تبیان، دستیار زندگی

آماده سازی مراکز عمومی

اما متأسفانه قدر این اقدام آن‌طور که باید شناخته نشد و با اینکه مکرراً تذکر دادیم که بهتر است این جسد جا به جا نشود و به سایت موزه شهری تبدیل شود اما این اتفاق نیفتاد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سایت‌ موزه شهری و احداث کتابخانه پارک شهر تا سال 98 آماده می شود
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، عضو شورای شهر تهران به بهانه «روز تهران» از سازمان‌های مختلفی که به بهانه این روز خدمات خود را رایگان یا نیم بها کردند، تشکر کرد.

احمد مسجدجامعی صبح دیروز با حضور در موزه ایران باستان که به مناسبت روز تهران بازدید از موزه‌ها را رایگان کرده است، گفت: سال ۹۳ یک اتفاق مهم در تهران رخ داد و آن هم این بود که در هسته مرکزی تهران یعنی خیابان مولوی که چندین سال قبل گورستان بوده است و حالا به یک محیط شهری بدل شده، پیکره زنی ۷۰۰۰ ساله کشف شد که یکی از دانشجویان باستان شناسی در هنگام حفاری آب و فاضلاب این پیکره را شناسایی کرده و بعد از آن نیز توانستند سفال و وسایل همراه این زن ۷۰۰۰ ساله را پیدا کنند که البته تحولی در تاریخ تهران بود.

کتابخانه پارک شهر، اولین کتابخانه شبانه‌روزی تهران بود که به صورت سه شیفت و شبانه‌روزی به ارائه خدمات می‌پرداخت اما از دو سال قبل تعطیل شد تا بازسازی شود و این در حالی است که تقویت پایه و رعایت آیین‌نامه ضد زلزله و ضد حریق سازمان نظام مهندسی نیز بنا به گفته مسئولان مرمت این کتابخانه در دستور کار قرار دارد.


وی با بیان اینکه اسم این دانشجوی باستان شناسی را می‌توان کریستف کلمب تهران نامید گفت: اما متأسفانه قدر این اقدام آن‌طور که باید شناخته نشد و با اینکه مکرراً تذکر دادیم که بهتر است این جسد جا به جا نشود و به سایت موزه شهری تبدیل شود اما این اتفاق نیفتاد. مسجدجامعی با بیان اینکه می‌شد حول این اتفاق مهم، محور توسعه مناطق محروم را ایجاد کرد، گفت: می‌شد که به بهانه کشف پیکره این زن ۷۰۰۰ ساله ظرفیت‌سازی‌های ویژه‌ای انجام شود اما نشد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی نیز ارزش این کار را ندانست و همکاری‌های لازم را انجام نداد گفت: به هر حال این پیکره با رعایت مسائل ایمنی و با وجود همه مشکلات به موزه ایران باستان منتقل شد و در اتاقی جداگانه به همراه وسایلش نگهداری می‌شود. مسجدجامعی با بیان اینکه این پیکره می‌توانست محور توسعه منطقه مولوی شود گفت: ما نتوانستیم مدیران آن زمان را متقاعد کنیم که با الهام از نمونه‌های خارجی، ‌سایت موزه شهری را ایجاد کنند. هر چند که الان در بخش جداگانه‌ای نگهداری می‌شود اما لازم است که این اثر به محل خود برگردانده شود چراکه معنای خود را در محلی که کشف شده پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه عوض شدن جای این پیکره ۷۰۰۰ ساله قابل قبول نیست گفت: می‌توانستیم که یک سایت موزه شهری ایجاد کنیم اما نشد. در ادامه احمد مسجدجامعی به مجموعه سینمای ایران در خیابان شریعتی رفت و در حالی که عیسی فرهادی، فرماندار تهران نیز وی را همراهی می‌کرد، از قسمت‌های مختلف این سینمای قدیمی بازدید کردند و مسجدجامعی گفت: هنگامی که اعلام کردیم برای روز تهران می‌خواهیم تمهیدات خاصی در نظر بگیریم سازمان سینمایی بدون فوت وقت وارد شد و اعلام کرد که سینماها برای روز تهران یعنی امروز نیم بها خواهد بود.

وی با بیان اینکه تهران در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد سینماهایش بود به گونه‌ای که در گذشته تنها تعداد کمی سینما وجود داشت گفت: نکته قابل توجه این است که بنا به گفته مسئولان سازمان سینمایی سینماهای درجه یک که قیمت بلیت آنها بالاتر است با استقبال بیشتری مواجه هستند که این نشان می‌دهد در کارهای فرهنگی ارزان بودن محصولات ملاک نیست بلکه عرضه آثار مهم تر است و به همین دلیل برای عرض تبریک و خسته نباشید به اینجا آمدیم و نکته قابل توجه اینکه در گذشته شهرداری‌ها به سینماها حدود ۴۰ درصد از محل عوارض شان پرداخت می‌کردند تا به آنها کمک شود. در ادامه مسجدجامعی به کتابخانه پارک شهر که در دست تعمیر است رفت و از قسمت‌های مختلف بازسازی این کتابخانه دیدار کرد و گفت: اولین کتابخانه عمومی شهر تهران، کتابخانه پارک شهر است که در زمان ساخت پارک شهر که اولین بوستان تهران نیز بود ساخت این کتابخانه عمومی جانمایی شد و نکته قابل توجه این است که آن زمان در ساخت بوستان، آمفی تئاتر، سالن تئاتر و... نیز پیش‌بینی شده است.

وی گفت: کتابخانه پارک شهر، اولین کتابخانه شبانه‌روزی تهران بود که به صورت سه شیفت و شبانه‌روزی به ارائه خدمات می‌پرداخت اما از دو سال قبل تعطیل شد تا بازسازی شود و این در حالی است که تقویت پایه و رعایت آیین‌نامه ضد زلزله و ضد حریق سازمان نظام مهندسی نیز بنا به گفته مسئولان مرمت این کتابخانه در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه مسئولان مرمت کتابخانه قول دادند که تا پایان سال این کتابخانه مرمت و بازسازی می‌شود گفت: امیدواریم بتوانیم در سال جدید به این کتابخانه آمده و عضو شویم. وی افزود: از سازمان کتابخانه‌ها نیز تشکر می‌کنم چراکه به بهانه روز تهران عضویت در کتابخانه‌های شهر تهران را امروز رایگان اعلام کردند. 
منبع: روزنامه ایران