تبیان، دستیار زندگی

فیلم طنز بازی می‌کنم اما اخلاق را نمی‌فروشم

داریوش ارجمند روز گذشته مهمان علی ضیا در تلویزیون شد و به کسانی که ارز خریدند و ترامپ گرفته تا فیلم «هزارپا» و معصومه ابتکار انتقاد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه فرمول یک
سیدعلی ضیاء یکشنبه 15 مهر ماه میزبان داریوش ارجمند و مونا فرجاد بازیگران فیلم «ماهورا» و امین بوعذار برادر شخصیتی که فیلم بر اساس مراسم عروسی او ساخته شده، بود.

ارجمند در ابتدا گفت: از سر فیلمبرداری ستایش سه می‌آیم و با گریم همین سریال هستم. برای این فیلم می‌میرم پر از نصیحت و صحنه‌هایی است که مردم آنها را ندیده‌اند. چون نویسنده کاردرستی دارد.


هر کی ویلایش بزرگتر و ماشینش گرانتر، احترامش بیشتر!


وی درباره وضعیت فعلی سینما اظهار کرد: من از اول هم اهل کیفیت بودم نه کمیت. اما اکنون دنیای ما هم دنیای کمیت است نه کیفیت. هر کسی جیبش پرپول تر است، هرکسی ویلایش بزرگ‌تر است، ماشینش گران‌تر است احترام بیشتری دارد. فقط کشور ما هم اینگونه نیست و همه جهان همینطور است.


ترامپ این همه پارس می‌کند چون جیبش پر از پول است!


این بازیگر افزود: فرض کنید چرا ترامپ این همه پارس می‌کند؟ چون جیبش پر از پول است. اما فرهنگ ما کیفیتی است. فردوسی می‌گوید "یکی مرد جنگی به از صدهزار"

چون فیلم من صد میلیارد فروخته یعنی خوب است!؟


ارجمند تصریح کرد: چون فیلم من صد میلیارد فروخته این دلیل خوب بودن فیلم من است؟ اکنون همه گردن کشان و گردن کلفتان به کمیتشان می‌نازند. ما در کمیت قدرت نظامی بزرگ شدیم با ما مقابله کردند ولی ما که نمی‌خواستیم با موشک‌هایمان حمله کنیم و آنها دفاعی بودند.

کنایه‌های داریوش ارجمند به فیلم «هزارپا»


وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما با فروش بالای فیلمها مخالفید تاکید کرد: با فروش فرهنگ و وجدان و شرف مخالفم. اینکه شما صحنه‌هایی را در فیلمت بگذاری تا مردم را به سینما بکشانی اخلاق گرا نیست. خانواده‌هایی به سینما آمده‌اند و پدر خانواده خجالت زده شده است. طنز این نیست که من دستم را داخل شلوار دیگری کنم و بگویم دارم کلیدت را درمی آورم!

فیلم طنز بازی می‌کنم اما اخلاق را نمی‌فروشم


بازیگر نقش مالک اشتر با بیان اینکه ابداً در چنین فیلمهایی بازی نمی‌کنم، یادآور شد: من هم «ازدواج به سبک ایرانی»، «آدم برفی» و کار آقای بیضایی و غیره بازی کرده‌ام که طنز داشته‌اند اما اخلاق را نمی‌فروشم.


همه چیز این دنیا به من ربط دارد چون من آدمم چهار پا که نیستم


ارجمند همچنین گفت: روزی در برنامه‌ای درباره فوتبال حرف زدم گفتند فوتبال به تو چه ربطی دارد. همه چیز این دنیا به من ربط دارد مرد حسابی. چون من آدمم. چهار پا که نیستم.

رونق سینما در سالهای اخیر


مونا فرجاد اما نظر متفاوتی درباره فروش فیلمهای سینمایی داشت: خوشبختانه در چند سال اخیر سینما با رونقی روبرو شده است و تا چند ماه پیش حجم عظیمی از سرمایه‌های خصوصی وارد سینما شده و مردم آن را در سبد خانوار خود قرار داده‌اند. در عرصه فروش هم با رقم‌های عجیب و غریبی روبرو هستیم البته امیدوارم هیچگاه کمیت فدای کیفیت نشود.

در ادامه بوعذار درباره واقعه‌ای که فیلم «ماهورا» براساس آن ساخته شده و طی آن برادرش را از دست داده توضیح داد و ارجمند نیز اظهار کرد: «ماهورا» درباره مردم باشرف و غیور خوزستان است مردمانی با زبان عربی که ایرانی هستند. این فیلم در روز اول جنگ می‌گذرد.

خوزستانی‌ها پاره تن ایران هستند


وی افزود: وقتی آقای زرگرنژاد به من فیلمنامه را داد؛ من مطالعاتی داشتم و از این همه انسانیت حیرت کردم. خوزستانی‌ها پاره تن ایران هستند و قوم باشرفی هستند. داستان فیلم مربوط به مهمانان یک خانواده عرب است که گرچه بعثی‌ها دنبال آنها هستند و با اینکه بیم قصاوت های عجیب آن‌ها می‌رود و قتل عام‌هایی هم صورت می‌گیرد اما می گویند ما مهمانمان را به شما نمی‌دهیم.

