تبیان، دستیار زندگی

از «زلزله» تا «حوزه» همراه با مدیر حوزه علمیه کرمانشاه

حوزه علمیه کرمانشاه یکی از مراکز مهمی بود که از همان لحظات اولیه وقوع زلزله دلخراش سرپل ذهاب و دیگر بخش های استان، با بسیج همه ظرفیت ها، در وسط میدان کمک رسانی و خدمت به مردم زلزله زده بود و خدمات قابل توجهی را هم ارائه داد، هرچند که خبر چندانی از این فعالیت های جهادی در فضای رسانه ای کشور منتشر نشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مدیر حوزه علمیه کرمانشاه
حوزه علمیه کرمانشاه یکی از مراکز مهمی بود که از همان لحظات اولیه وقوع زلزله دلخراش سرپل ذهاب و دیگر بخش های استان، با بسیج همه ظرفیت ها، در وسط میدان کمک رسانی و خدمت به مردم زلزله زده بود و خدمات قابل توجهی را هم ارائه داد، هرچند که خبر چندانی از این فعالیت های جهادی در فضای رسانه ای کشور منتشر نشد.

مدیر حوزه علمیه کرمانشاه می گوید: مسائل و مشکلات در ایام زلزله بسیار زیاد بود؛ مثلا روز اول زلزله تا ساعت ۱۱ صبح اصلاً یک قطره آب هم در مناطق زلزله زده وجود نداشت و اولین تانکر آب هم که آمد، نمی توانست از بین جمعیت عبور کند. خب ببینید ما با چنین فضایی روبرو بودیم. وی که اصل را بر خدمت صادقانه به مردم می داند و نه فضا سازی رسانه ای، ادامه داد: نصف شب پیرزن و پیرمردی در سرمای طاقت فرسا بدون هیچ امکاناتی روی یک زیرانداز پلاستیکی نشسته بودند و وقتی شما با چنین صحنه ای مواجه می شوید در وهله اول به این فکر می افتید که خودتان کار عملیاتی انجام دهید کما اینکه ما هم دست به کار شدیم.

چندی قبل حجت الاسلام والمسلمین صادق ایرانی، مدیر حوزه علمیه کرمانشاه، ىر مصاحبه ای با خبرگزاری «حوزه» به ارائه گزارشی از برنامه ها و فعالیت های حوزه استان به ویژه در ایام زلزله سرپل ذهاب پرداخت؛ که تقدیم خوانندگان گرامی میشود:

* با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، چرا مدیر حوزه علمیه کرمانشاه علاقه کمی به رسانه ها دارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم. از رسانه ای شدن مقداری دوری می کنم؛ اما به رسانه ها علاقه مند هستم.

* در زلزله کرمانشاه انتظار می رفت هم رسانه حوزه و هم حوزه علمیه کرمانشاه در عرصه رسانه ای، فعال تر از آنچه که بود، ظاهر می شدند. روحانیت در این اتفاق، خدمات اجتماعی فوق العاده ای به زلزله زده ها ارائه می کردند، اما کار رسانه ای خوبی انجام نشد و نمود خوبی پیدا نکرد.

در رابطه با زلزله ما تجربه چنین اتفاقی را نداشتیم و به همین دلیل هم نتوانستیم فعالیت های انجام شده را به خوبی منعکس کنیم. در این راستا ما هم استاندار و هم رئیس صداوسیمای مرکز استان را مخاطب قرار دادیم که در انعکاس اخبار خدمت رسانی روحانیت در بحث زلزله هممکاری بیشتری کنند که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.

حوزه علمیه استان هم که ابزار رسانه ای آنچنانی نداشته و امکانات خاصی هم در دست نبود و موضوع اصلی آن بود که ما آمادگی چنین اتفاقی را نداشتیم. روزهای ابتدایی هم جلساتی داشتیم و شرایط این اقتضا را نداشت که ما بخواهیم به مسائل رسانه ای فکر کنیم. مثلا نصف شب پیرزن و پیرمردی در سرمای طاقت فرسا بدون هیچ امکاناتی روی یک زیرانداز پلاستیکی نشسته بودند و وقتی شما با چنین صحنه ای مواجه می شوید در وهله اول به این فکر می افتید که خودتان کار عملیاتی انجام دهید کما اینکه ما هم دست به کار شدیم.

