تبیان، دستیار زندگی

توصیه روایات در خوشرویی با شیعیان

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بر اساس آیات و روایات مومنان شیعه با دیگر شیعیان با خوشرویی و انبساط وجه و با غیر شیعیان با مدارا، عدالت، منطقی و آرام رفتار کنند که وحدت مسلمانان حفظ شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سه شنبه(۱۷ مهر ماه) در ابتدای درس خارج فقه که در مدرسه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، گفت: تفسیر صافی ذیل آیه «وقولو لناس حسنی» در سوره بقره آیه 83 روایتی از امام صادق(ع) بیان می‌کند مبنی بر اینکه خداوند فرموده با مردم نیکو سخن بگویید.

 وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند با همه مردم به نیکویی سخن بگویید مومن، مخالف، شیعه یا غیر شیعه باشند؛ اما در برخورد با مومنان با خوشرویی و انبساط وجه صحبت کنید مبادا با تندی و پرخاش برخورد کنید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به داستانی از آیت‌الله بروجردی، گفت: این عالم بزرگ جهان اسلام گاهی نسبت به برخی شاگردان که سوالات نابجا می‌پرسیدند عصبانی می‌شدند برای ترک این حالت نذر کرده بودند که هر دفعه چنین اتفاقی رخ داد یک ماه روزه بگیرند. گاهی انسان می‌تواند با نذر از پرخاش و عصبانیت خود جلوگیری کند.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با مومنان شیعه با خوشرویی و انبساط وجه صحبت کنید با غیرشیعیان لازم نیست با گرمی و انبساط وجه رفتار کنید اما سعی کنید با مدارا، منطق مستدل، آرام و منطقی با آنها رفتار کنید که خارج از مسیر عدالت هم نباشد.

وی درباره علت اینکه چرا باید با غیرشیعیان با مدارا، منطق، عدالت و منطقی رفتار کرد با استناد به ادامه روایت امام صادق(ع)؛ بیان داشت: زیرا با برخورد خوب و خوشرویی ممکن است آنها به تشیع جذب شوند زیرا در برخی موارد آنان با شیعیان در قالب دشمنی رفتار می‌کنند اگر ما با آنها با تندی رفتار کنیم به طور قطع آنها هم با تندی رفتار کرده و مسائل دیگری پیش می‌آید.

آیت‌الله شبستری افزود: با توجه به شرایط فعلی که دشمن در تلاش است بین شیعه و اهل سنت اختلاف افکنی کرده و وحدت آنان را به نفع خود از بین ببرد خوب است برخی سخنان مطرح نشود متاسفانه برخی از آقایان لعن خلفا را مطرح می‌کنند صحیح نیست همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید از این اقدامات خودداری کرد.

منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.