این بازیگر ادامه داد: قصه آدمهایی که آنجا هستند خیلی جالب است. ساعد سهیلی نقش غواصی را بازی می‌کند که مرغابی صید می‌کند. ما اسامی زیادی در تاریخمان داریم اما هیچوقت نگاه نکردیم او عرب است یا عجم.

فرجاد نیز درباره همکاری با این پروژه توضیح داد: روزی که من به دفتر آقای جلالی و مرحوم آخوندی که تهیه کنندگان کار بودند رفتم قصه را برای من گفتند و فیلمی را نشانم دادند که خود زرگرنژاد تهیه کرده بود. حادثه تلخ و وحشتناک و دردآور بود. بعثی‌ها به آنها می گویند ما با شما همزبان هستیم و شما خودتان را ایرانی ندانید و...

ماجرای زنده به گور کردن مردهای عشیره در عروسی


وی افزود: آنقدر فیلمنامه برایم جذاب بود که پذیرفتم. با اینکه برایم سخت بود و باید عربی تلفظ می‌کردم و لهجه می‌داشتم. «ماهورا» داستان رشادت‌های انسان‌هایی بود که تا این لحظه به آنها پرداخته نشده است. آن‌ها در یک عروسی مردهای عشیره را دست بسته می‌برند و آنها را زنده به گور می‌کنند.

فرزند جلیل و خواهر مارال فرجاد در پاسخ به اینکه آیا جزو ژن خوب است، تصریح کرد: من و مارال جزو ژن خوب نیستیم. من و امیریل و برزو و بهار و... این شانس را داشتیم که اسممان زودتر از خودمان معروف شده است. چون زمان پدران ما فضای مجازی وجود نداشت و کسی یک شب تا صبح معروف نمی‌شد. ما این شانس را داشتیم که اسم فرجاد شناخته شده بود.


اگر اشتباهی کرده‌ام بهتر است مراحل قانونی طی شود


فرجاد همچنین در پاسخ به سؤال ضیاء مبنی بر اینکه شکایت معصومه ابتکار از او صحت دارد یا خیر، توضیح داد: من نسبت به خانم ابتکار ارادت دارم و ایشان در گذشته رییس سازمان محیط زیست و سالهای سال جزو افراد و چهره‌های سیاسی شناخته شده هستند. فکر می‌کنم اگر تصور این باشد که من اشتباهی کردم و باید توضیحی بدهم، فکر می‌کنم مراحل قانونی باید طی شود و کاملاً حقشان محفوظ است. من خدمت ایشان ارادت دارم و حرف دیگری ندارم. اما فکر می‌کنم می‌گذرد.


خانم ابتکار همکار مرا اذیت نکن!


ارجمند در این خصوص اظهار کرد: مگر چه گفته‌ای؟ من خیلی کنجکاوم بدانم. گفته‌ای چرا فرزندانش خارج از کشور تحصیل می‌کنند؟ مگر گناه است؟ بچه‌هایش خارج از کشور تحصیل می‌کنند، خب که چه؟ مگر ما وزیر و وکیل و استاد دانشگاه و هنرمند تحصیل کرده امریکا نداریم؟ این حساسیت‌ها را رها کنید. خانم ابتکار هم نباید پشتش را بگیرد. اگر جرم بوده چرا مرتکب شدی. اگر نیست هم ولش کن، اینکه جرم نیست. مخلصیم خانم ابتکار، همکار مرا اذیت نکن!

وی ادامه داد: اتفاقاً مونا و مارال کارشان سخت‌تر است چون جان هم بکنند می گویند دختر فلانی هستند اما دستشان نه به بانک است نه به پول نه به... ژن خوب کسان دیگری هستند. اینکه دختر و پسر کسی باشید تا جایی جواب می‌دهد و همیشه فایده ندارد. امیدوارم روزی برسد که نگویند جلیل فرجاد پدر مونا و مارال است بلکه بگویند مونا دختر جلیل فرجاد است.


کسانی را می‌شناسم که زندگی‌شان را فروختند و ارز خریدند و حالا نشسته‌اند و گریه می‌کنند


وی در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت دلار گفت: شما به بازار ارز و سکه نگاه کنید. معلمی را می‌شناسم که خانه‌اش را فروخته و ارز خریده و حالا توی سر ارز خورده و نشسته گریه می‌کند. این همه زیاده خواهی برای چیست؟ چه خبرتان است؟


من نمی‌توانم خودم را سانسور کنم


این بازیگر خطاب به علی ضیا تاکید کرد: در برنامه‌ات کسی نیامده اینقدر باز صحبت کند؟ تو مرا می‌شناسی. من نمی‌توانم خودم را سانسور کنم، به اسمت قسم. اگر کسی به من می‌گوید چطور بازی کردی به جان یلم و علی بن ابی طالب اگر بد بازی کرده باشد می گویم بد است و سیاست به خرج نمی‌دهم.

«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:30 از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

منبع: روابط عمومی «فرمول یک»