یک مسئله دیگر هم این بود که ما اصلا از فعالیت طلبه هایی که از سایر استان ها به مناطق زلزله زده می آمدند اطلاعی نداشتیم و طلاب به صورت جهادی و بدون هماهنگی با حوزه استان اقدام می کردند. مسائل و مشکلات آن ایام بسیار زیاد بود؛ مثلا روز اول زلزله تا ساعت 11 صبح اصلا یک قطره آب هم در مناطق زلزله زده وجود نداشت و اولین تانکر آبی هم که آمد، نمی توانست از بین جمعیت عبور کند. خب ببینید ما با چنین فضایی روبرو بودیم. ما روز اول تصور می کردیم که باید در مسائل شرعی و کفن و دفن آنهایی که از دنیا رفته اند فعالیت کنیم؛ اما از روز دوم مأموریت ما تغییر پیدا کرد و رفتیم به سراغ امدادرسانی. اولین مشکل در این راه بی تجربگی ما بود. به محض اینکه کمترین امکاناتی به دست ما می رسید سیل جمعیت هجوم می آورد و ما  نمی دانستیم باید چکار بکنیم.

بعد از اینکه بعضی دوستان مانند حاج حسین یکتا آمدند، رفتند و در قصر شیرین مرکزی را در نظر گرفتند و عمده نیروهایی که به  ایشان کمک می کردند، طلبه ها بودند. شب سوم که گروهی از مجمع تقریب آمدند، دیدند که حجم خدماتی که ارائه می شود بسیار زیاد است و ما به آنها گفتیم که به منطقه ثلاث باباجانی بروند. ساعت 12 شب دوستان گفتند همین الان برویم؟ بنده گفتم نه، چون جاده پر پیچ و خمی است امکانش فراهم نیست و بهتر است صبح کار کنیم.

ما صبح حرکت کردیم و به جلسه شورای تامین شهرستان ثلاث باباجانی حضور یافتیم و به دوستان گفتیم که صد طلبه همین الان به کرمانشاه آمده اند و دویست نفر هم در قم منتظر هستند که ما بگوییم بیایند؛ اما هیچکس به ذهنش نمی رسید که باید چکار کرد. بالاخره یک پایگاهی در اختیار دوستان مجمع تقریب گذاشته شد که فعالیت شان را  شروع کردند و از 160 روستای منطقه ثلاث باباجانی، به 148 روستا خدمات رسانی کردند و در مرکز شهر هم هشت منطقه را با محوریت های مساجد و ائمه جماعات مساجد در نظر گرفته بودند و امکاناتی که می آمد از این طریق به آسیب دیدگان می رسید و ما روزهای هفتم-هشتم که به منطقه رفتیم مردم می خواستند دور ما بگردند و خیلی روحانیت را تحویل می گرفتند و این نتیجه خدمات یک هفته ای طلبه ها بود.

در کنار این خدمات، گروه هایی از طلاب و روحانیون نیز برای کودکان سرگرمی هایی ایجاد کرده و باعث دلگرمی خانواده بودند. به فضل خدا این گونه کارها نتایج خوبی داشت از جمله اینکه افرادی از مدیران اهل سنت که معمولا قبل از زلزله در جلسات ما تشریف نمی آوردند، بعد از این قضایا همیشه می آیند و از حضور آنان استقبال می کنیم.

* از برکات حضور مقام معظم رهبری هم در مناطق زلزله زده چند نکته ای برای ما بیان بفرمائید.

اولین برکت این حضور آن بود که مردم بسیار امیدوار شدند. چون کشنده ترین حالتی که غالب بود مشکلات روحی مردم بوده و سفر حضرت آقا کاملا این فضا را تغییر داد و مردم را امیدوار کرد. ضمن اینکه خیلی از تبلیغات و هجمه هایی که بر علیه نظام انجام می شد با سفر مقام معظم رهبری ناکام ماند.

* از حوزه علمیه کرمانشاه و تاریخچه آن هم نکاتی را برای ما بفرمایید.

حوزه کرمانشاه از ابتدا چون دروازه عتبات بوده است میزبان عبور بزرگانی بوده که از منطقه عبور می کردند. گاهی وقتی وضعیت را می دیدند، تصمیم می گرفتند که در کرمانشاه بمانند و به فعالیت بپردازند. مخصوصا در عصر مرجعیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، ایشان عنایت ویژه ای به کرمانشاه داشتند و یکی از سه حوزه ای که بنا کردند در کرمانشاه بنا شد و قریب 50 نفر از طلاب قم به همراه چندین نفر از اساتید مطرح آن روزهای قم را به کرمانشاه می فرستند و از آن زمان حوزه کرمانشاه بیش از گذشته رونق می یابد. پیش از آن هم حوزه کرمانشاه دو حوزه فعال داشته که حتی به تعبیر یکی از بزرگان، گاهی درس خارج هایی که در این حوزه برگزار می شد به درس خارج های حوزه نجف تنه می زده است.

در وضعیت فعلی هم ما 10 مدرسه علمیه فعال در سطح استان داریم که مجموعا هزار طلبه در این مدارس مشغول به تحصیل هستند. یک مدرسه هم در دست تأسیس داریم که با رویکرد قرآنی قرار است حافظان قرآن تربیت کند. رویکرد ما این است که قرآن کریم را در حوزه ها بیش از پیش مطرح کنیم. بحث دیگر این است که به تمامی مدارس ابلاغ شده است که در پایان امسال اگر طلبه ای در روانخوانی قرآن مشکلی داشته باشد دیگر نمی تواند در حوزه کرمانشاه تحصیل نماید.

