تبیان، دستیار زندگی

ابتلای نوع انسان به ظن و گمان‌های نفسانی

آیت‌الله رشاد گفت: نوع انسان به ظن و گمان‌های نفسانی مبتلا است که بر همان اساس تصمیم گرفته و عمل کرده و دچار گناه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آیت‌الله رشاد

آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه در آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) در خطبه‌های نهج‌البلاغه خطاب به یکی از یاران درباره پرهیز از برخی اخلاق‌ها فرمودند از سوءظن و بدگمانی پرهیز کنید.

وی افزود: امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به او فرمودند از جمله کسانی نباش که نفس بر او غالب شده بر اساس گمانی که می‌کند عمل کرده و دچار گناه شود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نفس انسان با بهانه‌های مختلف او را به سوی بدگمانی می‌برد، عنوان کرد: عجیب است انسان به رغم اینکه بر بسیاری چیزها یقین دارد نفس خود را مطیع مطالب یقینی نمی‌کند که آن را مدیریت و مهار کند اما در حد گمان به دیگران بدبین شده و بر اساس ظن و گمان عمل کرده و ترتیب اثر می‌دهد.

آیت‌الله رشاد افزود: در بسیاری موارد انسان‌ها بر اساس همین ظن و گمان اشتباه از دیگران بدگویی کرده و یا به آنان تهمت می‌زند.

وی با بیان اینکه انسان باید نفس خود را به یقینیات محکوم کند، ابراز کرد: نفس انسان اینگونه است که با اینکه به روز قیامت، برزخ، حساب و کتاب آخرت یقین دارد و می‌داند که عالم به دست قدرت الهی اداره می‌شود به جای اینکه زندگی خود را بر اساس این امور یقینی برنامه‌ریزی کند مبنای زندگی خود را بر اساس ظن و گمان قرار داده و در نتیجه دچار هر خطا و اشتباهی می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه در پایان با بیان اینکه نوع انسان و شاید ما به این ظن و گمان‌های نفس مبتلا هستیم، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم بر نفس خود غالب شویم که مبدا بر اساس گمان‌ و ظنون اشتباه آن به احتمالات ترتیب اثر داده و برمبنای آن تصمیم یا موضع‌گیری داشته باشیم که خدای نکرده حق کسی را ضایع کنیم.

منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.