تبیان، دستیار زندگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی تشریح کرد؛

رازهای موفقیت معلم قرآن

مفسر و معلم قرآن کریم بیان کرد: من سواد معمولی دارم اما علت موفقیتم در این امر فقط لطف خداوند و دعای خیر پدرم بود؛ توصیه می‌کنم برای فرزندانتان دعای خیر کنید تا موفق شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرائتی

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین محسن قرائتی، مفسر و معلم قرآن کریم در اختتامیه بیست‌وششمین دوره و افتتاحیه بیست‌وهفتمین دوره برنامه «درس‌هایی از قرآن» که امروز دوشنبه، ۱۶ مهرماه در سالن شیخ صدوق(ره) آستان حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد، بیان کرد: درس‌هایی از قرآن چهل سال است که در حال برگزاری است. حدود ۳۰ سال نیز در کنار پخش تلویزیونی، شاهد برپایی مسابقات کتبی بودیم و حدود دو و‌ نیم میلیون مخاطب طی این سال‌ها جمع شده‌اند.

این مفسر قرآن در رابطه با رمز موفقیت برنامه درس‌هایی از قرآن بیان کرد: من سواد معمولی دارم، اما اگر موفقیتی هست، این امر در ابتدا، میان و انتهای کار فقط لطف خداوند و دعای پدرم بوده است. پدرم صاحب فرزند نمی‌شد و در سن ۴۵سالگی در کنار خانه خدا از خداوند می‌خواهد، فرزندی به او بدهند که مبلّغ دین شود و این دعای خیر پدرم اثر بسیاری در یاری من داشت، لذا برای فرزندانتان دعای خیر کنید تا موفق شوند.

قرائتی اظهار کرد: دوست خوب هم در این امر بی‌اثر نبوده است‌. مرحوم آیت‌الله مشرقی دوست ۱۴تا ۲۴سالگی من بود که اهل ترک گناه و مکروهات بود و رابطه با این فرد باتقوا سبب شد تا راه درست را پیش بروم.

وی ادامه داد: از ابتدا قشر کودکان از لحاظ دینی محروم بودند؛ چراکه پزشک اطفال داشتیم اما روحانی اطفال نداشتیم لذا بنده تصمیم گرفتم این کار زمین مانده را دست بگیرم و از پیش‌نمازی دانش‌آموزان شروع کردم. سعی کنیم کارهای زمین مانده را اجرا کنیم نه کارهایی که در بورس است.

این استاد قرآن تصریح کرد: باید جلسات خانگی زیر نظر اسلام‌شناسان تشکیل دهیم؛ به‌گونه‌ای که در حد یک ربع مسئله و حدیثی در جمع خویشاوندان بیان کنیم که اثر بسیاری در تربیت کودکانمان دارد. این جلسات ارزان‌قیمت، ساده و دور از سیاست هستند. بهتر است سعی کنیم طوری رفتار کنیم که اگر امکانات نبود، سرنگون نشویم. در زمان انقلاب تابلو و گچ نداشتیم لذا مقوا به دیوار زدیم و با زغال می‌نوشتیم.

وی افزود: یکی دیگر از رازهای موفقیت من تحصیل در حوزه بود. باید درس‌های حوزه را بخوانیم ولی قانع به این دروس نباشیم. در سال تحصیلی روز تعطیل بسیار داریم ۱۰۰ روز تابستان، ۱۰۰ روز پنج‌شنبه و جمعه و چندین روز هم مناسبت‌های مذهبی و تاریخی داریم که می‌توان درس‌های دیگر را نیز خواند. 

قرائتی بیان کرد: درس‌های حوزه و دانشگاه لازم است ولی کافی نیست. بنده کنار همه درس‌هایم، تفسیر قرآن را نیز مطالعه کردم. دو هزار و ۶۰۰ نکته حقوقی قرآنی در قرآن است. آیا در کتاب‌های حقوق ما آمده است؟ در رابطه با همه رشته‌های مدیریت و راه‌سازی و ... در قرآن آیه است اما در کتاب‌های دانشگاهی ما نیست.

وی تصریح کرد: متأسفانه دانش‌آموزان و دانشجویان برخی دروسی را می‌خوانند که لزومی برایشان ندارد. بنده توصیه می‌کنم که همه فیلم‌ها و تبلیغات را نبینید، تیتر روزنامه را بخوانید. اگر به درد شما می‌خورد، ادامه دهید و اگر مورد نیاز نبود، نخوانید.

