تبیان، دستیار زندگی

سوال‌هایی که باید قبل از کاهش وزن از خود بپرسید

اگر دویدن را برای کاهش وزن انتخاب کرده‌اید بخوانید

یکی از شیوه‌های کاهش وزن، دویدن است و دستورالعمل‌هایی که برای دونده‌ها وجود دارد، معمولاً ضد و نقیض است. برای اینکه مسیر کاهش وزنتان را با دویدن شروع کنید، قبل از شروع، این سؤال‌های اساسی را از خود بپرسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دویدن برای کاهش وزن
خیلی سخت است ادعای رژیم‌هایی را که قول می‌دهند کمکتان کنند به هدف کاهش وزنتان برسید را باور کنید. اگر هم بارها و بارها سعی کرده باشید و موفق نشده باشید، اعتماد کردن به وعده‌ها و قول‌ها سخت‌تر هم می‌شود.
یکی از شیوه‌های کاهش وزن، دویدن است و دستورالعمل‌هایی که برای دونده‌ها وجود دارد، معمولاً ضد و نقیض است. برای اینکه مسیر کاهش وزنتان را با دویدن شروع کنید، قبل از شروع، این سؤال‌های اساسی را از خود بپرسید.

1. آیا این برنامه‌ی تمرینی با سبک زندگی من تناسب دارد؟

عده‌ای از مربی خود برنامه می‌گیرند اما این توصیه‌ها و برنامه‌ها فقط در صورتی کارکرد دارند که با سبک زندگی شما، نیازهای منحصربه‌فردتان و محدودیت‌های زمانی‌تان جور باشند.
اگر برنامه‌ی تمرینی شما نیازمند سه یا چهار ساعت بدون وقفه دویدن است یا باید دو جلسه تمرین در یک روز داشته باشید، باید بسنجید آیا واقعاً از پس اجرای این برنامه برمی‌آیید؟
اگر وارد چنین برنامه‌ای شوید و نتوانید مرحله به مرحله پیش بروید، انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهید و ناامید خواهید شد.

کاهش وزن پروسه‌ای است که طی آن یاد می‌گیرید چه چیزی برایتان مفید است و چه چیزی نه. به هر شکستی به چشم یک درس نگاه کنید


2. شرایط خورد و خوراک من چگونه است؟

برخی از افراد تنها در این صورت می‌توانند وزن کم کنند که غذاهای شیرین و قنددار را از جلوی چشم خود دور نگه دارند، در حالی که دیگران فقط با کم کردن حجم خوراک و تغییرات جزئی قادر به کاهش وزن‌اند. بنشینید و فکر کنید بایدها و نبایدهای غذایی شما چیست تا بتوانید برنامه‌ی شخصی مناسب خودتان را تعیین کنید.

3. آیا می‌توانم خودم را با استانداردهای سفت و سخت جور کنم؟

اینکه موفق شوید 160 کیلومتر در ماه بدوید، مطمئناً حس قدرت و اعتماد به نفس به شما می‌دهد اما باید مراقب باشید خودتان را در معرض ناامیدی قرار ندهید، چون بدون تردید همیشه توان نخواهید داشت تا از پس معیارهای سخت و سنگین بربیایید. پس بهتر است رویکردتان را عوض کنید، مثلاً ببینید بدنتان کشش چه مسافت دویدن را دارد. تمرینات خود را جوری تنظیم کنید که به راحتی بتوانید بدوید و احساس کنید روندتان قابل ادامه دادن است و برای مدت طولانی از پس آن برخواهید آمد.

4. آیا می‌توانم به این رژیم غذایی پایبند بمانم؟

اگر یک روش تغذیه‌ای، بسیار محدودکننده و سخت باشد نهایتاً با شکست روبرو خواهید شد. اگر رژیم غذایی روزانه‌تان پرهزینه، غیرعادی، نامتعادل و ... باشد، به شما احساس کم‌توانی می‌دهد یا جوریست که انگار قرار است خودتان را تنبیه کنید! این رژیم دوامی ندارد. وقتی می‌خواهید رژیم غذایی انتخاب کنید از خود بپرسید: آیا می‌توانم همیشه این روند غذایی را حفظ کنم؟ این جواب می‌تواند خیلی چیزها را متحول کند، از سوخت و ساز بدنتان گرفته تا تمرینات.

5. اولویت‌های من در دویدن چیست؟

اگر قصد دارید دویدن را به عنوان یک ورزش همیشگی در زندگی‌تان انتخاب کنید، یک چیز نباید به مرور زمان تغییر کند و آن‌ هم لذت و سلامتی است که از دویدن نصیبتان می‌شود. لذتی که باید از دویدن ببرید با هیچ چیز دیگری نباید قابل معاوضه باشد و برنامه‌ای که در پیش می‌گیرید باید انعطاف لازم را داشته باشد. اگر خودتان را ملزم کنید که همیشه یک مدل بدوید یا عدد خاصی از کیلومترهایی که طی می‌کنید در ذهنتان باشد، فرسودگی و دل‌زدگی و آسیب اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

6. آیا با تغییراتی که در دویدنم روی می‌دهد می‌توانم رژیم غذایی‌ام را هم تغییر بدهم؟

به عنوان یک دونده شما همیشه باید مطمئن باشید که تغذیه‌ای متعادل از کربوهیدرات‌های کامل، پروتئین و چربی‌های سالم دارید و می‌توانید نیازهای تغذیه‌ای‌تان را تأمین کنید؛ اما با تغییراتی که در تمرینات شما روی می‌دهد، اشتهایتان نیز تغییر خواهد کرد که البته این تغییر شامل برنامه، زمان، علاقه و شیوه‌ی پخت و پزتان هم می‌شود. با حرفه‌ای‌تر شدن در دویدن باید برنامه‌ی غذایی جدی‌تری برای ریکاوری داشته باشید.

7. پسرفت‌هایم را چگونه مدیریت خواهم کرد؟

پیشرفت معمولاً شامل یک قدم به جلو و دو قدم به عقب می‌شود. تصمیم بگیرید که وقتی افت داشتید و نتوانستید پیشرفت کنید، چه اقدامی قرار است بکنید.

8. آیا بلدم از اشتباهات کوچکم درس بگیرم؟

موفقیت به این معنی نیست که همیشه و همیشه پیروز شوید. بلکه هدف این است که تدریجاً جلو بروید. کاهش وزن پروسه‌ای است که طی آن یاد می‌گیرید چه چیزی برایتان مفید است و چه چیزی نه. به هر شکستی به چشم یک درس نگاه کنید. مثلاً اگر رویکرد انتخابی شما اجازه نداد یک تکه کیک شکلاتی بخورید و فردای آن روز به دلیل اشتهایی که در شما برانگیخته شد نتوانستید به کمتر از سه تکه کیک شکلاتی رضایت بدهید پس یعنی این رژیم غذایی و بایدها و نبایدهایش مناسب شما نیست.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.