تبیان، دستیار زندگی

روایت بقیه الله(عج) از شدت مصائب سیدالشهداء(ع)

کارشناس مهدوی با اشاره به تصریح زیارت ناحیه مقدسه به غَریبِ الْغُرَبآ و خامِسِ أَصْحابِ الْکِسْآءِ بودن سیدالشهداء(ع)، گفت: این سلام ها نشان می دهد وجود مقدس ایشان «محفوف در مصائب» بوده و هیچ یک از پیامبران در صبر بر مصائب، همچون حضرت(ع) نبوده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عاشورا

حجت الاسلام «سیدمجتبی فلاح» در گفت و گو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در ادامه شرح زیارت ناحیه مقدسه که از لسان مبارک امام زمان(عج) در سوگ جد بزرگوارشان امام حسین(ع) انشاء شده است، اظهار کرد: همانطور که بیان شد فراز دوم این زیارت شریفه بخش های متعددی دارد؛ در بخش چهارم این فراز با عبارات دیگری درباره اوصاف منحصربفرد سیدالشهداء(ع) البته با گرایش انحصاری به مصائب آن حضرت(ع)، به پیشگاه امام حسین(ع) سلام داده می شود.

کارشناس مهدوی تصریح کرد: باید بدانیم امام حسین(ع) در این بخش و بخش های آتی با ویژگی هایی معرفی می شوند که زائر درمی یابد وجود مقدس ایشان «محفوف در مصائب» یعنی پیچیده شده به مصیب ها بوده اند. با توجه به فراز پیشین زیارت که به انبیای الهی با در نظر گرفته شدت صبرشان در مصائب اشاره شد، زیارت در این بخش از فراز دوم به زائر گوشزد می کند که هیچ یک از پیامبران الهی در صبر بر مصائب همچون حضرت سیدالشهداء(ع) نبوده اند و به پای ایشان نمی رسند.

فلاح اضافه کرد: این بخش با این فراز آغاز می شود: «أَلسَّلامُ عَلَى الْمُرَمَّلِ بِالدِّمآءِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ، أَلسَّلامُ عَلى خامِسِ أَصْحابِ الْکِسْآءِ، سلام بر آن آغشته به خون، سلام بر آن‌که (حُرمت) خیمه گاهش دریده شد، سلام بر پنجمینِ اصحاب کساء، ...».

وی تاکید کرد: در این بخش علاوه بر آنکه ویژگی های حضرت سیدالشهداء(ع) با توجه به صبر ایشان بر مصیب ها و نیز بیان مصائب شان مورد توجه قرار می گیرد، دوباره به شخصیت رفیع ایشان توجه می شود چنان که زائر عرض می کند «أَلسَّلامُ عَلى خامِسِ أَصْحابِ الْکِسْآءِ» و این باعث می شود که زائر فراموش نکند این مصیبت ها به کسی وارد شده که از جایگاه قرآنی برخوردار است و آیه 33 سوره مبارکه احزاب در شان ایشان و خانواده شان نازل شده است.

کارشناس و پژوهشگر مهدوی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا»، بیان کرد: بنابر این آیه شریفه، امام حسین(ع) پنجمین نفر از اصحاب کساء هستند و بر همه مسلمانان واضح است که ایشان همچون پیامبر(ص) جد بزرگوارشان، امیرالمومنین، حضرت زهرا و امام مجتبی علیهم السلام مطهر و بری از پلیدی و ناپاکی اند.

وی درباره نکات نهفته در این عصمت از پلیدی و ناپاکی، تاکید کرد: این عصمت ثابت می کند وقتی امام حسین(ع) در جبهه ای قرار می گیرد چون از هر گونه پلیدی، خطا و گناه بری است پس جبهه مقابل ایشان ناپاک است و این یعنی در کربلا دو جبهه طهارت و ناپاکی مقابل یکدیگر صف آرایی کردند.
فلاح در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: در ادامه سلام های دیگر این بخش به وجود مقدس سیدالشهداء(ع) عرضه می داریم: «أَلسَّلامُ عَلى غَریبِ الْغُرَبآءِ؛ سلام بر غریب غریبان ...»؛ غَریبِ الْغُرَبآءِ، به این نکته اشاره دارد که آن انسان معصوم با آن شان و جایگاه را در موقعیتی قرار دادند که توسط کفر و شرک و نفاق(در بدنه جامعه اسلامی نفوذ کرده بودند) غبار غربت بر چهره شان نشست و در نهایت درجه غربت قرار گرفت و این می تواند عبرت امروز ما شود تا اجازه ندهیم جبهه امام حسین(ع) دوباره در غربت قرار بگیرد.


منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.