تبیان، دستیار زندگی

وزیر دفاع: آمریکا یاغی‌گری می‌کند

وزیر دفاع گفت: آمریکایی‌ها ما را به‌خاطر انتخاب استقلال، تحریم می‌کنند و‌ حتی اجازه ورود دارو به ما نمی‌دهند، اگر در مقابل این یاغی‌گری تلاش نکنیم، شاهد ظهور هیتلرهای جدید خواهیم بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وزیر دفاع
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صبح امروز (دوشنبه، 23 مهر) در‌ مراسم اختتامیه‌ چهارمین همایش بین‌المللی آسیا پاسیفیک طب نظامی که در مرکز همایش‌های صداو‌سیما برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: کشور ما اولین منشور حقوق بشر را تدوین کرده که سال‌های سال منطق عملکرد آن بوده است.

وی افزود: برگزاری این کنگره در سرزمین شهیدان و پزشکان بزرگ و در کشوری که در مکتب مردم آن نجات جان یک انسان به نجات جان همه انسان‌ها تعبیر می‌شود، نشان‌دهنده دانستن قدر و منزلت اهداف این کنگره و اقدامی ارزشی برای نشان دادن ارزش انسان‌ها در جهان پُر از جنگ‌ امروز است.

وزیر دفاع تصریح کرد: کشور ما قربانی سلاح‌های شیمیایی و انواع بمب‌ها بوده است و پس از سه دهه، خانواده‌های ایرانی آثار این حادثه را می‌بینند و از آن رنج  می‌کشند. از طرفی سامانه درمانی کشور ما هزینه‌های زیادی را برای مداوای این مصدومان پرداخته است.

امیر حاتمی ادامه داد: آنچه مهم است، همکاری با یکدیگر برای کاهش رنج مصدومان و خانواده‌های آنان است. همه جهان باید با کشورهایی که قصد دارند با قانون‌شکنی بر طبل جنگ‌ بکوبند، مقابله کرده و اجازه ندهند برخی کشورهای دنیا را به‌سمت جنگ سوق دهند.

وی گفت: امروز‌ شاهد قانون‌گریزی برخی کشورها هستیم. همه شاهد بودند که آنها چگونه قراردادها را زیر پا گذاشتند و دنیا شاهد بود که ایران چگونه حُسن‌نیت خود برای حل بحران ساختگی هسته‌ای را نشان داده است. ایران نشان داد متعهد به قراردادهای بین‌المللی و ملتی قاطع در دفاع از خود است، اما آمریکایی‌ها در مقابل، ما را به‌خاطر انتخاب استقلال، تحریم می‌کنند و‌ حتی اجازه ورود دارو به ما نمی‌دهند، اگر در مقابل این یاغی‌گری تلاش نکنیم، شاهد ظهور هیتلرهای جدید خواهیم بود.

وزیر‌ دفاع اظهار داشت: امروز تمام توانمندی طِب رزمی خود را به‌نمایش گذاشته‌ایم تا دیگران از درد و رنج جنگ بهره نبرند؛ نمی‌خواهیم کشورهای دیگر مانند ما، صدها هزار جانباز داشته باشند و از درد آن رنج بکشند.

امیر‌ حاتمی تصریح کرد: کشورهای دارای سلاح شیمیایی باید خطاهای گذشته خود را جبران کرده و مجامع بین‌المللی باید دارندگان این نوع سلاح‌ها را محکوم کنند. لازم است جهان در مقابل جنگ‌افروزان اقدامی انجام داده و در مقابل نسل‌کشی و یاغی‌گری بایستد و در مقابل نسل‌کشی در یمن اقدامی انجام دهد.

وی افزود: امروز در زمینه تجهیزات پزشکی به خود‌کفایی رسیده‌ایم و آماده انتقال این تجربیات به دیگران هستیم. جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی پایبند است و به‌عنوان عضو فعال مقابله با سلاح شیمیایی همکاری و در زمینه مین‌زدایی با صلیب سرخ همکاری می‌کند. همکاران ما موفق شدند طی‌ دوره‌هایی، تجربیات ایران در مقابله با سلاح‌های شیمیایی را برای برخی کشورها به‌اشتراک بگذارند. آمادگی داریم برای اعضای این همایش هم، دوره‌هایی در این‌ زمینه برگزار کنیم.

وزیر دفاع اضافه کرد: از جمله طرح‌های کلان حوزه سلامت در نیروهای مسلح، ارزیابی تأثیر سبک زندگی بر نیروهای مسلح است که امروز از آن رونمایی خواهیم‌ کرد، همچنین موفق شده‌ایم چند صد محصول مقابله با تسلیحات شیمیایی پرتوی و زیستی را تولید کنیم، علاوه بر این در زمینه دامپزشک رزمی هم‌ وزارت دفاع آمادگی همکاری را دارد.

امیر حاتمی در‌ پایان خاطرنشان کرد: کارکنان بهداشت و درمان مورد حمایت جدی و دائمی ما هستند و از زحمات آنها تشکر می‌کنم.
منبع: تسنیم