تبیان، دستیار زندگی

بداهه‌سازی‌های ارحام صدر کتاب شد

ناصر کوشان از نگارش و چاپ کتابی درباره بداهه‌سازی‌های رضا ارحام صدر در تئاتر اصفهان خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناصر کوشان

ناصر کوشان نویسنده و کارگردان تئاتر، که مجموعه‌ای دوجلدی را در دست چاپ و انتشار دارد گفت: این مجموعه حاوی کتاب‌های "تاریخ تئاتر در اصفهان" و "آن که می‌خنداند" است و به زودی توسط نشر افراز منتشر خواهدشد.

او با بیان این که کتاب "تاریخ تئاتر در اصفهان" جلد سیزدهم مجموعه تئاتر در گذر زمان است، افزود: این اثر نخستین بار در سال 1379 به چاپ رسید و در سال 1380 همزمان با اردیبهشت تئاتر به عنوان بهترین تحقیق انتخاب شد. جلد جدید با افزوده شدن اطلاعات تازه و بازنویسی و ویرایش مجدد و رفع کاستی‌ها در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

کوشان درباره محتوای این کتاب توضیح داد: "تاریخ تئاتر در اصفهان" از دوره صفویه تا انقلاب در اصفهان را دربرمی‌گیرد. از دوران صفویه تا مشروطه بیشتر نمایش داشتیم و هنر تئاتر از سال 1267 در جلفای اصفهان به صورت تئاتر اروپایی آغاز می‌شود و تا انقلاب ادامه می‌یابد. کتاب براساس اسناد و مدارک به ضمیمه عکس طی 10 سال تحقیق و پژوهش نگارش شده است.

او با بیان این که کتاب "آن که می‌خنداند" مربوط به بداهه‌سازی‌های رضا ارحام صدر در تئاتر اصفهان است، گفت: ویژگی مهم تئاتر رضا ارحام صدر، بداهه‌سازی و لحن انتقادی‌اش در قالب طنز بوده است. در این اثر با توجه به ضرورت شناخت ارحام صدر در ارائه نمایش‌های کمدی-انتقادی و اسلوب این هنرمند، سه نمایش "مست"، "وادنگ" و"من می‌خوام" واکاوی شده است.

کوشان به عنوان پژوهشگر این نمایش‌ها را مجدد بازنویسی کرده و سپس بخش‌های بداهه آن را تحلیل کرده است.

"مردی در سایه"، "زندگی خاموش"، "آخر خط"، "شبی از شب‌های زمستان"، "هوا به هوا"، "شب بارانی" و "چمدان" از جمله نمایشنامه‌های کوشان محسوب می‌شود. "رویای نیمه‌شب"، "عکس یادگاری"، "روز بی‌کسی" و "پاپری" از نمایش‌هایی است که به کارگردانی او اجرا شده‌اند.

منبع: هنر آنلاین