تبیان، دستیار زندگی
محمد بن ابراهیم بن مهزیار می‌گوید: بعد از درگذشت (شهادت) امام عسکری علیه السلام (در مورد امام بعد از وی) به شک افتادم. مال زیادی از آن حضرت نزد پدرم بود. وی (برای رساندن آنها به صاحب اصلی‌اش) آنها را در یک کشتی قرار داد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان پسر ابراهیم بن مهزیار

یا ابا صالح المهدی

محمد بن ابراهیم بن مهزیار می‌گوید: بعد از درگذشت (شهادت) امام عسکری علیه السلام (در مورد امام بعد از وی) به شک افتادم. مال زیادی از آن حضرت نزد پدرم بود. وی (برای رساندن آنها به صاحب اصلی‌اش) آنها را در یک کشتی قرار داد و عازم حرکت شد، من نیز برای بدرقه پدرم حرکت کردم، اما ناگهان پدرم دچار تب و درد شدیدی شد. به من گفت: فرزندم! مرا برگردان که اینها نشانه‌های مرگ است، سپس به من سفارش کرد که درباره آن اموال از خدا بپرهیزم و بعد از مدتی چشم از جهان فرو بست.

من با خود گفتم: این اموال را به عراق می‌برم، در آن جا در کنار شط خانه‌ای اجاره می‌کنم و این مطلب را با کسی در میان نمی‌گذارم؛ اگر همانند دوران ابومحمد (امام عسکری علیه السلام) مطلبی برایم روشن شد که مال‌ها را تحویل می‌دهم، در غیر این صورت مال‌ها را تملک می‌کنم. با همین تصمیم به عراق رفتم و خانه‌ای اجاره کردم. بعد از مدتی توسط پیکی نامه‌ای به دستم رسید که بیانگر خصوصیات و ویژگی‌های دقیق همه آن اموال بود و از من خواسته شده بود مال‌ها را به فردی که معرفی شده بود تحویل دهم. من امتثال(فرمانبرداری) کردم و آنها را به فرد معرفی شده تحویل دادم اما چند روزی (از بلا تکلیفی خود) سخت اندوهگین و غمناک بودم تا این که (از ناحیه مقدسه) نامه‌ای آمد که در آن ذكر شده بود: خدای را سپاسگزار باش که ما تو را به جای پدرت منصوب کردیم.(1)

در ذیل آیه کریمه: «وَ عَلاماتٍ و بِالنَّجمِ هُم یَهتَدون»(2) فرمود: اَلنَّجمُ رَسولُ‌اللهِ و العَلاماتُ هُمُ الائمةُ‌‌(ع).(3)

نجم، رسول خدا صلی الله علیه و آله و علامات، ائمه معصومین علیهم السلام هستند.

امام صادق علیه السلام

پی‌نوشت‌ها:

1- اصول کافی، ج1، ص518 .

2- نحل /16: «و نشانه‌های زمین و ستارگان آسمان را مقرر داشت تا با آنها هدایت یابند.»

3- اصول کافی، ج 1، ص 206.

منبع:

جلوه‌های تقوا، ج 3، محمدحسن حائری یزدی