تبیان، دستیار زندگی

شانزدهم مهر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه شانزدهم مهر 1397 هجری خورشیدی، بیست و هشتم محرم 1440 هجری قمری و هشتم اکتبر 2018 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
16 مهر 1366
رژیم بعث عراق شهر سومار، از شهرهای شهرستان قصر شیرین در استان کرمانشاه را بمباران شیمیایی کرد که بر اثر آن بسیاری از هموطنان به مقام والای شهادت نایل آمدند.

16 مهر 1365
شورای امنیت سازمان ملل هفتمین قطعنامه در ارتباط با جنگ تحمیلی را با عنوان قطعنامه ی 588 منتشر کرد. صدور این قطعنامه به دلیل پیشروی های ایران در عملیات چند مرحله یی کربلا بود که مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران واقع نشد.

16 مهر 1359
هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران، مرکزهای صنعتی و نظامی رژیم بعثی عراق را بمباران کردند و خسارت های جبران ناپذیری را به این مرکزها وارد آوردند. این حمله در پاسخ به بمباران منطقه های مسکونی از طرف بعثی ها بود که مردم غیرنظامی ایرانی را به شهادت رسانده بودند.

16 مهر 1359
امام خمینی در جمع جوانان انقلابی عراق در حسینیه جماران تأکید کردند که حکومت صدام رفتنی است.

16 مهر 1357
جمعی از روحانیون تهران در تلگرافی به ژیسکار دستن رییس جمهوری فرانسه از او خواستند: «اکنون که رهبر شیعیان جهان در فرانسه به سر می برند انتظار عموم مسلمانان ایران و جهان آن است که رییس جمهوری، دولت و ملت فرانسه، مقدم ایشان را گرامی بدارند و حد اعلای احترام و تکریم را که شایسته وی است، رعایت کنند.»

16 مهر 1357
هواری بومدین رییس جمهوری الجزایر در پیامی به امام خمینی آمادگی دولت و ملت الجزایر را برای میزبانی ایشان به دلیل ادامه ی رهبری انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد.

16 مهر 1356
کنگره ی آمریکا اعلام کرد که فروش هواپیماهای آواکس به ایران را وتو نخواهد کرد.

16 مهر 1349
بزرگترین موافقتنامه ی اقتصادی ایران و اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسید. به موجب این موافقتنامه، روس ها اجازه ی اکتشاف نفت در بعضی حوزه های نفتی ایران را به دست آوردند.

16 مهر 1348
داگلاس مک آرتور دوم سفیر جدید آمریکا وارد تهران شد.

16 مهر 1346
ساواک دستور تبعید آیت الله سید مرتضی پسندیده را به شهر خمین صادر کرد. وی امور مربوط به دفتر امام خمینی را در شهر قم انجام می داد.

16 مهر 1341
در پی اعلام تصویب لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی، علما و مراجع قم در تلگرافی به محمدرضا پهلوی، اعتراض خود را نسبت به این مصوبه اعلام کردند. رژیم در ابتدا قصد مقاومت در برابر جریان‏های مخالف را داشت اما هنگامی که استواری روحانیت، مردم و نشانه های قیام عمومی را دید، در 10 آذر همان سال، با تصویب هیات دولت اعلام کرد که این تصویب‏نامه قابل اجرا نیست.

16 مهر 1318
یک مقاوله نامه سری(پیمان نظامی) میان ایران و آلمان هیتلری به امضا رسید، اما جزییات آن منتشر نشد.

16 مهر 1307
سرتیپ درگاهی رییس نظمیه ی تهران به همراه تعدادی از مأموران به خانه ی آیت الله سید حسن مدرس عالم بزرگوار و نماینده ی مجلس شورای ملی یورش برده و وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند، در نهایت آیت الله مدرس به شهر خواف نزدیک مرز افغانستان تبعید شد.

16 مهر 1302
به دستور رضاخان، قوام السلطنه به اتهام شرکت در توطئه ی قتل وی، بازداشت و زندانی شد.

16 مهر 1300
قوام السلطنه رییس الوزراء با حضور در مجلس شورای ملی، اعضای کابینه ی خود را معرفی کرد.