تبیان، دستیار زندگی

افزودنی‌های خوراکی، بله یا خیر؟

معرفی 12 افزودنی رایج غذایی 2

در مقاله‌ی پیشین چند ماده‌ی افزودنی که در صنایع غذایی مصرف می‌شود را معرفی کرده و اثرات آن‌ها را بر روی بدن انسان بیان کردیم. در این مقاله تعدادی دیگر را بررسی می‌کنیم، با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افزودنی های غذایی

گوار گام

گوار گام، کربوهیدراتی با زنجیره‌ی طولانی است که برای افزایش غلظت محصولات غذایی و انسجام، به شدت در محصولات غذایی کارخانه‌ای به کار می‌رود؛ آن را در بستنی، سس‌ها و سوپ‌ها می‌توان یافت. این ماده، فیبر بالایی دارد و اثرات مفیدی هم دارد. مثلاً نتایج یک مطالعه نشان داد که این ماده، علائم سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مانند نفخ و یبوست را کم می‌کند.
همچنین سه مطالعه‌ی دیگر نشان دادند افرادی که در یک وعده‌ی غذایی‌شان گوارگام مصرف کرده‌اند، زودتر احساس سیری می‌کنند و کالری کم‌تری را در آن روز می‌طلبند.
پژوهش دیگر روشن کرد که گوارگام ممکن است به کاهش سطح قند خون و کلسترول کمک کند؛ اما مصرف این ماده در مقادیر زیاد نیز اثرات سوئی به همراه دارد.
گوارگام این قابلیت را دارد که ده تا بیست برابر اندازه‌ی اولیه بزرگ و متورم شود و به همین دلیل این قابلیت را دارد که در بافت روده‌ی کوچک یا مری مشکلاتی مانند انسداد ایجاد کند. همچنین ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند ایجاد گاز، نفخ و گرفتگی در بعضی افراد شود؛ اما به صورت معمول، مصرف متعادل آن برای سلامتی ضرر چندانی ندارد. به علاوه سازمان غذا و دارو نیز محدودیت‌هایی برای میزان استفاده از گوارگام قرار داده است تا احتمال مضرات آن را به حداقل برساند.

شربت ذرت سرشار از فروکتوز

شربت ذرت غنی از فروکتوز، نوعی شیرین‌کننده است که از ذرت تهیه می‌شود. معمولاً در آب جو، آب میوه‌ها، آبنبات، غلات صبحانه و اسنک‌ها به کار می‌رود. این ماده، سرشار از نوعی قند به نام فروکتوز است که مصرف مقدار زیادی از آن مشکل‌آفرین خواهد بود. به طور خاص شربت ذرت سرشار از فروکتوز با افزایش وزن و دیابت مرتبط است.
در پژوهشی سی و دو نفر، در طی مدت ده هفته، شربت‌هایی که با گلوکز یا فروکتوز شیرین شده بودند مصرف کردند. در پایان مطالعه، افرادی که شربت فروکتوز نوشیده بودند؛ دچار چاقی شکمی و افزایش سطح قند خون و نیز کاهش حساسیت به انسولین شده بودند.
همچنین مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان دادند که فروکتوز در سلول‌ها ایجاد التهاب می‌کند. همین التهاب، نقش مهمی در بسیاری از شرایط مزمن شامل بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت دارد. به علاوه شربت ذرت سرشار از فروکتوز، میزان زیادی کالری به محصولات غذایی اضافه می‌کند در حالی که هیچ‌گونه ویتامین مهم یا ماده‌ی معدنی ضروری برای بدن را به محصول نمی‌افزاید. برای پیشگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود که مصرف اسنک‌های شیرین و خوراکی‌های پرکالری شیرین شده با شربت ذرت را به حداقل رسانده و به جای آن از محصولاتی که با میوه‌ی تازه شیرین شده‌اند استفاده کنید.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی در بسیاری از محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شوند تا طعم شیرینی محصول را تقویت کرده و از میزان کالری آن بکاهند. انواع رایج این شیرین‌کننده‌ها شامل آسپارتام، ساکرالوز، ساخارین و اس سولفام پتاسیم است.
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی به کاهش وزن و مدیریت سطح قند خون کمک می‌کنند.
پژوهشی مشخص کرد فردی پس از مصرف مکمل غذایی به مدت ده هفته، میزان کالری کمتری را دریافت کرده بود و چربی کمتری و وزن کمتری را نسبت به کسی که قند معمولی خورده بود به دست آورده بود.
مطالعه‌ای بر روی 128 فرد دیابتی انجام شد. هدف این پژوهش، بررسی اثرات مصرف ساکرالوز بود و در نهایت به این نتیجه دست یافت که مصرف این شیرین کننده به مدت سه ماه، هیچ اثری بر کنترل قند خون نداشته است.
در نظر داشته باشید که انواع خاصی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام ممکن است برخی افراد را دچار سردرد کند و پژوهش‌ها نشان می‌دهد بدن برخی افراد احتمالاً حساسیت بیشتری به اثرات این ماده از خود بروز می‌دهد.
پس اگر شیرین‌کننده‌های مصنوعی به صورت نرمال مصرف شوند؛ مشکلی ایجاد نخواهند کرد. اگر در هنگام مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دچار حالت خاصی شدید، بهتر است دیگر از آن ماده استفاده نکنید و پیش از استفاده از محصولات کارخانه‌ای، برچسب روی محصولات را مطالعه کنید.

