تبیان، دستیار زندگی

آیا آلوئه ورا می‌تواند پسوریازیس را درمان کند؟

فواید آلوئه‌ورا برای پسوریازیس

پسوریازیس بیماری بلندمدتی است که باعث می‌شود سلول‌های اضافی پوست، پینه‌های ملتهب، قرمز و فلس مانندی روی پوست تشکیل دهند. پسوریازیس به دلیل مشکلی در سیستم ایمنی بروز کرده و تاکنون درمانی برای آن پیدا نشده است. در این مطلب از فواید بالقوه‌ی آلوئه ورا به عنوان تسکینی برای این بیماری می‌گوییم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آلوئه ورا
پسوریازیس موجب پینه‌های ناخوشایند و ملتهب روی پوست می‌شود و گاهی این پینه‌ها ممکن است ترک بخورند و خونریزی کنند. اگر پسوریازیس شروع کند به تحت تأثیر قرار دادن مفاصل فرد، به آن آرتریت پسوریازیس می‌گویند. آرتریت پسوریازیس می‌تواند باعث التهاب مفاصل، درد و سفتی آن‌ها شود.
آلوئه ورا نوعی برگ آبدار است که با ژله پر شده است. به کار بردن آلوئه ورای خالص روی پینه‌های پسوریازیس می‌تواند تسکین دهنده باشد و از التهاب کم کرده و پوست را آب رسانی کند.

فواید آلوئه ورا برای پسوریازیس

مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد ژل آلوئه ورا بیشتر از 81 درصد در درمان پسوریازیس مؤثر است. هرچند اثرات این گیاه برای پسوریازیس هنوز کاملاً ثابت نشده اما برخی از مطالعات حاکی از مفید بودن این راهکار هستند.

کمک به ترمیم زخم
خاصیت ترمیم کنندگی آلوئه ورا مرتبط با ترکیبی به نام گلوکامانان است که بر رشد سلول‌های پوست تأثیر گذاشته و ترمیم زخم را تسریع می‌کند. در نتیجه خاصیت ترمیم کنندگی آلوئه ورا می‌تواند برای ترمیم ترک‌ها و خونریزی پینه‌های پسوریازیس مؤثر باشد.

خاصیت ترمیم کنندگی آلوئه ورا مرتبط با ترکیبی به نام گلوکامانان است که بر رشد سلول‌های پوست تأثیر گذاشته و ترمیم زخم را تسریع می‌کند. در نتیجه خاصیت ترمیم کنندگی آلوئه ورا می‌تواند برای ترمیم ترک‌ها و خونریزی پینه‌های پسوریازیس مؤثر باشد


کمک به پوست برای کلاژن سازی
ژل آلوئه ورا ممکن است به کلاژن سازی بیشتر پوست کمک کند. کلاژن باعث می‌شود پوست، سفت و منعطف بماند. گلوکامانان موجود در آلوئه ورا پوست را تحریک می‌کند کلاژن تولید کرده و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش دهد.

کاهش التهاب
ژل آلوئه ورا می‌تواند از التهاب کم کند. التهاب یکی از علائم پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس است.

آب رسانی به پوست
ژل آلوئه ورا می‌تواند پوست را به خوبی آب رسانی کند اما به این شرط که مرتباً از آن استفاده نکنید. مطالعه‌ای نشان داد ژل آلوئه ورا توانسته بود بعد از یک بار مصرف، پوست را هیدراته کند اما بعد از چندین بار استفاده، رطوبت پوست را کم کرده بود. تقویت آب رسانی به پوست برای بیمار مبتلا به پسوریازیس مفید است زیرا جلوی ترک خوردن پینه‌های روی پوست را می‌گیرد. اما باید توجه داشته باشید که به طور مداوم از آن استفاده نکنید.

چگونه از آلوئه ورا استفاده کنید؟

ژل آلوئه ورا در بیشتر داروخانه‌ها موجود است. شما می‌توانید ژل برگ آلوئه ورا را مستقیماً خودتان استخراج کرده و از آن استفاده کنید. این ژل را می‌توانید تا روزی سه بار به ناحیه‌ی مورد نظر بزنید. آلوئه ورا به صورت قرص هم موجود است اما برای پسوریازیس مفید نیست.

چند نکته

به کار بردن ژل آلوئه ورا روی پوست هیچ ضرری ندارد اما بعضی از افراد ممکن است به این گیاه آلرژی داشته باشند. بهترین کار این است که ابتدا ژل را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ علامت یا واکنش خاصی ندیدید پس استفاده از آن برای شما موردی ندارد.
ضمناً برخی از داروها ممکن است با ژل آلوئه ورا تداخلاتی داشته باشند. بنابراین اگر دارو مصرف می‌کنید پیش از استفاده از آلوئه ورا با پزشک خود مشورت کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.