تبیان، دستیار زندگی

خوشنویسی مانند نفس حضرت مسیح جان‌بخش است

استاد انجمن خوشنویسان ایران گفت: خوشنویسان خادمین فرهنگ و هنر هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


انوشیروان فروغی

انوشیروان فروغی اظهار کرد: خوشنویسان خادمین فرهنگ، هنر، حکمت، ادب و دیانت ما هستند و در واقع خوشنویسی مانند نفس حضرت مسیح جان‌بخش است و در گهواره زبان باز می‌کند و اگر چه که هنرهای دیگر هم اینگونه هستند اما هنر خوشنویسی نسبت به سایر هنرها پیشروتر است و باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: خوشنویسی از بدو ظهور اسلام وارد عرصه هنر شد و با توجه به اینکه در موزه‌های جهان خوشنویسی یک هنر مذهبی است و به صورت خط نستعلیق از قرن نهم آغاز شده و بر همین اساس خاستگاه آن نیز اسلام است و هنرمندان زیادی در این عرصه فعالیت کرده‌اند و مشهد هم یکی از قطب‌های این هنر در ایران محسوب می‌شود.

این استاد خوشنویسی عنوان کرد: در واقع خوشنویسی هنری است که با قداست و با مفاهیم دینی آغاز شده است و یک خوشنویس به محض اینکه پا به کلاس خوشنویسی می‌گذارد می‌گویند به نام خداوند جان و خرد.

استاد انجمن خوشنویسی در ایران خاطرنشان کرد: به جز انجمن خوشنویسان که یکی از مراکز آکادمیک است و سابقه‌ای بیش از ۶۰ سال تدریس در سراسر ایران شعبه‌هایی دارد که به صورت آکادمیک و علمی در حال فعالیت هستند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده که در دانشگاه این آموزش‌ها صورت گیرد و این در حالی است که در کشورهایی چون تاجیکستان و افغانستان خوشبختانه این کار را کرده‌اند و این هنر را به صورت آکادمیک تدریس می‌کنند.

وی عنوان کرد: در واقع خوشنویسی از پتانسیل بسیار بالایی در ایران به لحاظ آکادمیک برخوردار و دارای ظرفیت‌هایی است که هنوز بر روی آن‌ها تمرکز نشده و اگر به صورت آکادمیک باشد کار بسیار مهمی است و در این راستا نیز از ۴۰ سال گذشته این موضوع که به صورت آکادمیک به آن توجه شود صحبت به میان آمده، اما هنوز هیچ قدمی برای این بحث برداشته نشده است.

منبع: ایسنا