تبیان، دستیار زندگی

خساست کارفرمای جوان، جان کارگر نوجوان را گرفت

درآمد ناکافی در جذب نیروی کمکی و استخدام یک نوجوان بی‌تجربه جوان همدانی را که هیچ اطلاعی از عنوان حقوقی کارفرما نداشت درگیر مشکلاتی می‌کند که جان باختن یک نوجوان از جمله این مصائب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کارگر
«فرزاد» جوان 22 ساله‌ای است که بعد از دریافت گواهی مکانیکی در شهر کوچک خودشان از توابع استان همدان به راه‌اندازی تعمیرگاه کوچکی اقدام می‌کند تا در کنار شروع یک فعالیت کاری به نوعی کمک خرج خانواده‌اش باشد، اما یک سهل‌انگاری که از تصمیم اشتباه او در جهت کم کردن هزینه‌ها نشأت می‌گرفت او را که کارفرمای کارگاه بود بابت فوت کارگر نوجوانش متحمل یک دیه 2 میلیارد ریالی کرد.

در گزارش وضعیت این مددجو آمده است «نامبرده بعد از اتمام هنرستان و انجام خدمت سربازی به سرمایه بسیار اندکی با حمایت یکی از اقوام ضمن اجاره محلی نسبت به انجام کارهای فنی موتور سیکلت، چند ماهی را تنهایی و به دلیل عدم درآمد کافی به فعالیت ادامه می‌دهد اما با جلب مشتریان بیشتر او که به طور انفرادی از عهده کارها بر نمی‌آمد تصمیم به جذب یک نیروی ارزان می‌کند.

«فرزاد –ف» برای پرداخت حداقل حقوق به آموزشگاهی که نسبت به دریافت گواهی اشتغال رفته بود مراجعه کرده و تقاضای یک شاگرد برای آموزش و البته اشتغال در تعمیرگاه را مطرح می‌کند و با هماهنگی آن مجموعه نوجوانی 14 ساله به آنها معرفی می‌شود.

عصر همان روز وقتی یک موتور سنگین جهت تعمیر به محل کار آن‌ها آمده و به دلیل کثرت کارها فرزاد مجبور می‌شود برای تحویل سفارش قبلی با توضیح مختصری در مورد تخلیه باک او را موقتا تنها گذاشته و به کار نیمه تمام خود بپردازد.

طبق استعلام ستاد دیه، محلی که برای این کارگر یا کارآموز نوجوان جهت انجام عملیات انتخاب می‌شود یک محوطه بسته‌ گزارش شده است که عدم تجربه کافی نوجوان در باز کردن باک موتور سیکلت منتهی به تخلیه بخش قابل توجهی از بنزین آن روی او می‌شود. این اقدام ابتدا باعث گیجی کارگر شده و در شرایطی که او تلاش داشته خودش را به فضای آزاد برساند با سقوطش در چاله سرویس سقوط کرد و در عین ناباوری و در شرایطی که همکاری او با آقافرزاد به یک روز هم نکشیده بود او جان می‌بازد.

بعد از طرح شکایت اولیاءدم دادگاه با توجه به اظهارات کارشناسان رسمی و استماع گواهی شاهدان حادثه «فرزاد» را برابر ماده 79 قانون کار که تمام کارفرمایان را از بکارگیری افراد کمتر از 15 سال منع کرده و همچنین با استناد به ماده 91 همین قانون که تصریح دارد فعالیت در کارگاه‌های فنی باید با فراهم کردن مقدمات لازم و نظارت کافی صورت گیرد به دلیل فقدان این شرایط در مجموع او را به 90 در دیه کامل یک مرد مسلمان محکوم می‌کند.

محکومیتی که یک جوان را در آستانه فعالیت حرفه‌ای خود و در شرایطی که تا حدود زیادی به زیر و بم کار فنی خود آشنا شده بود، به یک بدهی دو میلیارد و 79 میلیون تومانی محکوم کرد و به دلیل ناتوانی مالی این فرد و همچنین خانواده مستمند او از ابتدای خرداد امسال بابت ناتوانی در پرداخت محکوم‌ٌبه روانه زندان می‌کند.

در روند رسیدگی به این پرونده گروه صلح و سازش ستاد دیه هر چند مبلغ را به میزان 145 میلیون رسانده اما بابت الباقی و همچنین عدم رضایت والدین فرد جانباخته در گذشت بخشی از دیه او همچنان در بند حضور دارد.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.
منبع: تسنیم