تبیان، دستیار زندگی

نجات از نفس اماره تنها در دنیا ممکن است

آیت‌الله جاودان گفت: پیش از مرگ بر نفس اماره غلبه کرده و آن را نابود کنید زیرا در آخرت نمی‌توانید از آن فرار کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ایت الله جاودان
آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه شامگاه شنبه (۲۱ مهرماه) در جلسه درس اخلاق و در آستانه سوگواری شهادت حضرت رقیه در هیات محبان العباس(ع) در حیسینه امام عصر(عج) به سخنرانی پرداخت و گفت: دنیا سراسر جدی است، هیچ ذره از زمان یا مکان این عالم بیهوده با برای لهو و لعب خلق نشده است.

وی افزود: با اینکه همه عالم بیهوده خلق نشده است اما به انسان اختیار داده شده که بین بیهودگی و جدیت برای رسیدن به حقیقت که همان سعادت است تلاش کند؛ اکثر مردم عالم از دنیا ماسوای خور و خواب را شوخی و بازی تلقی می‌کنند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه انبیاء و اولیاء الهی آمدند که به انسان‎ها بگویند دنیا بازی و شوخی نیست، عنوان کرد: در روایت است که یک کلمه از دهان شما خارج نمی‌شود مگر اینکه از طرف خداوند مامورانی برای ضبط گفتار شما آماده ایستادند که در آخرت کلمه به کلمه را برای شما به نمایش می‌گذارند و باید پاسخگوی آنها باشید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تعداد نگاه‌های انسان نسبت به گفتار او بیشتر است، اظهار داشت: همچون سخن گفتن نگاه انسان هم آزاد نیست. ما برای همه نگاه‌های خود نیز باید پاسخگو باشیم بنابراین مراقب نگاه‌های خود نیز باشیم.

وی با بیان اینکه از دیگر اموری که باید درباره آن مراقبت کرد خیال انسان است، گفت: خیالات انسان بسیار سیال است و به راحتی به هر طرف پرواز می‌کند، خیال گناه را ثبت نمی‌کنند اما اگر به خیال گناه اجازه پرورش داده شود در نهایت انسان را به سوی گناه می‌کشاند.

آیت‎الله جاودان با تاکید بر اینکه انسان در آخرت از کوچکترین عمل خود نمی‌تواند فرار کند، ابراز کرد: در این دنیا انسان می‌تواند از دشمن، بلایای طبیعی و شرور فرار کند، اما فرار از نفس ممکن نیست بنابراین باید با آن جنگید، انسان در آخرت از شخصیتی که ساختمان آن توسط نفس اماره‌ پرورش یافته به کجا می‌تواند فرار کنند، برای نجات از این امر در این دنیا تا می‌توانید برخلاف نفس اماره عمل کنید.

استاد حوزه علمیه افزود: در این دنیا تا می‌توانید تهذیب نفس داشته باشید زیرا مرگ بسیار هولناک است و هنگام ورود به قبر خود شما را با شما به خاک خواهند سپرد. اگر اعمال نیک شما غلبه کند نجات خواهید یافت.

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.