این استاد اخلاق بیان کرد: سعی کنید تا چکیده هر مطلب را بنویسد. این کار سه فایده دارد. هم خودتان سال‌های بعد می‌توانید بخوانید، هم اینکه در اختیار دیگران و اساتید می‌گذارید و اینکه در نوشتن کتاب کمکتان می‌کند. در این زمینه حدیث نیز داریم. 

قرائتی گفت: در بین رشته‌ها تبلیغ را انتخاب کردم زیراکه زود نتیجه می‌دهد و در میان شهرها شهر خودم کاشان را انتخاب کردم و چهار سال رایگان کلاس قرآن در کاشان برگزار کردم و از میان نثرها نثر نو و از میان متن‌ها متن قرآن را در کارم استفاده کردم و محور کاری می نیز فقط قرآن است. همچنین، کلاس‌هایم تنوع داشت و علاوه بر آموزش قرآن، آیه، تفسیر، قصه و مسئله‌ای در حد سه ثانیه می‌گفتم که جذب را بیشتر می‌کرد. مانند: مهر نماز اندازه بند انگشت باشد. 

قرائتی گفت: هیچ‌گاه از تنهایی نترسید. مثلٱ اگر در جلسه‌‌ای‌ نشستیم و نماز نخواندیم، تنها در جلسه نماز را بخوانیم. این نشانه اراده است اگر همه فامیل بدحجاب بودند، شما با حجاب باشید.. طلا باشید که آب نشوید. آب و هوا نباشید که تحت تأثیر قرار بگیرید. 

وی گفت: از گذشته تا کنون در منزل خودم کلاس داشتم. چه از زمانی که منزلم خشت و گل بود تا کنون که چهار طبقه شده که در هر طبقه کلاس دارم. همچنین، ستادهای نماز و زکات را راه‌اندازی کردیم که ۳۰۰ تا۴۰۰ میلیارد زکات هر ساله جمع می‌شود.

استاد اخلاق ادامه داد:  در قم درب خانه‌ها را می‌زدم و از پسربچه‌ها دعوت می‌کردم به کلاس قرآن بیایند. این کلاس‌ها را با هفت نفر شروع کردیم و به لطف خدا گسترش پیدا کرد تا حدی که مورد تأیید بزرگانی چون آیت‌الله مشکینی و مرحوم مطهری قرار گرفت. این بزرگان در جلساتم شرکت کردند و خبر این برنامه‌ها را به گوش امام(ره) نیز رساندند. 

قرائتی افزود: این برنامه از جرقه شروع شد و تبدیل به جریان شد. پس باید سعی کنیم جریان‌ساز باشیم که می‌توان این کار را از بانوان یاد گرفت. به‌طور مثال، چوب کبریت جرقه دارد که به گاز می‌رسد و سپس، به غذا و انسان و در نهایت انسان به خدا وصل می‌شود. شما نیز در کلاس درس‌هایی از قرآن شرکت کردید، اگر علاقه دارید، تا طلبگی پیش بیایید؛ زیراکه بسیار به طلبه نیاز داریم. البته مشکلاتی در این شغل وجود دارد ولی نترسید که خداوند روزی‌رسان است.

وی گفت: اگر دقت کنید، می‌بینید که در جامعه لیسانس بی‌کار بسیار داریم ولی روحانی بی‌کار کم داریم به‌شرط اینکه نهج‌البلاغه در دستش باشد. پس اگر اهل مهارت و کار باشیم، کار نیز وجود دارد.

این استاد قرآن بیان کرد: البته نباید به کار موجود قانع باشیم. باید سفر زیاد برویم و همه‌جا کار انجام دهیم اما درگیر خط و قشر خاصی نباشیم. مانند خورشید که به همه عالم می‌تابد اما دربند کسی نیست. متأسفانه بسیاری ما قفل هستیم و حتی گوشت قربانی را هم فقط به دوستان و فامیل می‌دهیم، البته این را انکار نمی‌کنم دوستان نیز توقع دارند اما به ناشناس‌ها هم خیر برسانیم.

قرائتی در پایان گفت: این سخنان تعریف از خودم نبود. بنده آدم کم‌سوادی هستم و این موارد دلایل موفقیت و چهل ساله شدن برنامه درس‌هایی از قرآن است.


منبع : ایکنا