تبیان، دستیار زندگی

امتحان, استرس, اضطراب

امتحان یا آزمایش فرایندی است که بوسیله آن در عرصه تعلیم و تربیت می توان آموخته های یک فرد را در طول سال تحصیلی و یا در یک ترم سنجید و سپس با مقیاس نمره ای که برای این منظور قانون شده و به سطح دانش دانش آموز از نظر کمی و کیفی پی برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امتحان, استرس, اضطراب
با تعریفی که از امتحان به میان آمد می توان گفت: پی بردن به سطح آگاهی و دانش دانش آموزان از مهم ترین اهداف امتحان است. اما آیا براستی چنین است ؟
متاسفانه باکمی تامل در این خصوص در می یابیم که سیستم آموزشی سنتی ما که محدود به کتاب محوری و معلم محوری است این فرصت را از دانش آموزان گرفته است تا فراتر از چهار چوب کتاب فکر کنند و فقط به حفظ نمودن این مطالب اکتفا می نمایند و این خود بزرگ ترین نقص در نظام آموزشی ما محسوب می شود و دانش آموز این محفوظات را در زمانی معین و در قالب امتحان باید ارائه دهد تا سطح دانش و آگاهی وی معلوم گردد. بسیاری از دانش آموزان از دادن امتحان هراس دارند و وقتی که اسم امتحان به میان میاید آن ها دچار استرس و به دنبال آن اضطراب می شوند.و آن زمان است که دانش آموز در مقابله با این پدیده به دنبال راه حل و مکانیسم دفاعی می گردد هر چند که هر فرد در مسئله استرس با 3 مقوله روبرو می باشد:
1) منبع استرس
2) چگونگی مقابله با استرس
3) واکنش وی درمقابل استرس: که یکی از راه های مقابله با استرس همان اضطراب است.

اضطراب:
اضطراب را می توان به زبان ساده این گونه تعریف نمود که پدیده ای احساسی معمولا تمامی افراد در سطح وسیع با آن مواجه می باشند هرچند که در تعریف سازمان جهانی در مورد اضطراب چنین بیان بیان شده. مجموعه ای از تظاهرات عضوی وروانی که نتوان به فرد مشخصی نسبت داد و علائم آن به صورت حمله یا حالت مداومی ادامه یابد و اضطراب امتحان یکی از اضطراب های موقعیتی و موقتی است که با پیشرفت ویا عدم پیشرفت دانش آموز رابطه ممستقیم و انکار ناپذیر دارد.
اضطراب یک حالت احساسی و هیجانی است که باعث بی قراری و نوعی ترس خفیف در فرد میگردد که این امر ممکن است نسبت به واکنشی در برابر شرایط مکان و زمان باشد دیر رسیدن به مدرسه و از همه مهم تر موفق نشدن در امتحان و.....که همه این دلواپسی ها و دلهره ها پیامد اضطراب می باشد که نتها مخرب نیست بلکه سازنده هم می تواند باشد.
و اما اضطراب: می توان اینگونه بیان نمود هر گونه نیروی که ثبات و تعادل روانی فرد را بر هم زند و در فرد ایجاد فشار نمایید اضطراب نامیده می شود و اضطراب امتحان یکی از آن هاست.

بنا براین در یک طبقه بندی کلی عوامل موثر در ایجاد اضطراب را به سه دسته می توان تقسیم کرد:
1) عوامل شخصیتی
2) عوامل آموزشگاهی
3) خانوادگی عوامل شخصیتی مربوط به هوش عدم آمادگی و عدم تو جه وتمرکز می باشد و فرد مضطرب در این خصوص هیچ گونه توجهی نسبت به برگه ای امتحانی ندارد و....و هم چنین عوامل آموزشگاهی نحوه برخورد معلمان و نحوه برگزاری امتحان و...و خانوادگی می توان به مقایسه نمودن دانش آموز با سایر دانش آموزان دیگر از سوی خانواده ها بیان نمود واین خود از عوامل ایجاد اضطراب می باشد.

راه های پیشگری از اضطراب :
1) حذف عوامل مخل
2) تغییر نگرش خانواده و معلمان در مورد دانش آموزان
3) مهیا نمودن محیطی آرام برای درس خواندن دانش آموز در خانواده و هم چنین محیطی آرام برای برگزاری امتحان و پی بردن به استعداد و توان دانش آموزان و.......

مطالب مرتبط:
با اضطراب امتحان چه کنیم؟
در مواجهه با استرس برنده اید یا بازنده؟
30 نکته در رابطه با اضطراب و استرس کودکان در مدرسه

منبع: آفتاب آنلاین