تبیان، دستیار زندگی

در موج دوم حمله به فرخ نژاد رقم خورد

حاشیه 10 هزار دلاری آقای بازیگر

حمید فرخ نژاد مصاحبه مفصلی انجام داده تا خود را از برخی اتهامات مبری کند. بهانه گفت و گو شائبه‌هایی است که درباره زندگی‌اش شکل گرفته. این مصاحبه اما باعث ایجاد حاشیه‌های تازه‌ای شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حمید فرخ نژاد

چندی پیش نام علی علیزاده، فعال رسانه‌ای که بخاطر حضور در شبکه من و تو و طرح این پرسش که منبع مالی شبکه چطور تأمین می‌شود، سر زبان‌ها افتاد. کمی بعد او حمید فرخ نژاد را نقد کرد که پست‌های اینستاگرامی اش محبوب شبکه‌هایی چون من و تو است و خوراکشان را تأمین می‌کند. این بازیگر نیز یک پست در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و پاسخ علیزاده را داد که در لینک زیر شرح کامل آن را می‌توانید بخوانید:
بیشتر بخوانید

دوئل فرخ نژاد علیزاده


علیزاده دوباره پاسخ داد و فرخ نژاد این بار تصمیم گرفت در قالب یک مصاحبه با تی وی پلاس به مصاف او برود. بخش‌هایی از گفت و گو که واکنش‌های تند و تیزی به همراه داشته است را بخوانید:

 *در کشور ما هر اتفاقی می‌افتد، می‌گویند ساکت باشید و سخنی به میان نیاورید. ۴۰ سال است که در این کشور همه چراغ‌ها را خاموش کرده‌اند و می‌گویند در شرایط حساس کنونی چیزی نگویید. مطبوعات هم ساکت شده‌اند و هیچ نمی‌گویند.

*برخی به من می‌گویند که برای خودنمایی، نسبت به موضوعات اجتماعی یا سیاسی در صفحه اجتماعیت واکنش نشان می‌دهی. چه حماقتی است که من بخواهم برای دیده شدن در صفحه اجتماعی‌ام درباره موضوعات مختلف واکنش نشان دهم. من اگر در صفحه اجتماعی‌ام که بیش از یک میلیون نفر فالوور دارد، تبلیغ می‌کردم، کلی پول در می‌آوردم.

* من در آمریکا برای خود و خانواده‌ام اقامت گرفته‌ام و در حال حاضر همسر و پسرم در این کشور زندگی می‌کنند. اقامتی که من گرفتم از نوع اقامتی است که به نخبگان و هنرمندان می‌دهند که این گرین کارت، شامل اقامت و اجازه کار در آن کشور می‌شود.

*فربد (پسر حمید فرخ‌نژاد) وقتی در ایران بود در یکی از گران‌قیمت‌ترین مدرسه‌های تهران درس می‌خواند؛ اما با این حال علاقه‌ای به رفتن به مدرسه نداشت. پسرم درحال حاضر در خارج از کشور ادامه تحصیل می‌دهد و بسیار علاقه‌مند به درس خواندن شده است. در آن کشور نفرستادن بچه به مدرسه نوعی تنبیه برای بچه به حساب می‌آید.

*هر ۶ ماه به محل اقامت همسر و فرزندم می‌روم تا گرین‌کارتم باطل نشود. در حال حاضر شرایط سختی را می‌گذارنم، من زیر ۱۰ هزار دلاری که ماهانه برای همسر و فرزندم می‌فرستم، زاییده‌ام!

خبرگزاری فارس بندهای پرحاشیه این مصاحبه را به چالش کشیده و نوشته: «... چند سال است که فعالان عرصه هنر که کم‌ترین سررشته، تخصص و تجربه را در عرصه‌های غیرمرتبط با هنر دارند، هرچه خواسته‌اند، در صفحه‌های اجتماعی خود نوشته‌اند. یادمان نمی‌آید آنان حتی به خاطر مصالح کشور و آنچه خودشان «شرایط حساس کنونی» است، زبان به کام گرفته باشند یا انتقاداتشان را با مصلحت‌سنجی بیان کرده باشند.»

در بخشی دیگر از یادداشت می‌خوانیم: «او که دغدغه مردم را دارد، چطور می‌شود پز درس خواندن فرزندش در بهترین مدرسه تهران را بدهد و در عین حال، سیستم آموزشی کشور را معیوب بداند؟ در همین کشوری که فرخ‌نژاد، از اتباع آن هم حساب می‌شود، بچه‌های سختکوش و پرتلاشی هستند که حتی دفتری برای نوشتن مشق‌هایشان ندارند. آیا او با فرستادن ۱۰ هزار دلار برای خانواده‌اش و پسرش که در مدرسه غربی درس می‌خواند، چیزی درباره آنها می‌داند؟»

قسمت تند و تیز یادداشت فارس، میزان پولی است که فرخ نژاد برای خانواده‌اش می‌فرستد: «او حتماً می‌داند که ۱۰ هزار دلار چقدر پول می‌شود؟! اگر ۱۰ هزار دلار را با قیمت ۱۵ هزار تومانی آن حساب کنیم، چیزی حدود ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود. یعنی خانواده شما در ماه ۱۵۰ میلیون تومان در ینگه دنیا خرج روی دست شما می‌گذارد.»

این خبرگزاری در ادامه آماری از میزان درآمد و خرج یک خانواده متوسط آمریکایی استخراج کرده تا مشخص شود زندگی فرخ نژاذ گزاف است: «هر خانوار آمریکایی در سال ۲۰۱۲، سالانه به طور متوسط ۵۰ هزار دلار درآمد داشته است. این آمار در سال ۲۰۱۶، سالانه ۷۰ هزار دلار بوده است. این میانگین برای افرادی است که از قشر پردرآمد آمریکا به حساب می‌آیند. یعنی هر آمریکایی میانگین بین ۴ تا ۶ هزار دلار درآمد ماهانه دارد. این در حالی است که بازیگر دغدغه‌مند سینمای ایران (به گفته خودش) هر ماه ۱۰ هزار دلار برای خانواده خود می‌فرستد. این گفته او بدان معنی است که خانواده‌اش در سال حدود ۱۲۰ هزار دلار هزینه دارد. این رقم بی‌سابقه حتی در منطقه مرفه‌نشینی مانند «بورلی هیلز» که اغلب متمولین ایرانی از نوع یهودی در آن زندگی می‌کنند، بسیار زیاد است و تنها برای افرادی است که شاهانه زندگی می‌کنند.»

از آن سو علی علیزاده هم در توئیت خود انتقادی مشابه مطرح کرده است: «فرخ نژاد یک «رابین هود» معکوس است: از شکم مردم فقیر ایران که با تحریم فقیرتر شدند ماهی ۱۵۰ میلیون تومن، معادل حقوق ۱۶۰ کارگر برمیدارد و به جیب ابرقدرت تحریم کننده این مردم، آمریکا می‌ریزد. و تاره آن ۱۶۰ کارگر برای ۹۰۰ هزار تومن شان مالیات می‌دهند و فرخ نژاد تابحال یک ریال هم نداده.»
انتشار مصاحبه فرخ نژاد واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران سایت های مختلف داشته است. برخی کنار این بازیگر ایستاده‌اند و عده‌ای با جمله‌های تندی او را محکوم کرده‌اند.