تبیان، دستیار زندگی

سایه بی توجهی بر سر جشنواره مقاومت

بنابر اهمیت موضوع مقاومت باید با سیاست‌گذاری هدفمند، بخشی از تولیدات سینمایی را به سمت تقویت سینمای مقاومت سوق بدهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
منبع :  باشگاه خبرنگاران جوان

سینما در هر گوشه‌ای از جهان از رساترین رسانه‌های امروز دنیا شناخته می‌شود و این هنر طرفداران بیشماری در عرصه بین‌المللی دارد، بدون تردید امروزه یکی از موثرترین شیوه‌ها در معرفی اسلام ناب محمدی استفاده از زبان مشترک سینما است و سینما هم تلاش می‌کند تا با موضوعات مختلف و تولید آثاری تاثیرگذار در این مسیر گام‌های موثری بردارد.

جشنواره‌های بسیاری در کشور برگزار می‌شود تا با تولیداتی متنوع خوراک فرهنگی خوبی برای مخاطبان تولید کند، یکی از این جشنواره‌ها جشنواره مقاومت است که با رویکردی جامع به موضوعات منطقه‌ای می‌پردازد.
بنابر اهمیت موضوع مقاومت، حق کشور و جامعه است که با اندکی سیاست‌گذاری هدفمند، بخشی از تولیدات سینمایی خود را به سمت تقویت سینمای مقاومت سوق دهیم و از یاد نبریم که عصر ما عصر رسانه‌های تصویری و رقابت بر سر انتشار سریع اطلاعات و تحولات روز دنیا است. هرکس که در این کارزار سریع‌تر، دقیق‌تر و البته جامع‌تر دست به نمایش اتفاقات جاری بزند، با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان روبه رو خواهد شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به عنوان یک رویداد بین‌المللی باید تلاش کند علاوه بر معرفی آثار و تولیدات باقی کشور‌ها در زمینه مقاومت اسلامی آن را به یک جریان تبدیل کرده و آن را به عنوان یک تفکر جاری در جوامع دیگر رواج دهد.

خوشبختانه این جشنواره در چند دوره اخیر با درک نیاز‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و با توجه به ظرفیت‌ها و کارکرد‌های بی‌بدیل سینما در تبادلات فرهنگی و اجتماعی دنیای معاصر حرکتی را آغاز کرد که اگرچه قدری مغفول مانده و در دید رسانه‌ها قرار نگرفته است، ولی نمی‌توان ارزش، اهمیت، هدف گذاری درست، آینده نگری و دوراندیشی نهفته در این اقدام را نادیده گرفت.

این جشنواره بی‌شک از جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگی کشور برخوردار است، به ویژه از لحاظ موضوعیت که رویکرد مقاومت و پایداری را در برابر سلطه جویی و جهانخواری درپیش گرفته است چرا که امروز با وجود جنبش‌های انقلابی در جای جای جهان، هنوز هم مردمان مظلوم بسیاری زیر یوغ ستمگران هستند که مهمترین خواسته آنان رساندن ندای دادخواهی و مظلومیت خود به مردم و رسانه‌های جهان است.

بر همین اساس گفت و گویی با جبار آذین منتقد سینما و محمد خزاعی دبیر جشنواره مقاومت داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

آقای آذین جشنواره مقاومت تا به امروز دوره‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است درخصوص این دوره‌ها چه نظری دارید؟


 جشنواره فیلم مقاومت، همچنان دوران بلوغ خود راسپری می‌کند وبه رغم کوشش‌های عوامل آن هنوز درگذرگاه عبور از دورهمی و رسیدن به جشنواره درجا می زند ولی به دلایلی از جمله توجه به آثار ارزشی و سینماگران متعهد و آرمان‌های اجتماعی، مورد عنایت و احترام سینمای اجتماعی است، پس ازسال‌ها برگزاری، اکنون«جشنواره مقاومت»باید در ردیف جشنواره‌های مطرح داخلی و منطقه‌ای قرار گرفته و تاثیرگذار و جریان سازشده باشد که این گونه نیست و نشده است و تا زمانی که سینمای بیمار درمان نشود راه به جایی نمی‌برد.

یادداشت‌های مختلفی در این زمینه نوشتید آیا به نتیجه‌ای رسیده اید؟

پیشتر در چند یادداشت به کاستی‌ها وامتیاز‌های این جشنواره پرداخته و یادآور شده ام که رشد و ارتقای مقاومت در گرو حمایت و یاری‌های مردمی، دولتی وارگانی، استاندارد و کیفی شدن جشنواره، رونق تولید آثارانقلابی ودفاع مقدسی و در واقع سالم سازی وتغییر ساختار فرتوت مدیریتی ومناسباتی سینمای کشور درتمام بخش‌های دولتی و ارگانی و خصوصی است تا زمانی هم که سینمای بیمار کشور درمان و اصلاح نشود، سینما، سینمای دفاع مقدس و انقلاب و جشنواره‌های مقاومت و فجر دچاربیماری خواهند بود و راه به جایی نخواهندبرد. واقعا خجالت آور است، در شرایطی که میلیارد‌ها تومان پول مردم در پوشش تولیدفیلم وبرگزاری بزم، جشن و جشنواره سینمایی، حیف و میل می‌شود، برگزاری مطلوب، فراگیر و شایسته جشنواره مقاومت، دچار مشکل مادی باشد و از آن  بدتر اینکه به گفته دبیر آن، برخی سازمان‌ها و ارگان‌هایی که مدعی پاسداری و اشاعه ارزش‌ها هستند، به بهانه‌های مختلف ازیاری و حمایت مقاومت خودداری کرده اند.

