تبیان، دستیار زندگی

بزرگداشت مسعود گلزاری در موزه ملی برگزار شد

آیین بزرگداشت مسعود گلزاری باستان شناس شهیر ایرانی در موزه ملی ایران‎ برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بزرگداشت مسعود گلزاری در موزه ملی برگزار شد

سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران، محمدرضا کارگر، رئیس اداره کل موزهای کشور، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران و جمعی از اساتید همچون سید احمدرضا خزری، مهدی رهبر، عبدالمجید ارفعی، سید محمود دعایی، شهرام یوسفی فر در این مراسم از ویژگی های این باستان شناس کشور سخن گفتند.
محیط طباطبایی (رئیس ایکوم ایران) در وصف گلزاری گفت: یکی از ویژگی های بارز اخلاقی گلزاری، صداقت، پایداری و استواری بر صحت مطلبی بود که آن را صحیح می دانستند.
سید محمد بهشتی، دیگر سخنران این مراسم تاکید کرد: گلزاری فقط یک معلم نیست، یک ایرانشناس نیست، یک انسان فرهیخته و فرزانه است که همواره فروزان خواهد بود.
در ادامه مراسم میرجلال الدین کزازی (عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات فارسی و زبا نهای خارجی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی) در پیامی ویدئویی از گلزاری و زحمات ایشان در روشن ساختن پیشینه کهن غرب ایران تقدیر کردند.
محمد رضا کارگر نیز گفت: وقتی از استاد گلزاری قدردانی و تجلیل می کنیم در واقع برای فرهنگ خودمان بزرگداشت می گیریم چرا که فرهنگ سازان کشور ما بزرگواران و استادانی مثل دکتر گلزاری هستند.
سید احمد خزری، مشاور رئیس دانشگاه تهران نیز عنوان کرد: از استاد گلزاری حدود 4 اثر بر جای مانده که این آثار در جای خود بی مانند و کم مانند هستند.
مهدی رهبر، از پیشکسوتان باستان شناسی ایران نیز گفت: گلزاری نه تنها به پرورش باستان شناسان پرداخت بلکه با ارائه مقالات و کتاب هایشان ایران را به جهان معرفی کرد.
رهبر تصریح کرد: گلزاری به آزاد منشی شهرت دارند و در تربیت شاگردان موفق بوده اند.
سخنران پایانی این مراسم استاد گلزاری بود که پس از شرحی از پیشینه مطالعاتی خود در غرب کشور درباره اهمیت آموزش و تدریس سخن گفت: امروز 84 سال سن دارم و خوشحالم که همچنان سرپا هستم و امیدوارم همچنان بتوانم بنویسم و کارهای نیمه تمام خود را تمام کنم.
به گزارش ایرنا،مسعود گلزاری متولد سال 1313ش در تهران، در رشته باستان‌شناسی گرایش تاریخ پیش از اسلام، به درجه دکترا رسید.
از سال 1351 هر سال به مدت 3 ماه همراه هیئت علمی باستان‌شناسی دانشگاه تهران در قزوین (تپه زاغه) به کاوش علمی اشتغال داشته و حدود بیست سال در منطقه غرب ایران بررسی و پژوهش‌های تاریخی و باستان‌شناسی انجام داد.
گلزاری در مجامع مختلف ایران و خارج از کشور نیز شرکت کرده و از سال 1356 به بعد هم در انگلستان به ادامه تحصیل و پژوهش در امر باستان‌شناسی مشغول شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا