تبیان «شرایط امروز ادبیات عاشورایی» را ترسیم کرد
وبسایت فرهنگی اطلاعرسانی تبیان، در مقالاتی به بررسی و ترسیم «شرایط امروز ادبیات عاشورایی» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : سه شنبه 1397/07/17 ساعت 08:28
به گزارش روابط عمومی، بخش ادبیات دینی موسسه فرهنگی اطلاعرسانی تبیان این مقاله را با رویکرد دینی تهیه و منتشر کرده است.
حسین جمالی فرد در این مقاله با تکیه بر مهمترین اثار ادبیات عاشورایی می نویسد:« در حوزه رمان و داستان دینی، آثار متفاوت و پرشماری منتشرشده که بسیاری از آنها در زمره آثار فاخر و مشهور ادبیات معاصر قرارگرفتهاند. درواقع وزنِ ادبیات دینی از این لحاظ با دیگر حوزههای ادبی یکی و شاید سنگینتر هم باشد.اما وقتی به موضوع عاشورا و شخصیت امام حسن علیهالسلام میرسیم، گویی به مضمونی سخت و دشوار برخورد کردهایم که روایت سوژه را در قالب رمان و داستان بلند ناممکن میسازد.هرچند مواجهه باشخصیت امام معصوم و پرداختن به آن در قالب رمان حساسیتبرانگیز است و نویسنده ملزم به رعایت برخی خط قرمزهاست اما وقایع عاشورا بهتنهایی میتواند بستر خلق یک رمان پرکشش و خواندنی باشد. برخی عقیده دارند از آنجاییکه عاشورا واقعهای تاریخی است، رمان و داستان قالب مناسبی برای بیان رویدادهای و شخصیتهای دینی نیست. اما برخلاف این نظر و با نگاهی سهل گیرانه تر خواهیم دید که اتفاقاً رویدادهای دینی و واقعیتهای تاریخی بارها در قالب داستانی به رشته تحریر درآمده است. حتی در قرآن کریم نیز قصههای حضرت یوسف (ع) و حضرت مریم (ع) با همه عناصر داستانی که امروزه میشناسیم، نقلشده است. داستان پیامبران، یکی از اولین نمونههای ادبیات داستانی با مضمون دین است که نهفقط در ادبیات معاصر بلکه در قصههای شفاهی نسلهای گذشته هم وجود داشته و سینهبهسینه روایتشده است. همین داستانها در دنیای تصویر نیز تبدیل به فیلمنامه های سینمایی و تلویزیونی فاخر و پرمخاطبی تبدیلشدهاند.بر همین اساس میتوان نتیجه گرفت هرچند روایت عاشورا به شکل یک رمان شاید کاری مشکل باشد اما شدنی است. درواقع با توجه به تجربههای مشابه در مورد سایر شخصیتهای دینی و تاریخی، این بار توپ در زمین نویسندههایی است که به هر دلیلی از نوشتن رمان عاشورایی سرباز میزنند.کم رغبتی و بیمیلی نویسندگان ایرانی برای پرداختن به موضوع عاشورا، فقط در حوزه رمان و داستان بلند به چشم میخورد. همانطور که اشاره شد آثار فاخر و خواندنی بسیاری در حوزه داستان کوتاه عاشورایی از نویسندگان نامی و حتی جویای نام وجود دارد. مجموعه داستانهای کوتاه یا روایتهای جداگانه ولی پیوسته که در سالهای اخیر منتشرشدهاند، حکایت از توجه نویسندگان و استقبال مخاطب از داستانهایی درباره عاشوراست.سید مهدی شجاعی با «آفتاب در حجاب» و «پدر، عشق، پسر»، داوود غفار زادگان با «فراموشان»، کامران شرف شاهی با «عطر عطش» و نویسندگانی چون محمدرضا بایرامی، فریدون عموزاده خلیلی، میثاق امیر فجر، مجید شاهحسینی، سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)، سید محمد سادات اخوی و حتی قیصر امین پور آثار کوتاه عاشورایی در قالب داستان دارند.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.
حسین جمالی فرد در این مقاله با تکیه بر مهمترین اثار ادبیات عاشورایی می نویسد:« در حوزه رمان و داستان دینی، آثار متفاوت و پرشماری منتشرشده که بسیاری از آنها در زمره آثار فاخر و مشهور ادبیات معاصر قرارگرفتهاند. درواقع وزنِ ادبیات دینی از این لحاظ با دیگر حوزههای ادبی یکی و شاید سنگینتر هم باشد.اما وقتی به موضوع عاشورا و شخصیت امام حسن علیهالسلام میرسیم، گویی به مضمونی سخت و دشوار برخورد کردهایم که روایت سوژه را در قالب رمان و داستان بلند ناممکن میسازد.هرچند مواجهه باشخصیت امام معصوم و پرداختن به آن در قالب رمان حساسیتبرانگیز است و نویسنده ملزم به رعایت برخی خط قرمزهاست اما وقایع عاشورا بهتنهایی میتواند بستر خلق یک رمان پرکشش و خواندنی باشد. برخی عقیده دارند از آنجاییکه عاشورا واقعهای تاریخی است، رمان و داستان قالب مناسبی برای بیان رویدادهای و شخصیتهای دینی نیست. اما برخلاف این نظر و با نگاهی سهل گیرانه تر خواهیم دید که اتفاقاً رویدادهای دینی و واقعیتهای تاریخی بارها در قالب داستانی به رشته تحریر درآمده است. حتی در قرآن کریم نیز قصههای حضرت یوسف (ع) و حضرت مریم (ع) با همه عناصر داستانی که امروزه میشناسیم، نقلشده است. داستان پیامبران، یکی از اولین نمونههای ادبیات داستانی با مضمون دین است که نهفقط در ادبیات معاصر بلکه در قصههای شفاهی نسلهای گذشته هم وجود داشته و سینهبهسینه روایتشده است. همین داستانها در دنیای تصویر نیز تبدیل به فیلمنامه های سینمایی و تلویزیونی فاخر و پرمخاطبی تبدیلشدهاند.بر همین اساس میتوان نتیجه گرفت هرچند روایت عاشورا به شکل یک رمان شاید کاری مشکل باشد اما شدنی است. درواقع با توجه به تجربههای مشابه در مورد سایر شخصیتهای دینی و تاریخی، این بار توپ در زمین نویسندههایی است که به هر دلیلی از نوشتن رمان عاشورایی سرباز میزنند.کم رغبتی و بیمیلی نویسندگان ایرانی برای پرداختن به موضوع عاشورا، فقط در حوزه رمان و داستان بلند به چشم میخورد. همانطور که اشاره شد آثار فاخر و خواندنی بسیاری در حوزه داستان کوتاه عاشورایی از نویسندگان نامی و حتی جویای نام وجود دارد. مجموعه داستانهای کوتاه یا روایتهای جداگانه ولی پیوسته که در سالهای اخیر منتشرشدهاند، حکایت از توجه نویسندگان و استقبال مخاطب از داستانهایی درباره عاشوراست.سید مهدی شجاعی با «آفتاب در حجاب» و «پدر، عشق، پسر»، داوود غفار زادگان با «فراموشان»، کامران شرف شاهی با «عطر عطش» و نویسندگانی چون محمدرضا بایرامی، فریدون عموزاده خلیلی، میثاق امیر فجر، مجید شاهحسینی، سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)، سید محمد سادات اخوی و حتی قیصر امین پور آثار کوتاه عاشورایی در قالب داستان دارند.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.