تبیان، دستیار زندگی

با حضور یک هیات فرانسوی

پرونده ثبت جهانی الموت یک گام به جلو رفت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی و طبیعی الموت با حضور یک هیات فرانسوی برای عکس برداری سه بعدی از منطقه یک گام به جلو پیش رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پرونده ثبت جهانی الموت یک گام به جلو رفت

محمد علی حضرتی ها روز یکشنبه گفت : این هیات شامل یک تیم تخصصی 11 نفره فرانسوی است که براساس قرارداد منعقد شده در گذشته و با هماهنگی دستگاه های ذیربط در منطقه حضور یافته اند.
وی اظهار داشت: این هیات در راستای مستندسازی پرونده ثبت جهانی الموت در منطقه حضور دارند و تصویربرداری هوایی و سه بعدی مناظر و آثار تاریخی منطقه را که جزو الزامات یونسکو برای ثبت آثار است را انجام می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه ثبت آثار تاریخی و طبیعی در یونسکو تابع ضوابط و الزاماتی است که باید رعایت و اجرا شوند، گفت: تصاویر تهیه شده سه بعدی توسط این هیات بخشی از مستندات را برای ارسال به یونسکو تشکیل می دهند.
حضرتی ها افزود: امیدواریم با حمایت مسئولان استانی و رفع موانع پیش رو، فرایندهای ثبت جهانی الموت هرچه زودتر انجام شود و بتوانیم سریع تر پرونده ثبت منظر تاریخی و طبیعی الموت را جهت تایید و تصویب به یونسکو ارسال کنیم.
وی با بیان اینکه قزوین شایستگی اینکه حداقل چهار مجموعه ثبتی در یونسکو را داشته باشد دارد، در پایان افزود: متاسفانه با وجود برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و شاخص به دلایل گوناگون هنوز اثری از این استان در یونسکو به ثبت نرسیده و این موضوع به گردشگری قزوین آسیب وارد کرده است.
با ثبت آثار تاریخی و طبیعی مهم کشورها در سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ضمن معرفی آنها به جهانیان، برنامه هایی برای حراست و حفاظت بهتر از آنها تدوین و ارایه می شود.
الموت منطقه ای کوهستانی در شمال شرقی استان قزوین و هم مرز با استان های گیلان و مازندران است.
قلاع حسن صباح، نویذرشاه، لمبسر، کاروانسرای سنگی شاه عباسی، درختان کهنسال، قلل مرتفع و دره های عمیق و چشم نواز و بافت تاریخی روستاها به همراه دریاچه اوان بخشی از آثار تاریخی و طبیعی این منطقه به شمار می روند.

منبع : خبرگزاری ایرنا