تبیان، دستیار زندگی
هرمزگان دارای 8 شهرستان به نامهای بندرعباس، میناب، بندرلنگه، رودان، جاسك، قشم، حاجی آباد، ابوموسی 16 شهر، 21 بخش و 71 دهستان و 2170 آبادی دارای سكنه است و بنا به سرشماری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان

موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان

استان هرمزگان یكی از استانهای كشور جمهوری اسلامی ایران است كه در جنوب آن، بین مختصات جغرافیایی 25 درجه و 24 دقیقه تا 28 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی و 53 درجه و 41 دقیقه تا 59 درجه و 15 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است. این استان حدود 68 هزار كیلومتر مربع مساحت دارد كه از این نظر هشتمین استان كشور می باشد. هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان كرمان، غرب و شمال غربی با استان های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی 900 كیلومتر دربرگرفته است.

هرمزگان دارای 8 شهرستان به نامهای بندرعباس، میناب، بندرلنگه، رودان، جاسك، قشم، حاجی آباد، ابوموسی 16 شهر، 21 بخش و 71 دهستان و 2170 آبادی دارای سكنه است و بنا به سرشماری به عمل آمده در سال 1375 جمعیت استان هرمزگان 1062155 نفر می باشد. از این تعداد سهم هر یك از شهرستانهای استان به قرار زیر می باشد:

بندرعباس      419938                                            بندرلنگه      156930

قشم              72981                                            بندرجاسك     56214

میناب           204588                                             رودان           86704

حاجی آباد       61385                                             ابوموسی         3415

مركز استان هرمزگان شهر تاریخی بندرعباس می باشد كه امروزه یكی از 20 شهر بزرگ ایران و مركز فعالیتهای مهم اقتصادی و تجاری كشور محسوب می گردد. بندرعباس به عنوان بزرگترین مبادی ورودی و خروجی كشور نقش بسیار ارزنده ای در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران كه بنادر مهم آبادان و خرمشهر مورد تعدی دشمن قرار گرفته بودند، در زمینه نیازهای وارداتی كشور ایفا نمود. این شهر در فصل مشترك خلیج فارس و دریای عمان روبروی جزایر قشم، هرمز و لارك در فاصله نزدیك تنگه استراتژیك هرمز واقع شده و دارای ظرفیت های درخور توجهی از نظر تاسیسات پیشرفته خدماتی، زیربنایی و اقتصادی می باشد.

آب و هوا:

موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان

بجز نوار باریك ساحلی به عمق حداكثر 30 كیلومتر از ساحل دریا كه دارای اقلیم گرم و مرطوب است و مناطق كوهستانی و جلگه های نسبتا مرتفع نواحی شمال مجاور مرزهای كرمان و فارس كه از آب و هوای نیمه معتدل برخوردارند سایر نواحی هرمزگان در محدوده مناطق گرم و خشك قرار دارند. بطور كلی هرمزگان تحت تاثیر آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی بوده و دارای تابستان های طولانی و گرم و زمستانهای كوتاه و ملایم است. تعادل آب و هوای استان هرمزگان تحت تاثیر توده های مختلف هوای شمالی، غربی و جنوبی قرار داشته و به طور كلی خشك و كم باران است. بارندگی استان عمدتا به صورت رگبار و سیلابی در ماه های زمستان می باشد. با توجه به اقلیم صحرایی هرمزگان، حجم بارندگی استان علیرغم اینكه حد پائین را به خود اختصاص می دهد از دامنه نوسان زیادی برخوردار است. بر طبق آمارهای موجود، میانگین بارندگی ده ساله اخیر در استان حدود 180 میلی متر اندازه گیری شده است.

میزان رطوبت در نواحی ساحلی در تابستان بسیار بالا بوده و حتی به صددرصد نیز می رسد. درجه حرارت تحت تاثیر رطوبت متعادل بوده و بندرت در تابستان از 42 درجه تجاوز می كند. در مناطق صحرایی خشك، درجه حرارت در زمستان كمتر به صفر تمایل می كند به نحوی كه هرمزگان را باید استانی فاقد روزهای یخبندان تلقی كرد.

در هرمزگان نیز بسته به فصل، بادهای مختلفی در طول سال می وزد كه مهمترین آنها باد شمال، قوس، سهیلی، ناشی یا نعشی و بادلوار می باشند. بادلوار، ویژگی مناطق گرم و خشك صحرایی استان و به آتش باد نیز معروف است.

ارتفاعات :

موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان

بجز حاشیه باریك ساحلی كه جلگه ای پست و كم ارتفاع است، بخش اعظم استان را كوه ها و ارتفاعات كوتاه و بلند و دشتها و دره های نسبتا مرتفع بین آنها تشكیل داده است. از اینرو هرمزگان را باید استانی كوهستانی به حساب آورد كه بیش از 70 درصد گستره آن را در برگرفته است. كوههای استان عمدتا دنباله سلسله جبال عظیم زاگرس هستند كه از شمال غربی و غرب كشور به سوی جنوب تا به داخل آبهای خلیج فارس امتداد یافته و به تدریج از ارتفاع آن كاسته می شود. بلندترین قلل كوههای استان عبارتند از كوه گنو در فاصله 20 كیلومتری شمال شهر بندرعباس در جلگه ایسین به ارتفاع 2347 متر از سطح دریا كه از شهر به خوبی دیده می شود از فراز آن پهنه نیلگون خلیج فارس، تنگه هرمز و جزایر قشم، لارك و هرمز در چشم انداز فریبنده ای جلوه گر است. كوههای فارغان به بلندی 3268 متر و كوه شب با ارتفاع 2861 متر از دیگر بلندیهای شایان ذكر استان است.

منبع:

تبیان هرمزگان

مطلب مربوط به استان:

جاذبه های تاریخی استان هرمزگان

خبرهایی از دهه فجر در استان هرمزگان

صندوق مهر رضا(ع) در كیش آغاز به كار كرد

سرو بلورین جشنواره شعر فجر در خانه محمدعلی بهمنی كاشته شد