تبیان، دستیار زندگی

هنر شناخت بچه ها

بسیاری از ما در زندگی پرمشغله هر روزمان با رفتارهایی از سوی فرزندانمان مواجه می‌شویم که برخلاف انتظار ما است؛ و چه‌بسا، وقتی بر مبنای شیوه تربیتی که ارث برده‌ایم، یا توصیه یک دوست یا آشنا درصدد تربیت فرزندمان برمی‌آییم، بیشتر دچار درماندگی می‌شویم. چرا این‌گونه می‌شود؟ مشکل کجاست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر شناخت بچه ها


 آیا بخشی از این ناکارآمدی به این دلیل نیست که راهکارهای کارآمدِ تربیتی برای یک کودک در مورد کودکی دیگر مناسب نیست و بلکه کار را سخت‌تر می‌کند؟ اصلاً بیایید کمی جلوتر برویم: چرا هنوز خود ما هم نمی‌دانیم درباره بچه‌ها چه چیزی درست است و چه چیزی غلط؟ چرا خودمان هم نمی‌دانیم که چه می‌خواهیم؟ آیا والدین خودِ ما روش تربیتی‌شان درست بوده است؟ و بازهم کمی جلوتر برویم: آیا مشکلات رفتاری فراوان جامعه، ریشه در تربیت کودکی ندارد و آیا اصلاح جامعه مبتنی بر شیوهٔ تربیتی صحیح بچه‌ها نیست، تا در آینده بزرگ‌سالانی سالم باشند؟

ما انتظارات بالایی از فرزندانمان داریم؛ دوست داریم فرزندانمان مؤدب، باهوش، موفق و مسئولیت‌پذیر باشند و درعین‌حال به‌شدت تمایل داریم که آن‌ها ازنظر روانی، هیجانی و احساسی نیز شاد و سالم باشند. این‌ها انتظارات به‌حق هستند؛ امّا معمولاً ما در تمام این ارزش‌ها یک‌چیز را نادیده می‌گیریم: هر کودکی یک شخصیت منحصربه‌فرد دارد؛ ازاین‌رو راهکارِ عملی کردن ارزش‌های یادشده دربارهٔ هر کودک متفاوت است. تا زمانی که ما شخصیت منحصربه‌فرد کودکمان را نفهمیم و با راهکارهای مناسبِ هر تیپ شخصیتی آشنا نشویم، ممکن است شیوهٔ تربیتی‌مان، هم خودمان را خسته و بی انرژی کند و هم کودکمان را.

در کتاب هنر شناخت بچه‌ها ابتدا سعی شده است تا بر اساس یکی از نظریات شخصیت در روانشناسی، دیدگاهی نسبتاً جامع و کاربردی در مورد تیپ‌های شخصیتی داده شود. نویسندگان این کتاب سپس در یک کارِ جدیدِ متفاوت و مبتنی بر تجربه‌های فراوان عملی، به توصیف خصوصیات 16 تیپ شخصیتی در سه بازه سنی: پیشامدرسه، دبستان و نوجوانی می‌پردازند و این کار را نیز با تلفیق مباحث نظری، کاربردی و داستان‌هایی از زندگی واقعی روزمره انجام می‌دهند تا شناسایی و درک تیپ شخصیتی کودک شما را بسیار ساده و راحت سازند.

 شناخت تیپ‌های شخصیتی و روش‌های کارآمد تربیتی ارائه‌شده در مورد هر تیپ، نه‌تنها برای والدین، بلکه برای معلّمان، مربیان و هرکسی که به‌گونه‌ای در تعامل با کودکانی از تیپ‌های شخصیتی متفاوت است، راهگشا و مفید خواهد بود. والدین، معلّمان و مربیان با شناخت تیپ شخصیتی کودکان، گوهر ناب وجود آن‌ها را می‌کاوند و با به‌کارگیری روش مناسب تربیتی برای هر تیپ، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس واقعی را به کودکان عطا می‌کنند و آن‌ها را تبدیل به بزرگ‌سالانی می‌کنند که خود را افرادی ارزشمند دانسته و هیچ‌گاه با رفتارهای نامناسب و پرخطر درصدد خدشه واردکردن به این تصویر برنمی‌آیند. از سوی دیگر، این سنخ تربیت، خودِ تجربهٔ تکرارناپذیرِ فرزند پروری را برای شما شیرین و لذّت بخش می‌سازد.

 به گمان ما هر خانواده ایرانی باید این کتاب را یک‌بار بخواند؛ معلّمان و مربّیان باید مدام به این کتاب مراجعه کنند و حتی خود بچه‌ها نیز می‌توانند با خواندن این کتاب خود را بهتر بشناسند. ازآنجاکه تربیت هر فرد محصولی از تعامل بن‌مایه‌های شخصیتی او و محیط گسترده پیرامونش است، با شناخت تیپ‌های شخصیتی می‌توان محیطی مناسب ترتیب داد، تا از زحمتی که کشیده می‌شود، بیشترین بهره‌وری حاصل شود و حتی خودِ زحمات نیز شیرین و دل‌چسب شوند. اصلاح جامعه از تربیت صحیح کودکان آغاز می‌شود. خواندن دقیق کتابِ هنر شناخت بچه‌ها و به کار بستن روش‌های آن، برداشتن گام نخست برای داشتنِ بزرگ‌سالانی سالم، خانواده‌هایی مثبت و جامعه‌ای آزاد، شاد و اخلاقی است.
منبع: روابط عمومی نشر طه