تبیان، دستیار زندگی

عادت‌های روزانه‌ای که باعث درد کمر می‌شوند

10 علت کمردرد

کمردرد مشکلی شایع است که گاهی دلایل عجیبی باعث بروز کمردرد می‌شوند که در این مطلب به مهم‌ترین علل بروز کمردرد اشاره می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمردرد
اکثر مردم هر از گاهی در زندگی خود دچار کمر درد می‌شوند. اکثر اوقات مشکل کمردرد ناشی از مشکل جدی، مانند آرتروز یا شکستگی نیست. در حقیقت گاهی تشک تخت یا کفش‌ها عوامل بروز کمردرد هستند. اگر کمردرد ناشی از نوعی آسیب‌دیدگی باشد یا بیشتر از چند روز طول بکشد، لازم است به پزشک مراجعه کنید. گاهی نیز برخی عادت‌های روزانه باعث بروز کمردرد می‌شوند، در ادامه به برخی از این عادت‌ها اشاره می‌کنیم:

رژیم غذایی نامناسب و کمردرد

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بروز کمردرد می‌شود، داشتن وزن نامتعادل است. متخصصین معتقدند اضافه وزن یا چاقی یکی از مهم‌ترین عوامل بروز کمردرد است. یک رژیم غذایی که دارای چربی و کالری زیاد ست، منجر به افزایش وزن می‌شود. افزایش وزن نیز باعث کمردرد و درد مفاصل خواهد شد.

کمردرد بر اثر ورزش نکردن و عدم تحرک

تحرک نداشتن باعث افزایش وزن و بروز علائم کمردرد می‌شود. از طرف دیگر ورزش کردن باعث افزایش تون عضلانی شده و از کمر محافظت کرده و درد را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود دو تا سه بار در هفته تمرین‌های قدرتی و قلبی و عروقی انجام دهید – به ویژه حرکاتی که باعث تقویت عضلات شکم و پشت می‌شوند و عامل اصلی کاهش کمردرد هستند. به علاوه یوگا و انجام حرکات کششی را نیز فراموش نکنید، زیرا می‌توانند مفید باشند.

خم شدن شانه‌ها به سمت جلو و بروز کمردرد

وضعیت بد در هنگام نشستن یکی دیگر از عوامل بروز کمردرد است. گوش‌های شما باید بالای شانه‌هایتان قرار بگیرد و شانه‌ها، لگن و مچ پا نیز باید در یک راستا و روی هم قرار داشته باشند. خم کردن سر به سمت جلو یا گرد کردن شانه‌ها به سمت جلو در هنگام کار با کامپیوتر یا نگاه کردن به صفحه موبایل منجر به بروز اسپاسم عضلانی خواهند شد و فشار زیادی به عصب‌ها وارد می‌کنند. بنابراین لازم است در طول روز مراقب وضعیت نشستن خود باشید تا از بروز کمردرد پیشگیری کنید.

کمردرد ناشی از صندلی کامپیوتر

هر زمانی که به مدت طولانی در یک وضعیت قرار داشته باشید، چه در حالت نشسته روی صندلی اداره و یا در حالت رانندگی پشت فرمان، ممکن است دچار کمردرد شوید. حتی ممکن است تماشای طولانی مدت تلویزیون یا دراز کشیدن طولانی مدت منجر به بروز کمردرد شود. تحرک یکی از مهم‌ترین عوامل برای تقویت عضلات و ایجاد وضعیت تعادل در بدن است. لازم است هر از گاهی حرکت کنید و قدم بزنید تا از بروز کمردرد پیشگیری کنید یا کمردرد خود را بهبود بخشید. هر 45 دقیقه از پشت میز خود بلند شوید و کمی قدم بزنید.

کفش‌های کهنه علت کمردرد

همه می‌دانیم که کفش کهنه مناسب پا و کمر نیست. حتی بهترین کفش‌ها هم می‌توانند پس از مدتی تغییر کرده و منجر به بروز کمردرد شوند، بنابراین حتماً کفش‌های خود را پس از گذشت مدتی عوض کنید. کفش‌ها پس از مدتی انحنای میانی خود را از دست می‌دهند و بر روی کمر تأثیر می‌گذارند و این امر منجر به بروز درد در ناحیه کمر و گردن خواهد شد.

تشک کهنه علت کمردرد

تشکی که روی آن می‌خوابید باید دارای سطحی یکنواخت باشد و از تمام بدن محافظت کند. اکثر افراد بر روی یک تشک محکم و بالشت نرم دارای ارتفاع کم، راحت‌تر می‌خوابند. اگر زمانی که روی تشک می‌خوابید، بدن شما در آن فرو می‌رود زمان آن رسید تشک خود را تغییر دهید.

علت کمردرد در زنان: استفاده از سوتین بدون بند

خانم‌هایی که داری پستان‌های بزرگ هستند، وزن بیشتری را تحمل می‌کنند و فشار بیشتری به ستون فقرات و قسمت فوقانی کمر آن‌ها وارد می‌شود و این منجر به بروز مشکل و درد در این نواحی خواهد شد. پوشیدن سوتین دارای بند فشار این وزن را کاهش می‌دهد.

علت کمردرد: حمل کیف سنگین

حمل برخی کیف‌های سنگین و کوله بر روی شانه باعث بروز مشکل و انحنا در ستون فقرات می‌شود و این امر باعث کمردرد خواهد شد. مایکل، پزشک متخصص ارتوپدی، می‌گوید: در مورد بیمارانی که به علت کمردرد به مطب من مراجعه می‌کنند، همان ابتدا کیفی را که در دست دارند را با دقت نگاه می‌کنم. بنابراین توصیه می‌کنیم از کیف‌های کوچک استفاده کنید تا سنگین نشوند؛ به علاوه اگر کیف دستی شما بزرگ است همیشه قبل از ترک خانه موارد غیرضروری داخل کیف را در خانه بگذارید و با خود حمل نکنید.

سیگار کشیدن و کمردرد

ضررهای سیگار تنها به قلب و ریه‌ها محدود نمی‌شود. در حقیقت سیگار کشیدن اکسیژن رسانی به تمام سلول‌های بدن را مختل می‌کند و منجر به ضعیف شدن عضلات و در نهایت بروز درد شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند افرادی که سیگار می‌کشند تا سه برابر بیش از دیگران در معرض ابتلا به کمردرد هستند.

اضطراب و افسردگی و کمردرد

درد نوعی احساس جسمی و روحی محسوب می‌شود. درد کمر و گردن که با تنش عضلانی و سردرد همراه هستند، علائم هشداردهنده اضطراب محسوب می‌شوند. در سال 2016 پژوهشی در این زمینه انجام شد و داده‌های مربوط به 190 هزار نفر جمع‌آوری و مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی محققان دریافتند افسردگی ارتباط مستقیم با کمردرد دارد. کنترل اضطراب با ورزش کردن، تغذیه مناسب، خواب کافی، مدیتیشن و صحبت کردن با دوستان و اعضای خانواده باعث بهبود کمردرد نیز می‌شود.

منبع: زندگی آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.