تبیان، دستیار زندگی

آیت الله اعرافی:

حوزه و دانشگاه نسبت به هنرهای ادبی اهتمام ویژه داشته باشند

آیت الله علیرضا اعرافی در نشست رئیس و معاونین دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی اظهارداشت: یکی از ویژگی های مثبت دانشگاه شهید رجایی توجه و استناد به اسناد بالادستی نظام و آموزش عالی کشور می باشد که جای شکر و قدردانی دار،د زیرا در مسیری حرکت می کند سنجیده و حکیمانه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله اعرافی
آیت الله علیرضا اعرافی در نشست رئیس و معاونین دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی اظهارداشت: یکی از ویژگی های مثبت دانشگاه شهید رجایی توجه و استناد به اسناد بالادستی نظام و آموزش عالی کشور می باشد که جای شکر و قدردانی دار،د زیرا در مسیری حرکت می کند سنجیده و حکیمانه است.

به اسناد بالا دستی توجه جدی نمی شود 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نظام برای تدوین اسناد تحولی و بالا دستی زحمات و تلاشهای وافری را متحمل شده است گر چه ممکن است  دارای نواقصی هم باشند، اما  عده ای کارشناس خبره و محقق ایامی را سپری کردند تا چشم اندازی را برای تحول آموزشی کشور رقم بزند که  متاسفانه آنطور که شایسته و بایسته است توجهی را شاهد نیستیم.

دو بال برای تحول و نوآوری در آموزش و پرورش

رییس ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش  با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی دو بال برای تحول و نوآوری در آموزش و پرورش کشور هستند، بیان داشت: ما در این چهاردهه اخیر رشد کمّی زیادی از لحاظ مراکز علمی، هیئات علمی و اساتید شاهد بوده ایم و آنچه بر اساس آمایش رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است، بحث کیفیت راباید  در مراکز آموزش عالی به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مورد توجه جدی قرار دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  اذعان داشت: امروز دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان حلقه وصل جامعه علمی – دانشگاهی کشور با آموزش و پرورش هستند و باید تربیت مربی و معلم به گونه ای باشد که نسلی متعهد، انقلابی و دینی را شاهد باشیم.

ضعف بزرگ مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی کشور

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنانش به ضعف بزرگ مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی کشور اشاره کرد و افزود:عدم  کسب مهارت های آموزشی، ضعف بزرگی است که امروز با آن مواجه اند ، البته در حوزه مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی شکل گرفته است و تاکنون برنامه های ارزشمندی داشته ولی  کافی نیست و نیازمند فعالیت بیشتر در این خصوص هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تببین علم از منظر دین و اسلام را یکی دیگر از نکات مهم مراکز دانشگاهی توصیف کرد و گفت: باید برنامه ای تدارک دیده شود که دانشجویان حداقل یک واحد درسی پیرامون فلسفه علم در نظام هستی و اسلامی را پشت سر بگذارند و با فلسفه علم از منطق ومنظر اسلام و شریعت آشنا شوند.

توجه به ادبیات و هنرهای ادبی

آیت الله اعرافی تاکید کرد: توجه به ادبیات و هنرهای ادبی در فعالیت های فرهنگی بسیار اثر بخش است، اگر ما نسبت به ادبیات عربی در حوزه و ادبیات فارسی در دانشگاه ها نگاه ویژه ای داشته باشیم، بی تردید شاهد آثار و برکات ارزشمندی خواهیم بود.

وی افزود: به کار گیری افراد خُبره در زمینه مشاوره و راهنمایی برای دانشجویان و طلاب می تواند نقش بسزایی در ترویج و گسترش علم و معرفت بر جایی بگذارد و هیچ کسی مانند اساتید نمی توانند این نقش را ایفا کنند، برخورداری از قدرت مشاوره و راهنمایی در اساتید و کمک به طلاب و دانشجویان  بسیار پر اهمیت است.

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: فعالیت در عرصه های بین المللی با حفظ و صیانت از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی می تواند از فعالیت های مناسب این دانشگاه شاخص در کشور باشد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان سخنان خود با بیان اینکه ان شاءالله شاهد دانشگاهی متناسب و تراز با ارزش های اسلام و انقلاب اسلامی باشیم به طرح «حبل المتین» اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای برش ۵ ساله سند تحول حوزه های علمیه است که درکنار هر حوزه علمیه فضایی آموزشی برای تربیت افراد غیر حوزوی شکل بگیرد و معاونت تبلیغی و فرهنگی حوزه علمیه متولی انجام این مهم می باشد.

آیت الله اعرافی افزود: دانشگاه شهید رجایی با برنامه ها و طرح های متفاوتی که نسبت به سایر دانشگاه های دیگر کشور دارد باید نسبت به برگزاری دوره های عمومی دروس معارفی برای همه دانشجویان خود برنامه ریزی داشته باشد.

حمیدرضا عظمتی و هئیت همراه در دیدارا با مدیر حوزه های علمیه طی گزارشی از روند برنامه ها و فعالیت های این دانشگاه در کشور، اظهارداشت: دانشگاه شهید رجایی راهبردی ترین دانشگاه کشور است که امید دارد با تعامل و هم افزایی با حوزه های علمیه منجر به تربیت و ارتقای آموزشی و مهارتی افرادی که آینده کشور را در اختیار دارند شود.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار واحد دانشگاهی در کشور وجود دارد که تنها دو دانشگاه « فرهنگیان و شهید رجایی » وظیفه تربیت معلم را دارند در این میان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی متولی آموزش دبیران فنی و مهندسین می باشد.

عظمتی افزود: این دانشگاه با سابقه چهاردهه توانسته از طریق کنکور سراسری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان را پذیرش کند و امروز بحمدالله دارای هشت هزار دانشجو و بیش از ۲۳۰ عضو هیئت علمی و استاد همچنین هشت دانشکده فنی مهندسی می باشد که امید داریم تعداد دانشکده ها را به ۹ برسانیم.

وی بیان داشت: توجه به برنامه های فرهنگی ، تربیتی، اخلاقی به ویژه راه اندازی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان از افتخارات این دانشگاه می باشد که امید داریم با همکاری حوزه علمیه بتوانیم افتخارات بیشتری را رقم بزنیم.



منبع: خبرگزاری مهر