تبیان، دستیار زندگی

آرزوهای امام زمان(عج)

راه اجابت دعای «اللّهُمَّ ارزُقنا تُوفیقَ الطاعَة»

منتظر راستین هم اهل اطاعت خدا، پیامبر (ص) و امام معصوم (ع) است و هم توفیق چنین فرمانبری را همواره از خدای سبحان می خواهد: «اللّهُمَّ ارزُقنا تُوفیقَ الطاعَة».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اللّهُمَّ ارزُقنا تُوفیقَ الطاعَة

از دعاهای منسوب به امام عصر(عج) دعای معروف «اللهم ارزقنا توفیق الطاعه ...» است که به زیبایی هر چه تمام و در فرازهایی کوتاه وظایف منتظران از اقشار و صنوف مختلف را بیان کرده و راه و رسم زندگی به سبک انتظار را نشان می دهد.

از این رو، در سلسله مطالبی شرح فرازهای نورانی و ژرف این دعا مرور می شود:

اولین كسی كه این دعا را نقل می كند، مرحوم كفعمی در «المصباح» و «بلدالامین» است. وی این دعا را در زمره ادعیه مأثوری كه نام خاصی ندارد اما فضائل آن مشهور است، ذكر می كند و دعا را روایت شده از حضرت(عج) می داند.

این دعا آرزوهای امام زمان علیه السلام است كه انسان‌ها، توفیق بندگی و دوری از معصیت را پیدا كنند و در راه به دست آوردن یك جامعه ایده‌آل و زمینه‌ساز برای امر ظهور، تلاشی در خود تحسین داشته باشند. دقت در مضامین دعا و عمل به آن، بهترین راه‌ كار جلب رضایت آن عزیز است رضایتی كه خشنودی خدای متعال را در پی دارد.

و فرازهای دعا ...

«اللّهُمَّ ارزُقنا تُوفیقَ الطاعَة؛ خدایا توفیق اطاعت و بندگی را روزی ما كن»

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در هفت فراز اول دعا به وظایف شخصی منتظران اشاره داشته و در شرح این فراز می گوید: هر منتظری باید اهل پیوند با خداوند بزرگ باشد و ضمن درخواست روزی در ابعاد ذیل، برای درونی كردن و استقرار این صفات در خویش تلاش كند:

توفیق طاعت


منتظر راستین هم اهل اطاعت خدا، پیامبر (ص) و امام معصوم (ع) است و هم توفیق چنین فرمانبری را همواره از خدای سبحان می خواهد: «اللّهمّ ارزقنا توفیق الطاعة.»

اگر جسم ما خوراك می‌خواهد و پوشاك و استراحت، روح ما هم نیازمند خوراك و پوشاك... است و بدون این رزق، روح در افسردگی امراض می‌افتد و در نهایت مرگ نصیبش می‌شود. در حالیكه جسم زنده است و حركتش را دارد كه در روایات اهل‌بیت(ع) به این شخص مردة متحرك اطلاق شده است. چگونه می‌شود انسانی كه بُعد ملكی و ملكوتی دارد بدون توجه به نیازهای بُعد ملكوتی‌اش حركت را در مسیر زندگی و بندگی ادامه دهد.

و اینكه در ادعیه، تعبیر به رزق در مورد رزق‌های معنوی بیشتر به كار رفته است از اهمیت رزق معنوی و رسیدگی به جنبة ملكوتی انسان حكایت دارد.

امام علی علیه السلام می فرمایند: «در شگفتم از كسانی كه در مورد غذای جسم اهتمام دارند كه زیان‌بخش نباشد ولی در مورد غذای روح كه زیانبخش نباشد بی‌توجه و غافل هستند.»

شرط بهره‌گیری از روزی‌های معنوی، توفیق است. و منظور از آن این است كه كارهای انسان، موافق فرمان خدا و بر وفق مراد و هماهنگ با اهداف، آسان گردد و اسباب كار به راحتی فراهم شود. كه این آسان‌سازی گاهی درونی است كه شرایط روحی را برای پیروزی فراهم می‌سازد و گاهی بیرونی است كه شرایط را در محیط خارج آماده كرده و زمینة موفقیت را مهیا می‌كند. و این هر دو عنایتی است از طرف پروردگار كه زمینه رشد و توسعه و شكوفایی شخصیت انسان را فراهم كرده باعث سرعت تعالی او می‌شود.

در كلام امیرالمؤمنین علیه السلام توفیق و عنایت الهی نخستین نعمت است. سرلوحة سعادت و رستگاری و سرسلسله اصلاح و برترین عمل می‌باشد و هیچ رهبر و راهنمایی برتر از توفیق نیست و هیچ نعمتی ارجمندتر از نعمت توفیق پیدا نمی‌شود.

عوامل كسب توفیق

توفیق، باارزش‌ترین موهبت الهی، و برای مؤمن از نان شب واجب‌تر است. «مؤمن نیازمند سه خصلت است؛ اول توفیقی از جانب خدا.» و كوشش انسان بدون توفیق به ثمردهی نمی‌رسد و موجب رشد و ترقی انسان نمی‌گردد. «هیچ كوششی بدون توفیق به ثمر نمی‌رسد»

برخی عوامل توفیق عبارتند از: درخواست از خدای متعال، سلامتی روح و جسم، محیط سالم، غذای پاك، همنشین شایسته، توكل به خدا، صبر و حوصله، برقرار نمودن رابطه تنگاتنگ با خالق، مهربانی و رحم داشتن نسبت به همگان حتی حیوانات، درود فرستادن بر محمد(ص) و آل او، یاد خدا و اهل‌بیت علیهم السلام، حمد و شكر بر توفیق داده شده.

*برگرفته از مرکز تخصصی مهدویت

منبع : خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.