تبیان، دستیار زندگی

پایان مسابقات رشته حفظ کل قرآن با رقابت برترین حافظان کشور

مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم امروز با رقابت برترین قاریان و حافظان قرآن کشور به پایان می‌رسد و برگزیدگان مسابقات باید خود را برای حضور در مسابقات بین‌المللی کشورهای مختلف آماده کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسابقات قران

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی چهل ‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم از روز گذشته در مجتمع کوه نور اراک کار خود را آغاز کرد و آخرین مرحله از مسابقات در دو نوبت صبح و بعد از ظهر پی‌گیری شد.

حضور برگزیدگان مسابقات کشور در رقابت‌های بین‌المللی

مسابقات رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن از آن جهت اهمیت دارد که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات کشورهای مختلف جهان اسلام از بین همین افراد انتخاب می‌شوند و برترین قاریان و حافظان کشور برای کسب جواز حضور در مسابقات بین‌المللی با هم رقابت می‌کنند.

جزئیات فینال حفظ کل

مسابقات فینال رشته حفظ کل در دو بخش برگزار درحال برگزاری است که بخش اول در صحن مسابقات است و شرکت‌کنندگان به دو سؤال داوران که از آیات متشابه پرسیده می‌شود پاسخ می‌دهند. شرکت‌کنندگان در این مرحله در پاسخ به هر سؤال داوران دو صفحه تلاوت می‌کنند.

عنوان مرحله دوم حفظ استقامتی است که دیروز در نوبت بعد از ظهر و در هتل محل اسکان شرکت‌کنندگان برگزار شد و هر شرکت‌کننده به سه سؤال سه صفحه‌ای داوران پاسخ داد.
این رقابت‌ها امروز هم در نوبت صبح با ادامه رقابت شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل در مرحله فینال ادامه پیدا می‌کند و هفت حافظ باقی‌ مانده مانند شرکت‌کنندگان روز گذشته در دو مرحله آیات متشابه و حفظ استقامتی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

نمره نهایی شرکت‌کنندگان در مرحله فینال با ۳۵ درصد نمره مرحله مقدماتی که چند ماه پیش در قم برگزار شد جمع می‌خورد و نمره نهایی هر شرکت‌کننده به این ترتیب مشخص و نفرات اول تا پانزدهم به عنوان ۱۵ حافظ قرآن برتر کشور معرفی می‌شوند.

عبور حافظان قرآن از حفظ و رقابت در موضوعات تلاوت

موضوعی که امسال نظر همگان را به خود جلب کرده این است که باوجود سخت‌گیری‌های داوران در طرح سؤالات و انتخاب سؤالات مشابه باز هم شاهد هستیم اغلب شرکت‌کنندگان رشته حفظ همه سؤالات را بدون غلط پاسخ می‌دهند و با کسب نمره صد از رقابت در حفظ قرآن عبور می‌کنند. این اتفاق سبب شده تا شرکت‌کنندگان با اختلاف نمره در موضوعاتی مانند صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتدا رده‌بندی شوند.

جزئیاتی از مسابقات تلاوت

در رشته قرائت هم ۱۶ فینالیست حضور دارند که آنها هم طی دو روز با هم رقابت خواهند کرد. روز گذشته هشت قاری قرآن یک مرحله از فینال خود را پشت سر گذاشتند. در رشته قرائت هر شرکت‌کننده باید دو تلاوت ۲۰ و ۵ دقیقه‌ای ارائه دهد که هر نفر یکی از تلاوت‌ها را روز گذشته و یکی از تلاوت‌ها را امروز پشت سر می‌گذارد.

قاریان حاضر در مسابقات یکی در میان تلاوت‌های ۲۰ و ۵ دقیقه‌ای ارائه کردند و به این ترتیب هر قاری که روز گذشته ۵ دقیقه‌ خوانده امروز باید ۲۰ دقیقه و هر قاری که دیروز ۲۰ دقیقه خوانده باید امروز ۵ دقیقه تلاوت کند.

نمره قاریان هم مانند حافظان با ۳۵ درصد از نمره مرحله مقدماتی آنها جمع می‌خورد. از ۶۵ درصد نمره فینال هم ۴۰ درصد به تلاوت ۲۰ دقیقه‌ای و ۲۵ درصد به تلاوت پنج دقیقه‌ای اختصاص پیدا می‌کند.

اعزام کسب‌کننده بالاترین نمره صوت و لحن به مالزی

برگزیدگان این مسابقات در هر دو رشته تلاوت و حفظ کل در سه سطح ممتاز، عالی و شایسته تقدیر رده‌بندی می‌شوند. البته شرکت‌کنندگانی که بالاترین نمره را کسب کنند به عنوان نماینده کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی حضور پیدا خواهند کرد. در رشته قرائت هم شرکت‌کننده‌ای که بالاترین نمره را در صوت و لحن کسب کند به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی اعزام خواهد شد.

نمایندگان کشور در دیگر مسابقات قرآن جهان اسلام هم از بین برگزیدگان این مسابقات توسط کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن انتخاب می‌شوند.
امسال شاهد حضور چهره‌های عنوان‌دار در مسابقات سراسری قرآن کریم هستیم که حضور آنها بر جذابیت مسابقات افزوده و رقابت‌ را هم بسیار سخت‌تر کرده که در ادامه برخی از این عزیزان را معرفی می‌کنیم.

حضور قاریان عنوان‌دار در مسابقات بین‌المللی در مسابقات کشوری قرآن
هادی موحد امین دارنده مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی
مهدی غلام‌نژاد دارنده مقام دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کویت و دوم روسیه
حبیب صداقت دارنده مقام سوم مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه
کاظم آذرپیرا دارنده مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی
مختار دهقان دارنده مقام دوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی
البته چهره‌های بسیاری هم سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی کشورهای مختلف را دارند اما مقامی کسب نکرده‌اند.

مسابقات امسال تفاوت‌های زیادی با رقابت‌های سال گذشته دارد. امسال شرکت‌کنندگان مرحله مقدماتی خود را چند ماه قبل در شهر قم گذراندند و تنها فینالیست‌ها به اراک آمدند درحالی که تا سال قبل همه برگزیدگان استانی به مرحله کشوری مسابقات می‌آمدند و در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و فینال با هم رقابت می‌کردند.

به این ترتیب امسال تعداد شرکت‌کنندکان حدود یک سوم کاهش یافت. از این رو از استان مرکزی انتظار میزبانی شایسته‌ای می‌رفت که با توجه به نظم برگزاری مسابقات و رضایت شرکت‌کنندگان از اسکان، پذیرایی و شرایط برگزاری مسابقات می‌توان گفت این استان نمره قبولی را اخذ کرده است.

پایان مسابقات رشته حفظ کل قرآن با رقابت برترین حافظان کشور

مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته حفظ کل دقایقی پیش در صحن اصلی مسابقات به پایان رسید و از نوبت بعد از ظهر باید قاریان حاضر در فینال به رقابت خود ادامه دهند.

البته حافظان قرآنی که روز گذشته در صحن مسابقات به دو سؤال دو صفحه‌ای داوران در آیات مشابه پاسخ دادند امروز در هتل محل اسکان باید در مرحله حفظ مقاومتی به سه سؤال سه صفحه‌ای پاسخ دهند.

منبع : ایسنا