تا خدا خشونت موجود در جهان را پایان دهد؛ پاسخ می‌تواند اینگونه باشد که زمانش طولانی است. اما دانیال نبی می‌گوید: باید شکیبا باشیم و صبر کنیم و ما بیهوده منتظر نیستیم و این رویا قطعی است و تفسیرش هم مطمئن می‌باشد.

وسلز تصریح کرد: مطالبی که در این کتاب‌ها آمده برای ما مفید است، نه اینکه ما را در مقابل هم قرار دهد و مبنای تفسیر من این است که حضرت عیسی (ع) آمد تا قرآن را تأیید و قرآن نیز تورات و انجیل را تأیید کند؛ این سه کتاب را اگر در کنار هم قرار دهیم مطالب مفیدی از آن ها خواهیم فهمید.

وی ادامه داد: به طور کلی در محافل غربی بیشتر توجهات به منابع سنی است. اما اخیراً توجه به منابع شیعی بیشتر شده است و آن هم به دلیل حضور اساتید و عالمان شیعی در میان آن‌ها است.


منبع : خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.