یعنی شما با بودن این جشنواره موافق هستید؟


آقایان باید بدانند که این مراسم و جشنواره به اندازه کافی، مانع و مشکل و مخالف، سر راه خود دارد که اگربه راستی نمی‌خواهند، نمی‌شود ونمی گذارند، جشنواره مقاومت برگزار، متحول، تاثیرگذار، جریان ساز وبزرگ شود، بهتر نیست که محترمانه، کرکره آن راپایین بکشند.

ادامه نداشتن حیات جشنواره فیلم مقاومت یعنی پذیرش شکست

آقای خزاعی جشنواره مقاومت جشنواره کهن سالی است اما چرا به نسبت آن نقد‌هایی درخصوص برگزاری و خروجی هست؟


سال ۶۲ در هفته دفاع مقدس بچه‌های دلسوزی از دل جنگ تصمیم گرفتند جشنواره‌ای با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس راه بیندازند که جشنواره مقاومت، محصول انقلاب اسلامی است، ما بیش از ۱۰ هزار جشنواره در دنیا داریم که تنها ۱۴ جشنواره با مضامین همسوی ما فعالیت می‌کردند که از این تعداد درحال حاضر فقط ۹ جشنواره درحال برگزاری است، ما برای برگزاری جشنواره با مشکلات متعددی روبرو بودیم و حتی در خبر‌ها آمد که این جشنواره در یک شب برگزار شود اما دوستان ما در انجمن سینمای دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح کمک کردند تا جشنواره به شکل قبلی برگزار شود و تمامی عوامل دست به دست هم دادند تا هر سال گامی موفق‌تر نسبت به دوره‌های گذشته بردارند.


منتقدان چشمان خود را بسته اند

در هر جشنواره‌ای شاهد نقد‌هایی از سوی دوستان فرهنگی و منتقدان هستیم که ما هم با جان دل آنها را می‌شنویم و در راستای رفع برخی از آنها تلاش می‌کنیم، اما چنین جشنواره ای با چنین رویکرد منطقه‌ای به خودی خود با مشکلات و سختی‌هایی روبه رو است که نباید چشم روی این سختی‌ها بست و تنها نقد کرد، ادامه نداشتن حیات جشنواره فیلم مقاومت یعنی پذیرش شکست مقاومت در عرصه فیلمسازی و سینما و ما نمی‌خواهیم این اتفاق رخ دهد. هرچند که امسال دچار مشکلات عدیده‌ای به لحاظ مالی بودیم و تصمیم برآن بود که حتی این جشنواره در یک شب برگزار شود اما با حذف بخش‌های مختلف و تشریفات تلاش کردیم جشنواره را به شیوه قبل سرپا نگه داریم. با تلاش‌های زیاد بنیاد فرهنگی روایت و جشنواره فیلم مقاومت حداقل بودجه‌ای برای آن تامین شد تا بعد ببینیم چه اتفاقی رقم خواهد خورد.

گیشه‌های پربار سینما از آثار دفاع مقدسی

امسال سینما در اکران فیلم‌های دفاع مقدسی گیشه خوبی را به خود اختصاص داد چقدر این جشنواره می‌تواند به این روند کمک کند؟


فروش سینما‌های کشور در نیمه اول سال جاری در مجموع ۱۴۰ میلیارد بود که ۳۵ میلیارد آن متعلق به فیلم‌هایی با مضامین انقلاب و دفاع مقدس بود که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد فروش را از آن خود کرد.

این موضوع به آن معناست که  این جشنواره‌ها تا به امروز موفق عمل کردند و مخاطبان خود را به سینما کشاندند امسال هم با توجه به بودجه‌ای که به ما اختصاص دادند تلاش می‌کنیم تا جشنواره خوبی را برگزار کنیم البته در دور‌ه های گذشته ۳ میلیارد بوده و در دوره فعلی با توجه به افزایش دلار و ریال، یک‌ونیم میلیارد بودجه برای تمام بخش‌های ملی و بین‌المللی تخصیص داده شده است. برای تأمین مباحث مالی با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، حتی مسئله به جایی رسید که پیشنهاد دادند جشنواره فقط یک‌شب و به صورت اختتامیه برگزار شود، اما مخالفت کردیم، چون احساس کردیم جشنواره کارکرد فرهنگی، هنری، رسانه‌ای خودش را از دست خواهد داد.

بستر برای فیلم اولی‌ها آماده است

فیلم اولی‌ها چقدر در این جشنواره سهم دارند؟


امسال ما یک قسمت مجزا برای فیلم اولی‌ها در نظر گرفتیم و این دیگر بستگی به خود فیلمسازان دارد که چقدر بتوانند نظرات را به خود جلب کنند، ما آنچه که از دستمان بر می‌آمد را برایشان مهیا کردیم که امیدواریم بتوانند به موفقیت‌های خوبی دست یابند البته در این دوره شاهد رشد پررنگ بخش خصوصی در آثار کوتاه و مستند بودیم که برای آنها هم آرزوی موفقیت می‌کنیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان