تبیان، دستیار زندگی

گفت و گو با پیام احمدی نیا؛ بازیگر سریال «زندگی از نو»

به خاطر انجام مصاحبه، نقشم از سریال حذف شد!

مدتی است که سریال «زندگی از نو» به کارگردانی علی محمد قاسمی از شبکه ۵ پخش می شود. پیام احمدی نیا یکی از بازیگران این سریال است که ایفاگر نقش احمد است. او با دستیار کارگردانی و فعالیت پشت دوربین وارد عرصه بازیگری شده است و تاکنون در سریال هایی چون آسپرین و لژیونر حضور داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام احمدی نیا

 وی که این شبها سریال «زندگی از نو» را روی آنتن دارد، در کنار جایزه ای که از یک جشنواره خارجی گرفته در گفت و گو  از دلخوری اش نسبت به تهیه کننده این سریال گفت که در ادامه می خوانید:

چه خبر؟ این روزها مشغول بازی در چه کاری هستید؟
– این اواخر فیلم سینمایی «حمال طلا» را به کارگردانی تورج اصلانی بازی کردم که یک درام اجتماعی است.
شما در این فیلم چه نقشی بازی کردید؟
– من نقش رضا کیفی را در این فیلم بازی کردم که حمل کننده طلاست که درگیر ماجراهایی می شود. البته همانطور که می دانید این فیلم در بخش اصلی جشنواره بوسان راه پیدا کرده است. فیلم «کار کثیف» را هم به کارگردانی خسرو معصومی در نوبت اکران دارم.
گویا در سریال «خانواده دکتر ماهان» هم حضور دارید؟
– بله هنوز مشغول بازی در این سریال و در شمال هستم.
درباره نقشی هم که در این سریال بازی می کنید، توضیح می دهید؟
– من نقش جوانی به نام سعید را بازی می کنم که تقریبا می توان گفت نقش منفی قصه است که درگیر اتفاقاتی در قصه می شود.
معمولا در کارهایی که بازی می کنید، گریم خاص و متفاوتی ندارید. این خواسته خودتان است و یا کارگردان ها که تغییری روی چهره تان ایجاد نمی کنند؟
– فکر می کنم تا الان خیلی نیاز نبوده که این اتفاق نیفتاده است. وگرنه من مشکلی با گریم ندارم.
شنیده ام که جایزه ای هم به عنوان بهترین بازیگر از یک جشنواره دریافت کرده اید؟
– بله برای فیلم «زونا» از دومین جشنواره جهانی فیلم «بعلبک» لبنان جایزه گرفتم.
بهتر است درباره سریال «زندگی از نو» هم صحبت کنیم که روی آنتن است.
– واقعیت این است که نقش من به خاطر مصاحبه با روزنامه شما در این سریال حذف شد. قرارداد من با این کار ۵ ماه بود و در سریال به نقش احمد و داستان زندگی اش هم بیشتر پرداخته می شد که متاسفانه تهیه کننده در این زمینه اعمال نظر کرد. من نمی دانم حقیقتا تلویزیون با این همه تهیه کننده حرفه ای و کاربلد چرا به یک سری تهیه کننده هایی کار سفارش می دهد که اصلا نام و نشانی ندارند و که بخواهند بابت کارشان تعهد داشته باشند.
ماجرا دقیقا از کجا شروع شد؟
– در قرارداد من با این سریال درباره اینکه با هیچ رسانه ای گفت و گو نکنم، موردی ذکر نشده بود. اما زمانی که من با روزنامه شما صحبت کردم، تهیه کننده نقش من را از سریال کوتاه کرد. کارگردان و دستیارشان آقای یزدانی هم شاهد این اتفاق هستند. البته که من به دلیل حضور این دو عزیز با این سریال قرارداد بستم وگرنه من آقای شفیعی را نمی شناختم!
کارگردان در این زمینه اظهار نظر نکرد؟
– اتفاقا کارگردان مخالف این اقدام تهیه کننده بود. اما متاسفانه آقای شفیعی در تدوین و انتخاب بازیگر و فیلمنامه خیلی اعمال نظر کرد!
از کجا می دانید که دلیل کوتاه شدن نقش ما مصاحبه با روزنامه ما بود؟
– آقای شفیعی خیلی شفاف و صریح دلیل این کارش را به من گفت. چون کارهایی برای این سریال می کردند که گویا در سکوت قرار بود اتفاق بیفتد.
منظورتان تغییر کارگردان است؟ چون قرار بود کاوه سجادی کارگردان این سریال باشد!
– بله دقیقا و چون من این خبر را به شما دادم، درباره نقش من در فیلمنامه اعمال نظر کرد. بنابراین قرارداد ۵ ماهه من با این سریال به ۱ ماه تبدیل شد و برای پرداخت دستمزدم برای بازی در این سریال هم خیلی من را اذیت کرد. اتفاقا چنین مسائلی باعث می شود که بازیگران با تلویزیون کمتر همکاری کنند. چون در چنین مواقعی از بازیگر حمایت نمی کنند! در صورتی که من با روزنامه معتبری مثل بانی فیلم درباره فعالیت هایم گفتم و نمی دانستم که تهیه کننده مسائل شخصی اش را با کار مرتبط کرده و به همین دلیل نقش من را حذف می کند!
از طرفی با این همه تهیه کننده حرفه ای و سرشناس هم با چنین افرادی همکاری می کند که باعث به وجود آوردن چنین اتفاقاتی می شوند که حتی در انتخاب برخی بازیگران هم اعمال نظرات شخصی می کنند. متاسفانه با چنین تهیه کنندگانی همکاری کردن باعث می شود که به دلیل پشتوانه ای که ندارند، هیچ تعهدی هم به کار خود نداشته باشند و باعث وارد کردن لطماتی به کار شوند.
 با این وجود کلیت سریال را چطور ارزیابی می کنید؟ گویا به تازگی همه علاقه مند به کار کردن در شمال کشور شده اند!
– بله همه سریالو فیلم هایشان را به تازگی در شمال می سازند که من نمی دانم به دلیل کمتر شدن هزینه هاست یا چیز دیگری است! اما این سریال به نظر من به لحاظ کارگردانی کار خوبی بود و اتفاق جالبی که من در این کار تجربه کردم، یک سری پلان سکانس های خوبی بود که کارگردان گرفت که البته می دانم تهیه کننده قطعا در تدوین هم اعمال نظر کرده و از این نظر به کار لطمه زده است. همانطور که گفتم ایشان درباره انتخاب یکی از بازیگران اصلی هم اعمال نظر کرده که این مسائل به کار لطمه می زند و من نمی دانم چرا تلویزیون با چنین افراد بی تجربه ای همکاری می کند!

منبع: بانی فیلم