مورد دیگر بحث ادبیات عرب است که اگر طلبه ای وارد در این علم نباشد با مشکلات جدی روبرو می شود و لذا ما برنامه های فوق العاده برای طلاب تشکیل داده ایم و برخی مدارس ما توفیقاتی در این زمینه دارند که البته کافی نیست.

بحث سوم بصیرت افزایی طلاب است. بعضی سیاست گذاری ها  در این زمینه از طرف ما ابلاغ می شود اما پیگیری جدی باید در مدارس انجام گردد و ما تاکید کرده ایم که مدیران محترم مدارس، افراد متخصص در این امر را دعوت کنند تا مسائل سیاسی و بصیرتی بهتر تشریح شده و حوزه ای انقلابی داشته باشیم.

البته در این قسمت ما باید فعالیت بیشتری داشته باشیم تا از سکولار شدن حوزه های علمیه جلوگیری کنیم. این مباحث، محور برنامه های ماست. در جزییات اجرایی هم کارهایی انجام شده است. به عنوان نمونه بحث طرح ولایت مورد تاکید ماست و ما بیش از سه و نیم برابر سهمیه گرفته ایم که طلبه های ما بتوانند به قم آمده و این طرح ها را بگذرانند. در کنار اینها ما با اداره اوقاف هماهنگی هایی انجام داده ایم که در مدتی عده ای از طلبه های ما 10 جزء از قرآن کریم را حفظ کنند. بحث تربیت مربی قرآن هم در حال انجام می باشد.

* در سطح استان کرمانشاه، مراکز تخصصی حوزوی هم فعال هستند؟

وجود مراکز تخصصی نیازمند به زیرساخت هایی است. اولین زیرساخت، مدرسه سطح عالی قوی است. ما مدرسه سطح عالی داریم؛ اما به صورتی نیست که ما می خواهیم. مسئله دیگر هم بحث اساتید است که ما نیاز به اساتید بیشتری در این زمینه داریم؛ لذا در برنامه امسال ما بحث پیگیری مراکز تخصصی حوزوی وجود ندارد.

 البته یک بحثی که در حال انجام است، شروع کارهای پایه ای است؛ به این نحو که امسال قرار است یک فاز از یکی از مدارس خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم تا خروجی این مدرسه ابتدایی بتواند ورودی های خوبی برای حوزه علمیه باشد.

* در استان کرمانشاه همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در چه سطحی است؟

خوشبختانه تعامل جدیدی با مدیرکل آموزش و پرورش آغاز کرده ایم و از گذشته هم حدود 19 مدرسه داریم که طرح مدارس امین در آنها برقرار است و قریب  یک هزار نفر-ساعت گروه های جهادی در مناطق محروم حضور پیدا کرده اند و بناست که این اقدام رونق جدیدی بگیرد.

* آیا شورای حوزه استان همکاری های کافی با مدیریت حوزه علمیه استان دارد؟

بله؛ الحمدلله در این مدتی که بنده مدیریت را برعهده گرفته ام فضای تعاملی خوبی با محوریت آیت الله علما که ریاست شورا را برعهده دارند برقرار است.

* در بحث آموزش زبان خارجی تا بحال چه گام هایی در حوزه علمیه استان کرمانشاه برداشته شده است؟

باید عرض شود که فعلا در این زمینه کاری نشده است و ما به فکر تمرکز بر روی زیرساخت های علمی برای طلاب هستیم. طرح بنده این است که پذیرش را کاهش داده و کارها را با کیفیت بیشتری پیش ببریم.

* در سال تحصیلی جدید چه تعداد داوطلب حضور در حوزه داشته اید؟

داوطلبین ورود به حوزه قریب به 300 نفر بوده اند که از این میان می توانیم 150 نفر را پذیرش کنیم که البته اصراری بر پذیرش به این اندازه در دستور کار نیست.

* اوضاع استان کرمانشاه از لحاظ مذهبی وضعیت خاصی است. شما به عنوان مدیر حوزه علمیه کرمانشاه چه تلاشی در جهت حفظ وحدت و همبستگی میان مذاهب انجام داده اید؟

ما با برادران اهل سنت کرمانشاه ارتباطات شخصی داشتیم و در حال بسط دادن این ارتباط به تمام طلاب حوزه های علمیه هستیم و تلاش مان این است که طلاب حوزه های علمیه با یکدیگر رابطه برقرار کنند و ارتباطات در حد علما باقی نماند. هرگاه طلاب شیعه و سنی با یکدیگر ارتباط نزدیکی برقرار کردند آنگاه است که بحث وحدت می تواند تجلی یابد.


منبع: خبرگزاری رسمی حوزه