کاراگینان

کاراگینان عصاره جلبک دریایی قرمز است که به عنوان غلظت دهنده، امولسیفایر و نگهدارنده در محصولات غذایی متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین استفاده از این ماده را در محصولاتی مانند شیربادام، پنیر خامه‌ای، بستنی، کرم‌های قهوه و برخی محصولات لبنی دیگر مانند پنیر گیاهی می‌بینیم.
دهه‌هاست که نگرانی‌هایی درباره‌ی مضرات این افزودنی و اثرات بالقوه‌ی آن بر سلامتی انسان مطرح است. پژوهشی بر روی حیوانات انجام شد و نشان داد این ماده، قند خون ناشتا و تحمل گلوکز را افزایش می‌دهد به خصوص زمانی که رژیم غذایی پرچربی نیز در کنار آن داشته باشد. همچنین پژوهش‌های دیگر روشن ساختند، کاراگینان ایجاد التهاب می‌کند.
گفته می‌شود کاراگینان اثرات منفی بر سلامت دستگاه گوارش می‌گذارد و با ایجاد زخم‌های گوارشی و رشد زخم‌ها در ارتباط است.
مطالعه‌ای در سطح خرد نشان داد وقتی افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، از مکمل حاوی کاراگینان استفاده کردند، بیماری‌شان عود کرد. متأسفانه، پژوهش‌هایی که اکنون درباره‌ی کاراگینان انجام می‌شود محدود است و نیاز به مطالعاتی داریم که اثرات آن را بر تعداد افراد بیشتر بررسی کنند.

بنزوات سدیم

سدیم بنزوات نوعی ماده‌ی نگهدارنده است که اغلب به نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای اسیدی مانند سس‌های سالاد، ترشی‌ها، آب میوه‌ها و ادویه‌جات افزوده می‌شود. این ماده از نظر سازمان غذا و دارو به عنوان ماده‌ای بی‌خطر اعلام شده است؛ اما مطالعات بسیاری از مضرات بالقوه‌ی این ماده پرده برداشته‌اند.
مثلاً پژوهشی روشن ساخت، ترکیب سدیم بنزوات با رنگ‌های غذایی مصنوعی، بیش فعالی را در کودکان سه ساله افزایش می‌دهد.
پژوهشی دیگر نشان داد که مصرف زیاد نوشیدنی‌های حاوی بنزوات سدیم با علائم بیش فعالی در 475 دانشجوی کالج مربوط بود.
اگر بنزوات سدیم با ویتامین سی ترکیب شود، این ماده تبدیل به بنزن می‌شود؛ ترکیبی که با رشد سرطان در ارتباط است.
نوشیدنی‌های گازدار حاوی بالاترین غلظت بنزن هستند و نوشیدنی‌های بدون قند یا رژیم غذایی بدون قند بیشتر به شکل‌گیری بنزن متمایل هستند. این میزان در نوشیدنی‌هایی مانند کولا بسیار بیشتر است؛ بنابراین برای کاهش مصرف بنزوات سدیم توصیه می‌شود برچسب روی محصولات کارخانه‌ای را به دقت مطالعه کنیم.
همچنین ضروری است از مصرف هر نوع خوراکی که حاوی بنزوئیک اسید، بنزن، و بنزوات است بپرهیزیم به خصوص اگر این خوراکی با منبع ویتامین سی مانند اسیدسیتریک یا آسکوربیک اسید همراه شود.

ادامه دارد...


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.